آخرین اخبار

9. آبان 1394 - 20:53   |   کد مطلب: 29201
حمام عمومی روستای میغان در استان سمنان، به عنوان رکورددار شهید در کشور، به علت چهار میلیون بدهی به شرکت گاز تعطیل شده است و مردم روستا مجبورند برای استحمام یا به منازل نزدیکان و همسایگان خود که در منزل خود حمام دارند مراجعه کنند و یا به روستاهای همجوار از جمله قلعه نو خرقان رفته و از حمام عمومی این روستا استفاده کنند.

به گزارش آوای سیدجمال، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روستای میغان( میقان) با جمعیتی بیش از دو هزار نفر و 587 خانوار در حدود 24 کیلومتری شهرستان شاهرود در محور جاده ای آزادشهر - شاهرود قرار دارد.

 

این روستا دارای سابقه دیرینه می باشد . برخی آن را میقان می نامند و برخی نیز میغان میگویند ، اما بر اساس اسناد دولتی موجود و وجه تسمیه اسمی ( میغان ) صحیح است که به معنی جای نزول و جمع شدن ابرها می باشد.

 

روستای میغان رتبه نخست کشور را در رابطه با تعداد شهدا دارد

 

روستای میغان یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین روستاهای منطقه بسطام شاهرود و زادگاه بسیاری از علما، سیاست مداران، نمایندگان مجلس، اساتید دانشگاه، هنرمندان و مقامات لشکری است.

 

ایمان و اعتقاد راسخ مردم این خطه از ایران اسلامی به اسلام و ایران عزیز مثال زدنی است. در روزگاری که جمعیت روستا حدود هزار و 500 نفر بود این روستا 120 تن از جوانان خود را برای دفاع از مرز و بوم ایران اسلامی تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرد و در رابطه با تعداد شهدا رتبه نخست کشور را به نسبت جمعیت دارد.

 

اما در چند سال گذشته مردم این روستا با مشکلات متعددی دست به گریبانند که ما را بر آن داشت تا با حضور در این روستا ساعاتی پای درد و دل مردم این روستا بنشینیم.

 

تعطیلی حمام عمومی روستا به علت چهار میلیون بدهی به شرکت گاز

علی حسینی یکی از ساکنان روستای میغان است در رابطه با مشکلات روستا این گونه سر صحبت را باز می کند: اهالی روستا با مشکلات فراوانی روبرو هستند یکی از این مشکلات عدم وجود سبدهای زباله در برخی معابر و کوچه ها از جمله منازل روبروی باشگاه بدنسازی است و ساکنان مجبورند زباله ها را در یک محل انباشت کنند که این موضوع علاوه بر کثیفی و نمای بد محله باعث ایجاد بوی بد و مشکلات بهداشتی نیز می شود از طرفی ماشین مناسبی جهت حمل زباله نیز در این روستا وجود ندارد.

 

وی یکی دیگر از مشکلات این روستا را تعطیلی حمام عمومی روستا عنوان کرد و افزود: به علت بدهی چهار میلیونی گاز حمام عمومی روستا تعطیل شده است و مردم روستا مجبورند برای استحمام یا به منازل نزدیکان و همسایگان خود که در منزل خود حمام دارند مراجعه کنند و یا به روستاهای همجوار از جمله قلعه نو خرقان رفته و از حمام عمومی این روستا استفاده کنند.

 

این ساکن روستای میغان بیان کرد: قدیمی بودن بنای حمام، عدم استحکام بنا و مشکلات بهداشتی از دیگر دلایل تعطیلی حمام عمومی روستا است.

 

مشکلات شهرک میغان با گذشت بیش از سه دهه هنوز حل نشده است

حسینی عنوان کرد: عده ای از اهالی روستا سالها قبل با پرداخت مبلغ دو تا سه میلیون تومان به بنیاد مسکن قطعه ای زمین را برای ساخت منزل مسکونی در شهرک میغان دریافت کردند اما در حال حاضر و با گذشت بیش از سه دهه این منطقه دارای مشکلات فراوانی از جمله عدم امتیاز آب شرب بهداشتی، آسفالت معابر، تکمیل زیرساخت ها و ... روبرو است و لازم است مسئولان به فکر تامین زیرساخت های این منطقه باشند.

 

کم آبی و فرسودگی لوله های شبکه آبرسانی یکی از مهم ترین مشکلات است

زهرا ملاکاظمی یکی از ساکنان منطقه شهرک روستای میغان است وی یکی از مشکلات این روستا را کم آبی عنوان کرد و گفت: مشکل کم آبی در شهرک میغان بیشتر از جاهای دیگر روستا است در طول تابستان ساعات متعددی بود که آب ساکنان شهرک بدون هیچ اطلاع رسانی قبلی قطع می شد و باعث بروز مشکلات فراوانی می شد که پس از تماس های مکرر با دهیاری قبل از قطع آب اطلاع رسانی می کردند.

 

وی پوسیدگی و فرسودگی لوله های شبکه آبرسانی روستا را یکی دیگر از مشکلات برشمرد و اظهار کرد: با توجه به کم آبی روستا ترکیدگی لوله ها باعث هدر رفت فراوان آب می شود و بعضی اوقات تعویض لوله و جلوگیری از هدر رفت آب چند روز طول می کشد و با توجه به بروز این مشکلات تعویض لوله های شبکه های آبرسانی روستا ضروری به نظر می رسد.

ملاکاظمی با اشاره به عدم وجود سرویس ایاب و ذهاب در ساعات اولیه صبح برای مسافران افزود: اتوبوس حدود ساعت 8 صبح به میغان می رسد و دانشجویان، کارمندان و دانش آموزانی که محل کار یا تحصیل آنها در شاهرود یا بسطام است برای رسیدن به موقع به محل کار و تحصیل خود با مشکل مواجه هستند از طرفی بعد از اذان مغرب نیز سرویس مناسبی برای بازگشت به روستا وجود ندارد.

 

با احداث کارخانه آب معدنی مشکل بیکاری جوانان روستا تا حدودی حل می شود

مجمد نظری یکی دیگر از ساکنان روستا در گفتگو با خبرنگار ما یکی از بزرگترین مشکلات این روستا را بیکاری عنوان کرد و گفت: جوانان روستا شغل مناسبی ندارند و بیکار هستند در صورتی که با اعطای وام های اشتغالزایی و احداث گلخانه می توان برای چند نفر ایجاد اشتغال کرد از طرفی احداث یک کارخانه آب معدنی در مجاورت چشمه که آب آشامیدنی خوب و گوارایی دارد باعث می شود مشکل بیکاری تا حدودی حل شود و سرمایه گذاری در این روستا رونق بگیرد.

 

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات روستا مشکل آب بهداشتی روستا بخصوص در زمان بارندگی است که به دلیل عدم نصب درپوش بر روی مخازن و منابع آب، بارندگی مشکلات بهداشتی برای آب روستا را در پی دارد و باعث گل آلود شدن آب می شود که باعث نارضایتی اهالی روستا شده است.

 

دهیاری اعتباری بابت نگهداری و بازسازی حمام ندارد

طباطبایی دهیار روستای میغان در گفتگوی تلفنی با خبرنگار ما در رابطه با مشکلات مطرح شده از سوی اهالی روستا از جمله حمام عمومی روستا گفت: حدود چند ماه است که بنده مسئولیت دهیاری میغان را پذیرفته ام و قبل از آمدن بنده به این روستا حمام عمومی روستا تعطیل بود.

 

وی اظهار کرد: بدهی زیاد، عدم استحکام بنا، قدیمی بودن حمام، مقرون به صرفه نبودن هزینه ها و هزینه های بالای نگهداری باعث تعطیلی حمام شده است.

 

دهیار روستای میغان با بیان اینکه دهیاری هیچ اعتباری جهت نگهداری و بازسازی حمام عمومی روستا ندارد افزود: از طرفی دهیاری اجازه هزینه کردن در اماکن و املاکی که مالکیت آن با کس دیگری است ندارد و زمین حمام روستای میغان در اختیار شورای اسلامی روستا است که اول باید به دهیاری واگذار شود.

 

طباطبایی با بیان اینکه اکثر اهالی در منازل خود حمام دارند و افرادی که حمام ندارند یا از حمام نزدیکان و همسایگان خود استفاده می کنند بیان کرد: با رایزنی های انجام شده در صدد این هستیم که وامی را برای ساخت حمام در اختیار ساکنانی که در منازل خود حمام ندارند قرار دهیم تا نسبت به ساخت حمام در منازل خود اقدام کنند و تا حدودی مشکل آنها رفع شود.

 

گفنگوی تلفنی ما با آقای طباطبایی و پاسخ وی به مشکلات مطرح شده از سوی ساکنان نیمه تمام ماند و پس از چندین بار تماس مجدد موفق به صحبت با وی نشدیم. در صورت ارتباط با دهیار روستای میغان و پاسخ وی به مشکلات مطرح شده از سوی ساکنان به اطلاع شما خوانندگان محترم نیز خواهد رسید.

 

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal