علی البرزی
این روزهادرسطح شهردرروابط بین رانندگان تاکسی ومسافرا نمشاهده میشودکه دربیشترمواردچنانچه مسافرپیگیرنباشد، راننده باگرفتن ژست حواس پرتی، تعارف، چربزبانی یابه بهانه نداشتن پول خردازبرگرداندن مابقی کرایه خودداری میکند!هرچنداندک مابقی کرایه، ضرریامنفعتی برای هیچ یک ازطرفین ندارد، اماآنچه دراین میان به شدت پایمال میشود، حقیقتی است به نام «حقوق شهروندی»!
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آواسیدجمال (خبرنگاراجتماعی) در تازه ترین یادداشت خود نوشت : تابه امروزتعاریف گوناگونی ازحقوق شهروندی ولزوم رعایت آن ازطرف سازمانهاودستگاههای مختلف مطرح واین اصل درجامعه به یکی ازاولویتهای نظام قضایی، سیاسی واداری تبدیل شده است به صورتی که درسالهای گذشته باافزودن موادی به قوانین برنامه پنج ساله دررابطه باحقوق شهروندی، توجه به این مهم درجامعه دوچندان افزایش یافته است.
حقوق شهروندی آمیختهای ازوظایف ومسئولیتهای شهرودولت یاقوای حاکم درقبا لمردم ومتعاقب آن شهروندان درقبال یکدیگراست ودراین بین، روابط رانندگان وسایل نقلیه عمومی بامسافران به دلیل استفاده فراگیرازاین وسایل برای آمدوشد، بسیاربااهمیت تراست.
برای درک اهمیت این موضوع میتوان به الزام قوه قضائیه به تهیه «لایحهحفظ وارتقای حقوق شهروندی وحمایت ازحریم خصوصی افراد»وآغازطرح برگزاری دورههای آموزشی برای رانندگان تاکسی درحوزههای مشتری مداری ومسائل اجتماعی وفرهنگی اشاره کرد. این توجهات باتصویبماده واحده «حقوق شهروندی درقانون احترام به آزادیهای مشروع وحفظ حقوق شهروندی»تشدیدشدوباتأکیدات ریاست وقت قوه قضائیه درسال ۸۷ برحفظ اینحقوق به اوج رسید.
البته اهمیت حقوق شهروندی اززاویه دیگری هم قابل بررسی است؛درسندچشمانداز ۱۴۰۴ تأکیدشده است که درافق ۲۰ ساله، جامعه بایدمبتنی برمردمسالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادیهای مشروع، حفظ کرامت وحقوق انسانهاوبهرهمندی ازحقوق شهروندی مساوی باشد.
دررابطه باحقوق شهروندی دراسلام هم تأکیدات فراوانی شده است به صورتی که درآیات وروایات مختلف ازواژهای به نام «حقالناس»نامبرده شده است. به طورطبیعی امنیت، سلامت وآرامش جزوچنین حقوقی هستندوهراقدامی که موجب سلب آنهاشود، تعدی به حقالناس است.
بااین وصف، کوتاهی دربرگرداندن مابقی کرایه مسافرواقداماتی ازایندست مصداق عینی تضییع حقالناس واززاویه دیگر، کسب روزی مشکوک وغیرحلال به شمارمیرود. بایدبه این نکته توجه داشت که رانندگی تنهاحرکت درخیابان واتوبان ورعایت قواعدرانندگی نیست. نمیتوان گفت که چون راننده خوبی هستم پس مسئولیت دیگری ندارم! راننده خوب بودن شامل مجموعهای ازمسئولیتهای اخلاقی، دینی وحقوق شهروندی است که همه بایدآنرادرنظرداشته ودررعایت آن کوشاباشیم.
چنین فرهنگی نیازبه تعریف وتدوین ازسوی نهادیاسازمان خاصی نداردبلکه عموم شهروندان باچنین فرهنگی آشنایی دارند،درواقع حقوق شهروندی پدیده جدیدی نیست بلکه نیازی است که ازابتداباآن آشنابودهایم وازدیربازبه وسیله آیات وروایات باعنوان همسایه داری ورعایت حقوق همسایه به آن توصیه شدهایم./ انتهای پیام
دیدگاه شما