آخرین اخبار

5. آبان 1394 - 17:11   |   کد مطلب: 29146
دلیل نوسانات بالای قیمت گوشت چیست؛
ترفندی که برزیل برای قبضه بازار ایران به کار برد
حجم واردات ایران از برزیل 5 برابر صادرات است و این کشور با اجرای تدابیر خاص گمرکی راه صادرات را برای ایران بسته است.

به گزارش آوای سیدجمال،   به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش «رازق» ایران سالانه 400 میلیون دلار گوشت از برزیل وارد می‌کند یعنی برزیل تعرفه‌های گمرکی اش را طوری تنظیم کرده که امکان صادرات ایران به این کشور بسیار پایین است.

میرقاسم مؤمنی رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل حجم صادرات ایران به برزیل را بسیار پایین دانست و گفت: میزان صادرات ایران به برزیل در سال 2014، 76 میلیون دلار بوده در حالی که واردات از این کشور به 337 میلیون دلار رسیده است یعنی حجم واردات ما 5 برابر صادرات است.

این در حالی است که برزیل گوشت صادراتی به ایران را 800 یورو در هر تن گرانتر از کشورهای دیگر به ایران می‌فروشد، یعنی هر تن گوشت برزیلی 4 هزار یورو به ایران فروخته می‌شود و قیمتی که به کشورهای دیگر می‌دهد 3200 یورو  است و در این بین با توجه به اطلاعاتی که از زمان تقاضای بالای گوشت در کشور نظیر ایام محرم یا ماه رمضان دارند این قیمت‌ گوشت از سوی برزیل بالا می رود و در این میان تعدادی واسطه هم به نفع آنها عمل می‌کند.

برزیل وارد کننده انحصاری گوشت ایران

علی خندان روی رییس اتحادیه تهیه و فروش گوشت گاوی در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با بیان اینکه واردات گوشت فقط از کشور برزیل است، گفت: سال هاست که گوشت برزیلی وارد می شود که در حال حاضر هیچ رقیب دیگری در این حوزه ندارد.

وی ادامه داد: بازار وارداتی بصورت انحصاری در دست برزیل است و برای اینکه از این انحصار خارج شود باید بازرگانان و تجار با کشورهای دیگر که تولید گوشت دارند وارد تجارت شوند تا پس از ارایه مجوزهای لازم از سوی دامپزشکی، از کشورهای دیگر هم گوشت وارد شود.

انحصار موجب نوسان بالای قیمت می‌شود

رییس اتحادیه تهیه و فروش گوشت گاوی با بیان اینکه انحصار بازار موجب افزایش قیمت می شود، اظهار کرد: چون قیمت این گوشت ها از طرف خود برزیل تعیین می شود بنابراین در بسیار از شرایط باعث نوسان قیمت می شود اما اگر واردکنندگان دیگری وجود داشته باشند این نوسانات به مراتب کمتر و همچنین به نفع مصرف کننده خواهد بود.

وی تصریح کرد: در تولید گوشت پتانسیل لازم برای تامین نیازهای داخل را داریم اما در حال حاظر به علت کمبودهایی که به دلایل مختلف وجود دارد، برای تامین برخی گوشت برخی از ارگان های دولتی و غیره از گوشت های برزیلی استفاده می شود.

گوشت برزیلی از کیفیت بالایی برخوردار است

رییس اتحادیه تهیه و فروش گوشت گاوی با بیان اینکه گوشت برزیلی از کیفیت بالایی برخوردار است، گفت: علت اینکه چندین سال است یاران بازار مصرف گوشت برزیلی شده است کیفیت بالای آن است و شرکت هایی که در برزیل این گوشت ها را تولید می کنند رقابت تنگاتنگی باهم بر سر کیفیت محصولات خود دارند.

صادرات در حوزه گوشت نداریم

خندان با اشاره به اینکه در حوزه گوشت گاوی صادرات نداریم، اظهار کرد: قبلا در بخش صاردات به کشورهایی مانند عراق و ترکیه فعال بودیم اما به علت کمبودی که در داخل نیاز بود، دولت صادرات گوشت را ممنوع کرد تا نیاز داخل تامین شود.

وی مشکل اصلی تولید را کمبود مواد اولیه و علوفه دانست و گفت: با افزایش قیمت مواد اولیه و علوفه و همچنین رکودی که بر بازار حاکم شد، میزان تولید گوشت کاهش یافت بطوری که حتی برخی از دامداری ها مجبور به کشتار گائهای نری شدند که به علت کمبود علوفه از میزان تولید شیر آنها کاسته شده بود.

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal