آخرین اخبار

21. آذر 1397 - 14:22   |   کد مطلب: 31712
ناهماهنگی در مسؤولان همدان موج می‌زند
خون مردم بر «گردن»ـه اسدآباد!
همچنان گردنه اسدآباد با خروارها مشکل مواجه است که باعث بروز خسارات جانی و مالی متعددی می‌شود، مشكلاتی كه سال‌های متمادی به آن توجه نشده است چراكه هماهنگی لازم در استان و همت عالی در سطح کشور برای حل این معضل دیده نمی‌شود.

به گزارش آوای سیدجمال، به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، سالیان سال است که گردنه اسدآباد در مسیر اصلی اتصال نقاط مختلف کشور با غرب به دلیل موقعیت نامناسب کوهستانی شاهد بروز حوادث مختلفی است.

سال‌هاست که بحث احداث تونل نیز در این گردنه مطرح است اما هنوز به سرانجام نرسیده و اقداماتی هم که در راستای اصلاح مسیر انجام شده با این وجود که توانسته حدودی تا تأثیرگذار باشد اما هنوز چند مشکل عمده از جمله کولاک و مه را برطرف نکرده است، عظمت این پروژه نیاز به همت ملی دارد که تاکنون محقق نشده است البته به نظر می‌رسد هماهنگی لازم درون‌استانی نیز در این حوزه وجود ندارد چراکه اداره کل راه و شهرسازی استان از تحویل پروژه به راهداری خبر داده است و اداره کل راهداری و حمل و نقل پایانه‌ها نیز می‌گوید هنوز پروژه را تحویل نگرفته است از سوی دیگر اداره کل راه و شهرسازی عنوان می‌کند مطالعات را برای امکان احداث تونل انجام داده اما فرماندار اسدآباد خبر از عدم اجرای آن می‌دهد.

در این فرصت نظرات مختلف مسؤولان و امام جمعه اسدآباد که سال‌ها پیگیر این مسأله بوده و حتی قول احداث تونل را از رئیس دولت دهم گرفته، مطرح می‌شود به این امید که هرچه زودتر اقدامی عاجل برای آن اندیشیده شود و از بروز خسارات مالی و جانی بیشتر جلوگیری به عمل آید.

تونل قابل اجرا نیست

معاون مهندسی و ساخت اداره کل و شهرسازی در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه با انجام بررسی‌های ژئوتکنیکی مشخص ش که تونل قابل اجرا نیست اظهار کرد: تونل به طور کامل تحویل اداره کل راهداری شده است.

حبیب نادیان‌رفیع با بیان اینکه مطالعات این پروژه را اداره کل راه و شهرسازی انجام و پروژه را تحویل داده است.

 وی با اشاره به اینکه امکان احداث تونل در این گردنه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: می‌توان با احداث آزادراه همدان- کرمانشاه مشکل گردنه اسدآباد را برطرف کرد.

پروژه تحویل اداره کل راهداری نشده است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان  در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: قرار است گردنه اسدآباد پس از انجام مراحل قانونی به اداره کل تحویل داده شود و هنوز این اتفاق رخ نداده است.

مصطفی پناهنده افزود: پیمانکار با راه و شهرسازی در حال تسویه است تا پروژه به اتمام برسد و پس از آن ما ورود کرده و اقدامات لازم از جمله تأمین اعتبار و انتخاب پیمانکار را انجام دهیم.

همت ملی برای تعیین تکلیف گردنه اسدآباد

امام جمعه اسدآباد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه هشت سال است که در اسدآباد حضور دارم، اظهار کرد: در دولت احمدی‌نژاد و در بدو ورودم به شهرستان تلاش بسیاری کردم تا در این گردنه تونل احداث شود.

حجت‌الاسلام سید موسی حسینی‌مجد افزود: در آخرین سفر استانی رئیس دولت دهم وقتی در جمع مردم در ورزشگاه آزادی اسدآباد حضور یافت، اهمیت اصلاح گردنه و ایجاد تونل به دلیل استفاده چند استان از این مسیر و امروز مسیر کربلا برای وی تبیین شد.

وی تصریح کرد: در آن زمان رئیس جمهور اعلام کرد که درباره گردنه اسدآباد غفلت شده و در نشست خبری و تلویزیونی نیز نخستین مسأله که مطرح کرد، حذف گردنه و ایجاد تونل در مسیر اسدآباد بود.

امام جمعه اسدآباد با بیان اینکه امروز نیز سالیان بسیاری است که من و نمایندگان ادوار مجلس پیگیر این مسأله هستیم، ادامه داد: برای اصلاح این گردنه نیاز به همت ملی است و توجه وزارتخانه را می‌طلبد.

مه و کولاک دو مشکل عمده گردنه اسدآباد

وی خاطرنشان کرد: برای تعریض گردنه، نصب علامت‌ها و ایجاد روشنایی اقدامات بسیاری و هزینه‌های زیادی انجام شده است، اما دو مشکل اساسی وجود دارد که با تعریض و نصب علائم برطرف نمی‌شود.

حسینی‌مجد با اشاره به اینکه کولاک شدید در فصل سرد باعث ایجاد مشکلات بسیاری می‌شود، گفت: کولاک با مختصر بارش برف همه را غافلگیر می‌کند به طوری که در چند روز قبل با 10 سانتیمتر بارش برف چندین ماشین سنگین قیچی شدند.

وی با بیان اینکه مه گرفتگی این گردنه نیز بسیار مشکل‌آفرین است که با نصب علائم برطرف نمی‌شود، اظهار کرد: هرچه جاده تعریض شود مشکل مه‌گرفتگی برطرف نمی‌شود حتی در فصول غیر زمستان نیز حوادث در این گردنه رخ می‌دهد.

امام جمعه اسدآباد با اشاره به اینکه تجربه بارش سنگین برف در بهار در گردنه اسدآباد وجود دارد، افزود: تقاضای ما از رسانه‌های استان و کشور تبیین اهمیت احداث تونل در گردنه اسدآباد است.

وی با بیان اینکه برخی معتقدند که خاک گردنه برای احداث تونل مناسب نیست، تصریح کرد: این توضیح عاقلانه نیست چراکه در دنیای مدرن امروزی حتی دریا را کیلومترها خشک می‌کنند اما امکان احداث تونل وجود ندارد که این موارد برای مردم قابل قبول نیست.

مسیر جایگزین برای گردنه اسدآباد

حسینی‌مجد ادامه داد: اگر به هر دلیلی امکان احداث تونل در گردنه وجود ندارد می‌توان از روستاهای اطراف  جاده‌ای جایگزین تعیف کرد.

وی با اشاره به اینکه قرار است که آزادراه همدان به کربلا از اسدآباد بگذرد، خاطرنشان کرد: با این مسأله وظیفه دولت سنگین‌تر می‌شود و باید اقدام عاجلی در این حوزه انجام گیرد.

امام جمعه اسدآباد تأکید کرد: بخش خصوصی نیز می‌تواند در این حوزه ورود و بر اساس گفته برخی از مسؤولان با احداث تونل و جاده عوارض آن را دریافت کند.

مطالعاتی برای احداث تونل انجام نشده است

فرماندار اسدآباد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: پیشنهاد احداث تونل در گردنه اسدآباد را ارائه دادیم اما هنوز مطالعاتی در این حوزه انجام نشده است.

کریم حمیدوند با بیان اینکه این موضوع با معاون وزیر راه و شهرسازی در میان گذاشتیم، افزود: وضعیت گردنه و تردد خودروهای سه استان، عبور خودروهای حامل کالاهای صادراتی  و موارد دیگر که نشان دهنده اهمیت این گردنه است، به سمع و نظر معاون وزیر راه رسید.

وی گردنه اسدآباد را یک منطقه توریستی با منظری زیبا دانست که برای گردشگران جذاب است.

فرماندار اسدآباد با اشاره به اینکه رفت و آمد خودروهای سنگین و ترمز گرفتن آنان باعث آلودی ناشی از سابیدگی لنت و گاها متأثر از مواد شیمیایی و فرآورده‌های نفتی شده است، تصریح کرد: این مسأله باعث می‌شود از این جاذبه گردشگری نتوانیم به خوبی بهره‌برداری کنیم.

وی با بیان اینکه احداث یک تونل برای خودروها  به ویژه خودروهای سنگین باعث کاهش استهلاک می‌شود، ادامه داد: با احداث یک تونل مشکل مه‌گرفتگی نیز برطرف شده و مسیر کوتاه‌تر می‌شود.

حمیدوند با اشاره به اینکه قول دادند تا در سال جاری بودجه لازم برای انجام مطالعات تأمین کنند، خاطرنشان کرد: با پیگیری نماینده مردم شهرستان در مجلس تیم متخصص برای مطالعه و بررسی لازم به شهرستان می‌آیند.

وی با بیان اینکه اگر تونل هم احداث نشود، راه موجود باید استانداردسازی و اصلاح شود، گفت: در پیچ‌های خطرناک باید تعریض و بین دو باند نیوجرسی قرار گیرد تا این جاده نیز قابل استفاده شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal