آخرین اخبار

10. فروردين 1400 - 10:48   |   کد مطلب: 38571
گردن درد به چند دلیل می‌تواند رخ بدهد و لزوماً مرتبط با یک مشکل جدی در سلامتی نیست؛ اما شما نباید مراجعه به پزشک را نادیده بگیرید، خصوصاً اگر دردتان ادامه‌دار یا شدید شده و یا همراه با دیگر علائم جدی است.

به گزارش آوای سیدجمال، خیلی‌ها می‌گویند نمی‌دانند چرا گردنشان اغلب درد می‌کند. این افراد به دلیل اینکه نسبت به علت مشکلشان آگاه نیستند، اصول لازم برای رفع گردن درد را نیز رعایت نمی‌کنند. گردن درد به چند دلیل می‌تواند رخ بدهد و لزوماً مرتبط با یک مشکل جدی در سلامتی نیست؛ اما شما نباید مراجعه به پزشک را نادیده بگیرید، خصوصاً اگر دردتان ادامه‌دار یا شدید شده و یا همراه با دیگر علائم جدی است.

در بیشتر موارد، گردن درد علت خیلی بدی ندارد. این درد معمولاً همراه با درد در دیگر قسمت‌های مجاور است، مثلاً شانه‌ها، کمر، سر یا آرواره. گردن درد اغلب با مراقبت و رعایت برطرف می‌شود.
 

گردن درد

گردن درد انواع گوناگونی دارد. گردن درد، دردی خفیف است که وقتی سرتان را برای مدتی طولانی بالا نگه می‌دارید بدتر می‌شود. مثلاً وقتی با کامپیوتر کار می‌کنید یا رانندگی می‌کنید.

گردن درد معمولاً با اسپاسم‌ها یا گرفتگی‌هایی در عضلات این ناحیه همراه است. افرادی که گردن درد دارند معمولاً به سختی می‌توانند سر خود را حرکت بدهند.
گردن درد مداوم یا شدید می‌تواند علامتی از یک عارضه جدی باشد. اگر درد گردنتان به دست‌ها یا پاهایتان هم می‌رسد یا همراه با گزگز و ضعف و سردرد است باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

 

 

انواع گردن درد

همه‌ی گردن دردها مثل هم نیستند. گردن درد را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی کرد:

. درد عضله. این گردن درد در عضلات گردن و شانه‌ها رخ می‌دهد. این درد را در نقاط ملموسی در ناحیه گردن احساس می‌کنید که وقتی دست می‌زنید نرم هستند.
. اسپاسم عضله. مطالعه‌ای نشان داده در اسپاسم عضله گردن ممکن است دچار بی‌حسی شوید که باعث می‌شود سرتان را به سختی بتوانید حرکت دهید؛ زیرا احساس درد دارید، خصوصاً وقتی می‌خواهید سرتان را بچرخانید.

. درد عصب. این نوع گردن درد می‌تواند عصب‌های ستون فقرات را تحت تأثیر قرار دهد. شما احساس ناراحتی کوتاه‌مدت اما شدیدی همراه با احساس سوزش خواهید داشت.
. درد استخوان. این نوع گردن درد، شدید و نادر است. اگر دچار این نوع گردن درد باشید باید سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

. درد اطراف سر. کسانی که گردن دردشان از نوع درد در اطراف سر است اغلب این درد را در پشت گردن خود احساس می‌کنند (بین قسمت پایینی سر و بخش بالایی گردن). این نوع گردن درد همراه با سردرد و معمولاً خفیف و پیوسته است.

. درد رجوعی. این درد زمانی ظاهر می‌شود که فرد حرکتی انجام می‌دهد که مستقیماً به گردن مربوط نیست. مثلاً خوردن یا بلند کردن چیزی با دست‌ها. این نوع گردن درد نیز نیاز به مشاوره پزشکی دارد.

. درد مفاصل بین مهره‌های ستون فقرات. این درد در مهره‌های ستون فقرات احساس می‌شود و معمولاً به شانه‌ها یا بالای کمر نیز می‌رسد. این نوع درد صبح‌ها یا بعد از مدت طولانی فعالیت کردن، شدیدتر بوده و اغلب با آرتریت همراه است.

 

گردن درد مداوم یا شدید می‌تواند علامتی از یک عارضه جدی باشد. اگر درد گردنتان به دست‌ها یا پاهایتان هم می‌رسد یا همراه با گزگز و ضعف و سردرد است باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید

 

چرا گردنتان درد می‌کند؟

دلایل اصلی گردن دردتان می‌تواند شامل موارد زیر شود:

. وضعیت بدنی نادرست: بدنتان وضعیت درستی ندارد، خصوصاً هنگامی که می‌نشینید یا می‌خوابید. گاهی گردن درد به دلیل استفاده از بالش نامناسب، عدم حمایت از سر یا هر عامل دیگری که باعث می‌شود تراز بدن به هم بریزد و در گردن تنش ایجاد شود، بروز می‌کند.

. اضطراب یا استرس: این عوارض می‌توانند انقباض عضله و درد آن را به دنبال داشته باشند. در واقع، این عوامل و وضعیت بدنی نادرست، شایع‌ترین دلایل گردن درد هستند.
. افزایش سن و فرسودگی: بالا رفتن سن موجب فرسودگی‌هایی در ناحیه گردن شده و منجر به تحلیل رفتن مهره‌های ستون فقرات یا دیسک‌های گردن می‌شود.

. ویپلش (رگ به رگ شدن گردن): این آسیب زمانی روی می‌دهد که سر، ناخواسته و ناگهان به جلو و سپس به عقب پرت می‌شود؛ مانند آنچه در تصادفات شدید رخ می‌دهد.
. رادیکولوپاتی گردنی (فشردگی و تحریک ریشه‌های عصب در گردن): این درد به دست‌ها می‌رسد و باعث احساس کرختی و سوزش در دست‌ها می‌شود. التهاب یا آسیب عصب‌ها در نخاع باعث این عارضه می‌شود.

. آسیب مغزی نخاعی: همراه با درد دست است. تصادف اتومبیل یا حادثه‌ی ورزشی، شایع‌ترین علت این نوع آسیب است.
. دیگر علت‌ها: بیرون‌زدگی دیسک، آرتریت روماتوئید، اوستئوآرتریت، مننژیت یا سرطان.
 

چه باید بکنید وقتی گردن درد دارید؟

همان‌طور که دیدید، گردن درد می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد. گاهی گردن درد صرفاً پیامد وضعیت بدنی نادرست برای طولانی‌مدت است. راهکارهای خانگی و طبیعی نیز می‌توانند در موارد خفیف، تسکین‌دهنده باشند. اما گاهی گردن درد ناشی از آسیب یا دیگر عوارض است. تقریباً 50 درصد موارد گردن درد، مداوم هستند. بنابراین اگر گردن درد شما شدید شد یا با دیگر علائم همراه بود، باید جهت تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal