آخرین اخبار

3. خرداد 1395 - 13:46   |   کد مطلب: 31271
خرمشهر تنها یک واژه نیست، یا یک شهر، یا یک منطقه؛ خرمشهر صحیفه ای بی بدیل است که بر برگ صفحاتش واژگانی از جنس شور و ایمان و دلدادگی نقش بسته است

به گزارش آوای سیدجمال به نقل از نافع، و چه زیباست دلدادگی مردانی که رهبر کبیر انقلاب، امام خمینی(ره) در وصفشان گفت: "فتح خرمشهر، فتح خاک نیست، فتح ارزش‌های اسلامی است، خرمشهر شهر لاله‌های خونین است، خرمشهر را خدا آزاد کرد. مبارک باد بر ملت عظیم‌الشأن ایران، این‌چنین فرزندان سلحشور و جان بر کفی که نام آنان و کشورشان را جاویدان کردند و مبارک باد بر اسلام بزرگ، این متابعانی که در دو جبهه با دشمن باطنی و دشمنان ظاهری، پیروزمندانه و سرافراز، امتحان خویش را دادند و برای اسلام سرافرازی آفریدند".

رزمندگان استان همدان که همواره در هشت سال دفاع مقدس، حماسه آفرینی کرده اند در عملیات آزادسازی خرمشهر از چنگال دشمن بعثی نقش مؤثری داشته اند.

فرارسیدن سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر که در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز مقاومت، ایثار و پیروزی نام گرفته، بهانه‌ای شد تا پای صحبت یکی از یادگاران دفاع مقدس که صحنه‌های مقاومت و ایستادگی در لحظه‌های دشوار عملیات بیت‌المقدس را از نزدیک دیده و لمس کرده بودند، بنشینیم تا بخشی از خاطرات آن روزهای ماندگار و فراموش‌ناشدنی را برای آن‌هایی که در روزهای جنگ نبودند، زنده شود.

 

 

سرخی خون شهید محمود شهبازی در غروب خرمشهر

اصغر حاجی‌بابایی، یکی از این رزمندگان همدان در عملیات فتح خرمشهر در گفتگو با "نافع" اظهار کرد: نقش استان همدان درعملیات بیت‌المقدس، کلیدی است و نیمی از نیروهای تیپ محمد رسول ا... از همدان بودند به طوری که فرمانده تیپ، حاج احمد متوسلیان بود و معاون آن، شهید محمود شهبازی فرمانده سپاه همدان و فرمانده پشتیبانی تیپ نیز شهید محمد نیکومنظر بود.

وی افزود: در پشتیبانی از جبهه‌های جنگ نیز با توجه به اینکه همدان، نزدیک‌ترین فاصله با جبهه‌های جنوب را داشت؛ نقش مهمی ایفا کرد به طوری که کمیته امداد همدان در منطقه دزفول، روزانه از 35 تا 40 هزار رزمنده پذیرایی می‌کرد.

حاجی‌بابایی بیان‌کرد: نخستین اقدامات شناسایی در عملیات بیت‌المقدس نیز به وسیله رزمندگان همدانی انجام شد و حدفاصل منطقه دارخوین تا جاده آسفالت اهواز-خرمشهر با فرماندهی شهید شهبازی انجام شد و در این کار، نقش شهیدان فریدون عیوضی، حسین کشوری دلاور، حاج اسماعیل شکری‌موحد و رضا ترکمان بسیار پررنگ است.

وی ادامه داد: در بخش یگان دریایی نیز سردار صمد یونسی در انتقال نیروها، نقش اساسی داشت.

حاجی‌بابایی اضافه‌کرد: با این فتح، دل امام(ره) شاد شد چراکه خرمشهر از نظر سوق الجیشی، منطقه‌ای مهم بود که دشمن با از دست دادن آن، تمام امیدهای خود را از دست داد و این فتح،  تنها پیروزی در برابر عراق نبود بلکه ایستادگی در برابر56 کشوری بود که از صدام حمایت می‌کردند.

وی تصریح کرد: پس از مرحله اول بیت‌المقدس، سران 5 دولت اسلامی منطقه در دیدار با امام(ره)، درخواست آتش‌بس را مطرح کردند، اما امام به آن‌ها پاسخ داد در صورتی به این خواسته عمل می‌کنیم که معلوم شود؛ عراق متجاوز است یا ایران چراکه در آن صورت، دولت عراق علاوه بر عقب‌نشینی از خاک ایران ناچار به پرداخت غرامت جنگی می‌شد.

حاجی‌بابایی اظهارداشت: همواره با شنیدن واژه خرمشهر در اولین تداعی ذهنی به یاد شهید محمود شهبازی و صحنه شهادتش در غروب دوم خرداد و کنار دروازه خرمشهر می‌افتم؛ درواقع آنچه موجب پیروزی خونین شهر شد، خون شهدایی چون او بود که در رگ رزمندگان جوشید و حماسه‌ای بی‌بدیل را در تاریخ دفاع مقدس رقم ‌زد.

 

 

سردار شهید حبیب ا... مظاهری، خط‌شکن تیپ محمد رسول ا...

این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: در بین شهدای همدان باید به صورت ویژه از سردار شهید حبیب‌ا... مظاهری از خطه شهیدپرور مریانج یاد کرد، فرمانده 20 ساله‌ای که در فتح خرمشهر، نقش مهمی داشت و بسیاری از کارهای سخت با مدیریت او آسان شد؛ گردان او برای فتح بخشی از ارتفاعات حساس و مهم منطقه دهلران تا آن‌جا مقاومت کردند که پای بیشتر آن‌ها در سه ردیف میدان مین از دهانه پوتین قطع شد.

حاجی‌بابایی افزود: همچنین، نخستین گردانی که در مرحله اول بیت‌المقدس از پشت به  گردان تانک‌های زرهی دشمن حمله کرد و موفق شد با دست خالی آن را بگیرد؛ گردان تحت فرماندهی شهید مظاهری بود و درواقع باید گفت که چشم امید فرمانده تیپ و قرارگاه نصر به او بود و هرجا که عرصه تنگ می‌شد با مقاومت در برابر مشکلات ایستادگی می‌کرد.

وی با مهم دانستن برنامه‌هایی که هرسال به مناسبت آزادسازی خرمشهر برگزار می‌شود، تصریح کرد: سوم خرداد، سالروز غرور ملی ماست و ما با دست خالی مبارزه کردیم و کلیدی‌ترین منطقه را از دست دشمن گرفتیم.

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: رسالت ما این است که با برگزاری چنین برنامه‌هایی، حماسه بزرگ فتح خرمشهر را زنده نگه‌داریم و مایه افتخار است که امروز همه مردم ایران حتی دانش‌آموزان کوچک نیز با این رویداد بزرگ آشنا هستند؛ همانطور که مقام معظم رهبری گفته است:" حماسه فتح خرمشهر و عملیات عظیم بیت‌المقدس در این کشور خواهد ماند، هم در آن روزی که این حادثه اتفاق افتاد، هم هر وقت که این گونه حوادث برای افکار مردم تشریح شود".

 

 

سمیه مظاهری

پایان پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal