آخرین اخبار

13. دى 1394 - 14:01   |   کد مطلب: 29761
گردشگری همدان به جاذبه‌های مرکز استان محدود نشود
طبیعت بکر گردنه اسدآباد در «گردونه بی‌توجهی»
ایجاد برخی از امکانات رفاهی در مسیر گردنه اسدآباد می‌تواند موجب ماندگاری مسافر در این نقطه شود و همین مهم موجب توسعه گردشگری استان خواهد شد.

به گزارش آوای سیدجمال به نقل از خبرگزاری فارس، استان همدان دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری متعددی است که متأسفانه هنوز برای عموم مردم کشور و حتی شهروندان استان همدان شناخته شده نیست.

 

در بحث جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و طبیعی استان همدان بسیاری از مدیران مجموعه میراث فرهنگی، تنها بر مرکز استان تمرکز کرده‌اند و استان همدان را مترادف با گنجنامه، آرامگاه بوعلی، باباطاهر و شیر سنگی و ... می‌بینند؛ در کنار این جاذبه‌های البته ارزشمند گاهی اوقات نیز تنها نام غار علیصدر شنیده می‌شود و این در حالی است که شهرستان‌های استان همدان هر کدام دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی هستند که جای کار دارد.

 

اسدآباد یکی از شهرستان‌های استان همدان است که با وجود قرار گرفتن در آزادراه کربلا و با داشتن جاذبه‌های گردشگری متعدد تاکنون به شکل جدی مورد توجه مدیران و متصدیان امر گردشگری قرار نگرفته است و همین امر موجب شده تا نسل جوان دیار سید جمال نیز بسیاری از آثار تاریخی و جاذبه‎های گردشگری شهر خود را نشناسند.

 

شهرستان اسدآباد دارای جاذبه‌های گردشگری و طبیعی بکر و دیدنی است که می‌توان با تمرکز بر آنها و ترغیب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت کافی این مناطق بکر را در کشور به شکل کامل و جامع معرفی کرد.

 

روستاهای ملحمدره و حبشی به عنوان روستاهای پلکانی در شهرستان اسدآباد دارای طبیعتی بکر و دیدنی هستند که البته با قرار گرفتن در زمره روستاهای هدف گردشگری قرار بود مورد توجه دوچندان قرار گیرند که البته این مهم حاصل نشد و اکنون روستای ملحمدره رفته رفته به محل سکونت ییلاقی و تفریحی افراد غیربومی تبدیل شده است.

کوه کرکس و صخره سنگی آن می‌تواند یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی باشد و از این صخره سنگی می‌توان در فصول گرم سال برای تمرین ورزشکاران صخره‌نورد استفاده کرد و اگر این مهم از سوی اداره‌کل ورزش و جوانان دنبال شود به طور قطع دره زیبای خنداب و کوه کرکس به عنوان یک جاذبه طبیعی گردشگری به خوبی معرفی می‌شود، هرچند این مهم به همت انجمن کوهنوردی اسدآباد تا حدودی شکل گرفته و با معرفی این کوه و قله در فضای مجازی بسیاری از کوهنوردان برای رفتن به قله کرکس ترغیب شده‌اند.

 

کتیبه زیبای آقاجان بلاغی که در زمره فراموشی قرار گرفته است از جمله داشته‌های تاریخی شهرستان اسدآباد است که اکنون بسیاری از جوانان اسدآبادی از وجود چنین کتیبه‌ای بی‌خبر هستند و تاکنون آن را ندیده‌اند.

 

تنها تالاب طبیعی استان همدان نیز با نام تالاب پیرسلمان در شهرستان اسدآباد قرار دارد که در گذشته به دلیل استفاده بی‎رویه از آب این تالاب برای مصرف کشاورزی دچار مشکل شد و اکنون با تلاش‌های بخشدار پیرسلمان احیای این تالاب طبیعی که یکی از جاذبه‌های گردشگری استان است مورد توجه و در دستور کار قرار گرفته است.

 

یکی دیگر از داشته‌های طبیعی و بکر اسدآباد، مسیر کوهستانی و گردنه‌ای است که این شهرستان در دامنه آن قرار گرفته و به هنگام رفتن به سمت اسدآباد و با عبور از این گردنه پیچ در پیچ شهرستان اسدآباد در دشتی وسیع آشکار می‌شود.

 

گردنه اسدآباد با طبیعتی بکر و دیدنی در فصل زمستان و تابستان می‌تواند موجب جذب گردشگران مختلفی که در حال عبور از استان همدان به سمت جنوب کشور یا به سمت مرکز هستند باشد، این گردنه در حال حاضر برای تبدیل به یک جاذبه گردشگری نیازمند تلاش و همت مسئولان شهرستانی است.

 

ایجاد برخی از امکانات رفاهی در مسیر گردنه اسدآباد می‌تواند موجب ماندگاری مسافر در این نقطه شود و همین مهم موجب توسعه گردشگری استان خواهد شد.

در حال حاضر یکی از مشکلات حوزه گردشگری در استان همدان نماندن مسافر در استان است و به قول بسیاری از اهالی فن و متخصصان حوزه گردشگری، استان همدان به محلی برای عبور مسافران تبدیل شده است و بسیاری از کارشناسان درصدد ارائه راهکارهایی برای ماندگار شدن مسافر در همدان هستند.

 

شهرستان اسدآباد با قرار گرفتن در مسیر عبور آزادراه کربلا و محور اتصال جنوب، مرکز و غرب کشور و با وجود اینکه مسیر تردد بی‌شمار مسافران است اما از داشتن بسیاری از امکانات رفاهی اولیه محروم است.

 

در شهرستان اسدآباد هتل، مهمان‌پذیر و استراحتگاه به تعداد لازم وجود ندارد، البته بسیاری از سرمایه‌گذاران راه‌اندازی و ایجاد هتل و مهمان‌پذیر را دارای توجیه اقتصادی نمی‌دانند و به همین دلیل هیچ سرمایه‌گذاری در مسیر ایجاد و احداث هتل و مهمان‌پذیر در شهرستان گام بر نمی‌دارد.

 

شهرستان اسدآباد از داشتن برخی از امکانات بسیار معمولی همچون سرویس بهداشتی عمومی در سطح شهر محروم است و اگر مجموعه نمازخانه و سرویس بهداشتی پارک ملت نباشد عملاً در سطح شهر مسافرانی که قصد عبور از شهرستان را دارند و قرار است حتی یک ساعت در دیار سیدجمال توقف کنند نمی‌توانند سرویس بهداشتی و نمازخانه‌ای را پیدا کنند.

 

شکل ظاهری و وضعیت نابسامان میدان ورودی شهر اسدآباد نیز همه‌ساله موجب بروز حوادث و تصادفات متعددی می‌شود و در این خصوص تاکنون مدیران نتوانستند گامی مؤثر و اساسی برای رفع مشکل بردارند.

 

شهرستان اسدآباد با وجود جاذبه‌های مختلف گردشگری هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است که این مهم نیازمند تبلیغات و تلاش مستمر و شبانه‎روزی مدیران و اعضای شورای اسلامی شهرستان است.

 

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal