آخرین اخبار

11. خرداد 1398 - 15:12   |   کد مطلب: 32635
زمانی که امام حسین(ع) به كربلا رسید، نام این سرزمین را پرسید که در پاسخ ایشان، چند نام از جمله غاضریه گفته شد.

به گزارش آوای سیدجمال، به نقل از نافع، این روایت را که دنبال کردم به دنبالش به روایت های ذیل هم برخوردم
َ أَبُو جَعْفَرٍ ع الْغَاضِرِيَّةُ هِيَ الْبُقْعَةُ الَّتِي كَلَّمَ اللَّهُ فِيهَا مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ وَ نَاجَى نُوحاً فِيهَا وَ هِيَ أَكْرَمُ أَرْضِ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ مَا اسْتَوْدَعَ اللَّهُ فِيهَا أَوْلِيَاءَهُ وَ أَنْبِيَاءَهُ فَزُورُوا قُبُورَنَا بِالْغَاضِرِيَّةِ وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع الْغَاضِرِيَّةُ مِنْ تُرْبَةِ بَيْتِ الْمَقْدِسِ.
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُقْبَرُ ابْنِي فِي أَرْضٍ يُقَالُ لَهَا كَرْبَلَاءُ هِيَ الْبُقْعَةُ الَّتِي كَانَ عَلَيْهَا قُبَّةُ الْإِسْلَامِ الَّتِي نَجَّا اللَّهُ عَلَيْهَا الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَ نُوحٍ فِي الطُّوفَان‏

غاضریه روستایی است منسوب به بنی غاضره، یکی از تیره های قبیله بنی اسد، که در صدر اسلام به عراق آمده و در آن سکونت یافتند. این منطقه در یک کیلومتری شهر کربلا واقع شده است. به این منطقه اراضی حسینیه نیز گفته می شود. غاضریه مانند دیگر اسامی که در طول تاریخ بر سرزمین کربلا اطلاق شده است در حقیقت نام منطقه ای مجاور کربلا است.
زمانی که امام حسین(ع) به کربلا رسید، نام این سرزمین را پرسید که در پاسخ ایشان، چند نام از جمله غاضریه گفته شد.

 

در برخی دیگر از گزارش‌های تاریخی آمده است زمانی که امام حسین(ع) به نینوا رسید فرستاده‌ای از سوی عبیدالله بن زیاد نامه‌ای برای حر بن یزید ریاحی آورد. در این نامه آمده بود حسین بن علی را در سرزمین بی‌آب و علف فرود آورد. حر امام حسین(ع) را از محتوای نامه باخبر کرد و گفت: عبیدالله به فرستاده خود دستور داده تا ناظر اجرای دستورش باشد. امام حسین(ع) گفت: کمی ما را بیشتر ببر تا به دهکده غاضریه برسیم. حر در پاسخ به درخواست امام گفت: ابن‌زیاد دستور داده تا شما را در منطقه‌ای بی‌آب و علف فرود آوریم و چاره‌ای جز اطاعت امر او نیست.

دفن پیکر شهدا توسط اهالی غاضریه

اهالی غاضریه که از قبیله بنی اسد بودند یک یا سه روز پس از واقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و خروج سپاه عمر سعد از کربلا، به آن‌جا آمده و امام حسین(ع) را در همان مکانی که امروزه محل دفن ایشان است، به خاک سپردند. آنها همچنین اهل بیت و صحابه وی را نیز در نزدیکی محل دفن امام حسین(ع) به خاک سپرده و عباس بن علی(ع) را نیز در همان مکانی که به شهادت رسیده بود، دفن کردند.

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal