آخرین اخبار

8. خرداد 1399 - 18:47   |   کد مطلب: 35843
کنارگذر اسدآباد پروژه ای است که در تاریخ افتتاحش همچنان رئیس جمهور و استاندار و فرماندار و نماینده مجلس به خود می‌بیند و بر طبل بی‌عاری برای افتتاح می‌کوبد!

به گزارش آوای سیدجمال، کنارگذر اسدآباد یکی از پروژه‌های نیمه کاره‌ این شهرستان است که به عنوان مطالبه 11 ساله مردم هنوز در بلاتکلیفی است!

 

از ضروری بودن کنارگذر به لحاظ مواصولاتی بودن با چندین استان و وجود گردنه صعب العبور و پر از حادثه با تلفات جانی بی‌شمار اسدآباد که بر همگان روشن است، بگذریم، این پروژه تاریخ مصرف افتتاحش گذشته  و همچنان بر طبل بی عملی مسئولان بر وعده شان می کوبد.

 

وجود این کنارگذر در زمانی که تلفات جانی بی‌شماری را در تصادفات گردنه اسدآباد شاهد بودیم، پایه گذاری و در سال 88 کلنگ زنی شد که آغاز عملیات اجرایی آن با یک سال تأخیر گویای این است که تا افتتاح فاصله ها داریم.

 

تکمیل کنارگذر اسدآباد مطالبه جدی مردم

این پروژه به عنوان یکی از مهمترین پروژه های اسدآباد بارها مورد بازدید مسئولان کشوری و استانی و شهرستانی از وزیر و معاون گرفته تا استاندار و معاونانش، فرمانداران و نمایندگان ادوار مختلف مجلس قرار گرفته و هر بار یک تاریخ را برای افتتاح آن وعده دادند، به گونه ای می‌توان از آن به عنوان پروژه تاریخی یاد کرد.

و اما در نخستین ماه‌های سال 99، رسانه مطالبه‌گر عصر همدان، بار دیگر آستین مطالبه‌گری بالا زده و پروژه تاریخ گذشته اسدآباد را قلم فرسایی می کند تا شاید این وعده سرخرمن مسئولان که در حال سرریز شدن است، را مردم به صورت عینی ببینند.

 

این پروژه تا به امسال دو رئیس جمهور، 4 استاندار، 6 فرماندار، چهار دوره نماینده مجلس، به خود دیده است و بماند که چند مدیرکل و رئیس اداره در این مدت تغییر کرده اند، اما همچنان بر سر نیمه کارماندنش پایدار است و بس!

 

از راه و شهرسازی بپرسید

زمانی مسئول شرکت زیر ساخت توسعه استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار آوای سیدجمال، اظهار کرد: باید سؤالات مربوط به  کنارگذر اسدآباد را از اداره راه و شهرسازی شهرستان پرسیده شود البته ما این کنارگذر را تحویل موقت کرده ایم و به صورت کامل هم بهره برداری نشده است.

 

زمانی در پاسخ به سؤال خبرنگار که وضعیت کنارگذر به کجا رسیده؟ چقدر پیشرفت دارد و از چه زمانی قابل بهره‎برداری است، گفت: ما گزارشات این پروژه را داده ایم، کنارگذر 100 درصد تکمیل شده و در حال حاضر مشکل تقاطع هاست.

 

وی با اظهار بی اطلاعی از مطالبه پیمانکار پروژه کنار گذر، گفت: موضوعات مالی را تهران می داند و ما در جریان نیستیم.

 

زمان قطعی برای تکمیل پروزه نمی توانیم بدهیم

زمانی با بیان اینکه اینکه چه زمانی پروژه کنارگذر تکمیل و قابل بهره برداری است، دست ما نیست و نمی‌توانیم قطعی تاریخی را برای افتتاح آن  اعلام کنیم، افزود: در حال حاضر پیمانکار مشغول کار در زیرگذر شمس آباد و هودرج است.

 

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان اسدآباد هم در گفت‌وگو با خبرنگار آوای سیدجمال، با بیان اینکه پروژه کنارگذر اسدآباد مربوط به راه و شهرسازی است اما تفویض اختیار به این سازمان نشده، اظهار کرد: ساخت این پروژه با شرکت ساخت توسعه استان است و یک سری هماهنگی بین دستگاههای اجرایی و حل مشکل معارض با آنان همکاری می‌کنیم اما کار عملیاتی آن با ما نیست.

بدهی 12 میلیاردی به پیمانکار

زینب کرمیان با بیان اینکه پیمانکار پروژه کنارگذر اسدآباد حدود 12 میلیارد تومان مطالبه عقب افتاده دارد، افزود: البته برای تکمیل ان نیز 12 میلیارد تومان دیگر نیاز است.

 

وی با بیان اینکه دو سالی است که با فرمانداری پیگیر حل مشکل این پروژه هستیم، گفت: این پروژه 90 درصد پیشرفت دارد و همچنان بلاتکلیف مانده است.

 

مطالبه مردم مطالبه فرماندار هم هست

معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری اسدآباد هم در گفت‌وگو با خبرنگار آوای سیدجمال، با بیان اینکه تکمیل پروژه کنارگذر اسدآباد یکی از مطالبات نه تنها مردم بلکه فرماندار بوده است، افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و به لحاظ سلامت مردم و امنیت شهرستان ضروروی بودن بازگشایی حداقل یک لاین این کنارگذر مورد تأکید فرماندار بود که متأسفانه اجرایی نشد..

لیلا امیدی با بیان اینکه متأسفانه علی رغم پیگیری ها و تأکیدات فرماندار در بازدیدها و نشست‌های مختلف این پروژه تکمیل نشده، افزود: حل مشکل تملک 150 متر اراضی این منطقه، ایجاد تقاطع و همچنین پرداخت طلب پیمانکار از جمله کوتاهی ها بوده که بلاتکلیف مانده است.

 

تملک زمین صورت نگرفته

وی با بیان اینکه تقاطع های که در این کنار گذر در حال انجام است، دارای مشکلاتی است، افزود: این تقاطع ها مشکل تخلیه آبهای سطحی را دارد و هنوز این کنار گذر استاندارد نیست.

 

معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری اسدآباد ادامه داد: متأسفانه تا به حال شرکت زیرساخت و توسعه استان همدان مطالبات فرماندار را در زمینه کنارگذر انجام نداده و البته تملک زمین، حریم راه، طلب پیمانکار و عدم استاندارد بودن این کنارگذر از جمله مشکلاتی است که در تکمیل آن سنگ اندازی شده است.

 

حیاتی ترین پروژه ارتباطی بین شهرستان و استانها

نماینده مردم اسدآباد در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار آوای سیدجمال، یکی از حیاتی ترین راه ارتباطی شهرستان با دیگر استانها کنارگذر اسدآباد خواند و افزود: تصادفات زیاد و مشکل تردد وسایل نقلیه سنگیبن از این شهرستان موجب مشکلاتی شده است که این پروژه می تواند از تلفات ناشی از تصادفات کاهش دهد.

کیومرث سرمدی از نشستی با مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در راستای حل این مشکل خبر داد و گفت: گویا علی رغم تأکیدات متأسفانه هنوز مشکل این مطالبه همچنان باقی است و حل نشده است.

 

وی گفت: قطعا در نشستی مجدد موضوع مطالبه کنار گذر را پیگیری و  حل خواهم کرد.

 

به عنوان مدعی العموم برای تکمیل کنار گذر ورود خواهم کرد

دادستان شهرستان اسدآباد هم در گفتگو با خبرنگار آوای سیدجمال، تکمیل پروژه کنارگذر این شهر را یکی از مطالبات به حق مردم خواند و اظهار کرد: مردم از وعده دادن مسئولان برای افتتاح این پروژه خسته اند و باید وعده ای دهند که عملی شود.

علیرضا سلطانی‌متهور گفت: بنا به گفته مسئولان پروژه کنارگذر قابل افتتاح است درحالی که این امر انجام نشده و بنده به عنوان مدعی العموم این مطالبه مردم را پیگیری می کنم و نتیجه را به اطلاع مردم خواهم رساند.

 

این پروژه که همچنان پیشرفت 90 درصدی خود را می گذراند، نیازمند همت مسئولانه وزیر راه و شهرسازی و پیگیری استاندار همدان و البته مطالبه دادستان به عنوان یک مطالبه مدعی العموم است که هم مشکل پرداخت مطالبه میلیاردی پیمانکار حل شودو هم اعتبار جدید برای آن تخصیص داده شود.

 

در گذشته از مسئولان که مشکل تکمیل کنار گذر را جویا می‌شدیم، نبود اعتبار و مطالبه میلیاردی پیمانکار را مطرح می‌کردند، جالب است که بدانید علی رغم تکمیل این پروژه، هر روز مطالبه پیمانکار زاییده می‌شود و امروز مسئولان هم از تکرار حرف هایشان خسته اند و حرف جدیدی برای گفتن ندارند.

 

این پروژه که در دوره بهروز نعمتی نماینده اسبق مردم اسدآباد در مجلس کلنگ زنی و آغاز عملیات تجرایی آن کلید خورده، متأسفانه همچنان مشکل تملک زمین را بر دوش می کشد و جالب است که هنوز این مشکل پایدار است.

 

کوتاهی، کم لطفی و بی توجهی سازمان راه و شهرسازی استان در تکمیل پروژه‌ها کماکان وجود دارد و نمونه دیگر آن کتابخانه استاندارد است که بعداز سالها بی نتیجه ماندن به اداره کل کتابخانه واگذار شده!

لیلا نظری فرهودی

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal