آخرین اخبار

28. اسفند 1397 - 13:18   |   کد مطلب: 32257
در آستانه نوروز 98 اهالی روستای چشمه قنداب اسدآباد با برپایی جشنواره ای با عنوان "پخت نان و کلوچه های محلی (کُلره)" یکبار دیگر این سنت دیرینه روستا را زنده کرده و به استقبال عید نوروز رفتند.

به گزارش آوای سیدجمال، ه نقل از نافع،‌ ظهر امروز در آستانه نوروز 98، بار دیگر جشنواره پخت نان و کلوچه‌های محلی (کُلره) با حضور اهالی روستای چشمه قنداب، مسئولان و اصحاب رسانه برگزار شد.

در این جشنواره که به همت میراث فرهنگی و دهیاری روستای چشمه قنداب برگزار شد، از صبح زود همزمان با اذان دادن خروس ها در روستا، زنان روستایی در منازل خود در پای تنورهای قدیمی و گلی خود نشسته و مشغول پخت نان و کلوچه شده بودند.

در این جشنواره جوانان، نوجوانان و کودکان این روستا با همکاری اداره ورزش و هیأت ورزش‌های بومی- محلی اسدآباد به بازی‌های ورزشی- محلی مشغول شده و با یکدیگر مسابقه دادند.

در این روستا صدای ساز و دهل محلی همه جا طنین‌انداز شده و به روستا حال و هوای نوروز و عید را داده بود و اهالی روستا با شور و نشاطی در این جشنواره شرکت می کردند.

جمال مومیوند دهیار روستای چشمه قنداب در این مراسم گفت: این روستا در 23 کیومتری شهر اسدآباد قرار دارد و در سرشماری سال 90 حدود 249 نفر جمععیت داشته که با زنده شدن سنت دیرینه این روستا بار دیگر جمعیتش به تعداد 308 نفر رسیده است و حدود 7هفت خانوار نیز به روستا بازگشته‌اند.

وی به وجود 15 تنور محلی قدیمی در این روستا اشاره و اضافه کرد: می‌توان با ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی در این روستا و پخت کلوچه کلره و نان محلی علاوه بر زنده کردن سنت‌های گذشته گردشگران زیادی را به این منطقه کشاند.

فرماندار اسدآباد هم در این جشنواره گفت: پخت نان محلی و کلوچه کلره در روستای چشمه قنداب یکی از سنت‌های قدیمی این منطقه بوده که هنوز در این روستا پابرجاست و می‌توان از آن در راستای جذب گردشگر استفاده کرد.

کریم حمیدوند افزود: دولت در راستای ایجاد اشتغال و زنده نگه داشتن سنت‌های قدیمی باید تسهیلات با سود کم پرداخت کند تا مهاجرت به شهر اتفاق نیافتد.

وی همچنین به ایجاد اقامتگاه بومگردی در سطح روستا اشاره و خاطرنشان کرد: این روستا می‌تواند یک اقامتگاه داشته باشد و  در جذب گردشگر کمک کند.

انتهای پیام/ن/20

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal