17. اسفند 1392 - 17:06   |   کد مطلب: 21994
چینی‌ها به فکر دور زدن بازار خودرو ایران

کافی است این‌روزها صفحات روزنامه‌ها و مجلات را ورق بزنید و تبلیغات خودرو چینی را ببینید. خوروهایی که به‌رغم تسهیلات بسیار زیاد و راحت، بازهم فروش نمی‌رود و انبار خودروهای چینی هر روز فشرده‌تر از دیروز می‌شود. عدم خوشنام بودن کالاهای چینی در ایران یکی از دلایل ناموفق بودن چینی‌ها در بازار خودرو ایران است و به‌نظر می‌رسد این روند ادامه‌‌دار خواهد بود.خودرو

به گزارش آبه نقل از تهران امروز، شاید اگر از مردم بپرسی کمتر کسی باشد که جنس چینی را با جنس بنجل یکی نداند.دلیل آن هم سرازیر شدن محصولات بی‌کیفیت چینی به بازارهای ایران است. محصولاتی که هنوز استفاده نشده باید دور ریخته شود. مترادف بودن جنس بنجل و جنس چینی باعث شده تا در بازار خودرو، چینی‌ها نتوانندحتی با وجود تسهیلات فراوان و شرایط بسیار آسانی که برای مشتریان در نظر گرفته‌اند، خودروهای خود را در ایران بفروشند. حتی تحریم هم باعث نشد چینی‌ها سهمی چندان از بازار خودرو ایران را نصیب خود کنند.

به همین دلیل اکنون راحت‌ترین و ارزان‌ترین و با تسهیلات‌ترین‌ خودرو در بازار ایران‌خودروهای چینی است که باز هم مشتری چندانی ندارند. شاید به همین دلیل است که چینی‌ها به فکر روش دیگری برای نفوذ به بازار خودرو ایران افتاده‌اند. مشترک شدن با خودروسازی سایپاتازه‌ترین تدابیر چینی‌ها برای باز کردن جا پایی در بازار خودرو ایران است.

در این راستا، توافقنامه تولید دو خودرو جدید سدان و شاسی بلند بین شرکت سایپا و شرکت بزرگ خودروسازی چانگان چین با حضور غلامرضا شافعی، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در کارخانه چانگان واقع در جنوب پکن امضا و مبادله شد. جالب اینکه در مراسم امضای توافقنامه مذکور، رئیس هیات عامل ایدرو بر توسعه همکاری در زمینه تحقیقات و طراحی بین دو شرکت سایپا و چانگان خودرو برای تولید خودروهای جدید تاکید کرد.

پیشنهاداتی که شافعی به چینی‌ها داده است:1 - شرکت چانگان در طراحی خودروهای جدید سایپا به صورت مستقیم مشارکت کند. 2 - چانگان، سرمایه‌گذاری در زمینه تولید قطعات الکترونیکی و با فن‌آوری بالا به‌طور مستقیم در ایران انجام دهد. 3 - پیشنهاد دیگر این است که با خرید بخشی از سهام شرکت‌های سایپاکاشان، بن‌رو و پارس خودرو و تولید محصول در این شرکت‌ها وارد بازار ایران شود. به گفته شافعی، گزینه سوم حضور چانگان درایران، خرید بخشی از سهام سایپا خواهد بود که اگر شرکت چینی علاقه‌مند به حضور در بازار ایران باشد، از طریق سایپا می‌تواند حضور موثرتری داشته باشد. همچنین سعید مدنی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این مراسم با بیان اینکه برنامه دولت ایران، تبدیل کشور به قطب تولید خودرو در منطقه با تولید سه میلیون دستگاه در سال است، گفت: «سال گذشته 15 درصد از محصولات سایپا صادر شده است که این رقم ظرف پنج سال آینده باید به 30 درصد افزایش یابد.هر یک از شرکت‌های خودروساز عضو گروه سایپا به جز سایپاکاشان دارای یک شریک تجاری خارجی خودروساز هستند که هدف از همکاری با چانگان، تولید محصولات این شرکت در کاشان که دارای ظرفیت سالانه 180 هزار دستگاهی است، خواهد بود.»

در این مراسم مدیرعامل شرکت چانگان با اشاره به سوابق این شرکت در زمینه تولید خودرو در چین به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز با برند چینی در حال حاضر، گفت: «هم‌‌اکنون چانگان بیش از 10درصد بازار خودرو چین را در اختیار دارد و قصد داریم با تولید شش میلیون دستگاه خودرو در سال 2020 به رده اول خودروسازان چینی دست پیداکنیم.» وی افزود: چانگان و سایپا ایده‌ها و فلسفه‌های مشترکی در صنعت خودرو دارند و با توجه به زیرساخت‌های مناسب این شرکت ایرانی در حوزه طراحی، تولید خودرو و خدمات پس از فروش، سایپا می‌تواند شریک مناسبی برای چانگان باشد.

چانگان با سرمایه‌گذاری مشترکی که با شرکت‌های بزرگ و معتبر خودروساز جهانی همچون فورد، مزدا، پژو سیتروئن و سوزوکی انجام داده است و با ایجاد مراکز طراحی و تحقیقاتی در ایتالیا، ژاپن و انگلستان، هم‌‌اکنون 27 سایت تولیدی و 25 محصول خودرو تولید می‌کند و به حدی از دانش و تکنولوژی دست یافته که قصد حضور در بازارهای جهانی را دارد و همکاری با سایپا در ایران را یکی از مسیرهای ورود به بازارهای جهانی می‌داند.

تبلیغات خودروهای چینی در رسانه‌ها

اما با توجه به اینکه صنعت خودرو این روزها درگیر انتقادات فراوانی است؛ از کیفیت پایین و چینی‌سازی تا آلودگی هوا و مرگ‌ومیر جاده‌ای، و با وجودی که مردم هم رغبتی به خرید خودروهای چینی ندارند جای سوال است که مسئولان دولتی همچنان درصدد مشارکت با چینی‌ها هستند و تبلیغات این خودروها در رسانه‌ها بیش از بیش شده است؟ کافی است این‌روزها صفحات روزنامه‌ها و مجلات را ورق بزنید و تبلیغات خودرو چینی را ببینید.

خودروهایی که روی دست شرکت سازنده‌اش مانده است و به‌رغم تسهیلات بسیار زیاد و راحت، بازهم انبار خودروهای چینی هر روز فشرده‌تر از دیروز می‌شود و حتی خطوط تولید این خودروها با کمترین ظرفیت ممکن کار می‌کنند چرا که اصولا خریداری برای این خودروها نیست. عدم خوش نام بودن کالاهای چینی در ایران یکی از دلایل ناموفق بودن چینی‌ها در بازار خودرو ایران است. از چند سال قبل بسیاری از کالاهای موجود در بازار ایران که اصالتا چینی هستند اما با نام و برند برخی شرکت‌های ایرانی به بازار عرضه شده‌اند تا به نوعی مصرف‌کنندگان را دور زده و جنس چینی با نام ایرانی عرضه شود. به نظر می‌رسد چینی‌ها قصد دارند این تجربه را این بار در بازار خودرو ایران تکرار کنند.