آخرین اخبار

3. فروردين 1395 - 12:30   |   کد مطلب: 30553
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان:
نمی‌گذاریم دشتی در همدان بمیرد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: با توجه به برنامه‌ریزی که برای دشت‌های استان انجاد دادیم اجازه نخواهیم داد هیچ دشتی در همدان بمیرد.

به گزارش آوای سیدجمال، سال 1394 از لحاظ وضعیت آبی برای استان همدان، سال چندان خوبی نبود، چراکه شرایط آب شرب در تابستان با چالش مواجه شد و مسئولان را وادار کرد تا شب‌ها از فشار آب شبکه شهری بکاهند.

در بخش کشاورزی نیز اقداماتی برای جلوگیری از کاشت کشت دوم به ویژه سیب زمینی، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند بر سر چاه‌های کشاورزی انجام شد.

آب، کالایی است که هرچه بیشتر پیش می‌رویم، اهمیت بسیاری پیدا می‌کند، البته نباید از یاد برد که این اهمیت در عصر امروز پدید نیامده است و همواره در کل تاریخ کشور ایران و همسایه‌های آن مورد مناقشه بوده است.

هرچند استان همدان از جمله استان‌هایی است که میزان بارش نقاط خشک و گرمسیری را تداعی نمی‌کند اما این روزها نمی‌توان شرایط آبی آن را نیز مطلوب ارزیابی کرد به طوری که تأمین آب شرب شهری نیز با چالش‌های بزرگی پیش رو است.

دغدغه‌ای که باعث شد طرحی به نام آب‌رسانی از سد تالوار مطرح شود و حدود 10 سال ادامه یابد و همچنان هر ساله با اختصاص بودجه‌های کلانی ادامه یابد.

در مظلومیت آب همان بس که روز جهانی آن یعنی 22 مارس با دومین روز فروردین مصادف شده تا یادآوری آب در ایران با تعطیلات نوروزی متقارن شود و نتوان به مانند سایر مقوله‌ها حداقل در مطبوعات و رسانه‌ها به آن پرداخت.

به همین دلیل و برای اهمیت دادن به آب به عنوان بزرگ‌ترین دغدغه امروز کشور و استان همدان مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان صبح امروز در جمع خبرنگاران ظاهر شد و به تشریح وضعیت آب استان و اقدامات انجام‌ شده پرداخت.

مرتضی عزالدین از مطبوعات استان به دلیل عملکرد مطلوبی که در حوزه آب داشتند و یاری‌گر مسئولان بودند قدردانی کرد و گفت: ورود مطبوعات به عرصه حفاظت از منابع آبی به ما کمک کرد تا طی دو سال، یک‌هزار و 350 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شوند در حالی که پیش از این فضای سنگینی در این حوزه برقرار بود.

وی با بیان اینکه مسدود کردن این تعداد چاه باعث صرفه‌جویی 138 میلیون مترمکعب آب شد، اظهار کرد: به معنای دقیق‌‌تر چهار برابر حجم سد اکباتان با مسدود کردن این تعداد چاه صرفه‌جویی انجام ‌شده است.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان با تأکید بر اینکه همکاری قوه قضاییه، انتظامی استان همدان، دستگاه‎های امنیتی و اجرایی در این راه بسیار تأثیرگذار بودند، افزود: تمام توسعه در ابعاد مختلف آن به آب بستگی دارد و بدون تردید در آینده جنگ‌ها بر سر منابع آبی رخ خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه آب یک کالای استراتژیک است، تصریح کرد: همه دستگاه‌ها و نهادها به همراه اصحاب رسانه در حفظ منابع آب دخیل هستند و تنها یک دستگاه متولی این امر نیست.

عزالدین با بیان اینکه دولت در سال جدید ایجاد اشتغال را به شدت دنبال می‌کند، ادامه داد: آب یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های لازم برای ایجاد اشتغال است و تا آن فراهم نشود تولیدی نیز در کار نخواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه دولت یازدهم بیش از هر دولتی دیگر به مسئله آب توجه کرده است، خاطر نشان کرد: در کل دولت‌های پیشین هشت جلسه شورای عالی آب برگزار شده بود در حالی که در دولت یازدهم به تنهایی 15 جلسه شورای عالی آب به ریاست رئیس جمهور برگزار شده است.

مدیرعامل شرکت‌ آب منطقه‌ای استان همدان با تأکید بر اینکه در طرح احیا و تعادل‌بخشی 13 میلیارد تومان اعتبار به استان تعلق گرفته است، گفت: خوشبختانه با اتفاقات خوبی در حوزه اعتبارات آب مواجه بودیم به طوری که اعتبار بخش آب از 96 میلیارد تومان در سال 92، به 105 میلیارد تومان در سال 93 و 155 میلیارد تومان در سال 94 رسید.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون 2 هزار و 500 کنتور هوشمند در چاه‌های استان نصب شده است، اظهار کرد: یک‌هزار و 700 کنتور بر روی چاه‌های کشاورزی،  416 کنتور بر روی چاه‌های شرب، 114 عدد در بخش صنعت، 225 عدد بر روی چاه‌های شرب اشخاص و 36 عدد در بخش دام و طیور نصب شده است.

عزالدین با بیان اینکه در سال 94 شاهد پروژه بزرگ انتقال پساب فاضلاب همدان به نیروگاه شهید مفتح بودیم، افزود: این اقدام باعث شد تا در تابستان این نیروگاه بتواند هزار مگاوات برق تولید کند.

وی انتقال آب از دره مرادبیگ به تصفیه‌خانه شهید بهشتی را از جمله پروژه‌هایی دانست که در سال 94 با موفقیت اجرا شد.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان با تأکید بر اینکه برای نخستین بار خدمات آب را به دفاتر پیشخوان دولت سپردیم، تصریح کرد: خدمات آب در سطح شهرستان‌ها به دفاتر پیشخوان دولت واگذار شده است.

وی با بیان اینکه شرکت متبوعش تنها دستگاه استان همدان است که موفق شد تندیس برنز جشنواره ملی پیشنهادات را دریافت کند، ادامه داد: در کشور سرانه پیشنهاد کارمند زیر نیم درصد است در حالی که در شرکت آب همدان این سرانه به 7.2 درصد می‌رسد.

عزالدین با اشاره به اینکه در سال 94 در حوزه آب با تنگنا روبه‌رو بودیم، خاطر نشان کرد: با وجود همه مشکلات سعی کردیم در مردم رضایتمندی را ایجاد کنیم.

وی با تأکید بر اینکه پروژه آب‌رسانی از سد تالوار 115 کیلومتر خط انتقال انجام‌ شده است، گفت: بدون تردید اگر برای تأمین آب شرب همدان منبع قابل اطمینان دیگری بیابیم هر دو گزینه را دنبال خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه تاکنون 260 میلیارد تومان در پروژه تالوار هزینه شده است، اظهار کرد: تاکنون این پروژه 54 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در سال 94 نیز 32 میلیارد تومان اعتبار داشته است و 31 میلیارد تومان هم از محل اوراق مشارکت برای آن در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه دشت‌های استان همدان به دلیل برداشت بی‌رویه آب سفره‌های زیرزمینی به طور متوسط سالانه 90 سانتی‌متر افت داشته است، افزود: 20 سال در حوزه آب اتفاق خاصی روی نداده است اما امروز برای دشت‌ها برنامه‌ریزی کردیم و اجازه از بین رفتن دشت‌های استان را ندادیم در حالی که در کشور دشت‌های بسیاری مردند.

عزالدین با تأکید بر اینکه نمی‌گذاریم دشتی بمیرد، تصریح کرد: مصرف آب در حوزه کشاورزی باید بهینه شود.

وی با بیان اینکه اولویت اول وزارت نیرو تأمین آب شرب است، ادامه داد: هرچند که در سال جدید با توجه به بارندگی‌های اخیر وضعیت بهتری وجود دارد و ذخیره آب سد اکباتان از سال گذشته بیشتر است اما هنوز برای رسیدن به وضعیت مناسب فاصله بسیاری وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان خاطر نشان کرد: در سد سرابی تویسرکان نیز 6 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده و انتظار می‌رود در سال جدید آب در این سد سرریز شود.

معاون حفاظت از منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای استان همدان نیز با بیان اینکه امروز سازمان به دنبال حفاظت از منابع آبی است، اظهار کرد: امروز حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبی زیر پوشش شرکت قرار گرفته است.

منصور ستوده درباره نیروگاه شهید مفتح نیز تصریح کرد: نیروگاه 17 میلیون مترمکعب اجازه برداشت آب دارد که امروز نیمی از ظرفیت را استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه تاکنون دو چاه نیروگاه از مدار خارج شدند، خاطر نشان کرد: ظرفیت پساب کامل شود می‌توان تعداد چاه‌های بیشتری را از مدار خارج کرد.

منبع:فارس

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal