آخرین اخبار

1. آذر 1399 - 10:49   |   کد مطلب: 37432
با همه شرایط ویژه گردنه اسدآباد از ضرورت جداسازی رفت و برگشت وسایل نقلیه و نصب نیوجرسی تا تعریض و بازسازی روشنای آن، اما همچنان این جاده با مشکلاتش جان می‌گیرد و مسئولان برای حل این معضلات دست روی دست گذاشته و در انتظار یا پاسخ وزیر به سؤال و یا ورود پیمانکاری به مسئله مناقصه هستند.

به گزارش آوای سیدجمال، هفته گذشته گردنه اسدآباد شاهد دو حادثه تلخ واژگونی یک دستگاه کامیون کشنده هوو و برخورد یک دستگاه تریلر با پیکان و پراید بود که حاصل آن مرگ سه تن از هموطنان عزیز و مصدوم شدن 6 تن دیگر شد.

مرگ سه نفر در دو حادثه در یک هفته!
دقیقا" دو روز قبل از حادثه تلخ واژگونی هوو در گردنه اسدآباد، صداوسیمای همدان در گزارشی از تعطیلی طرح ملی تعریض این گردنه به علت کمبود اعتبارات خبر داده بود.

 

این در حالی است که این طرح از سال ۹۴ یعنی دقیقا" بعداز گذشت دو سال از دوره اول خدمت آقای روحانی رئیس دولت تدبیر و امید آغاز شده و طبق قرارداد می‌بایست، ۳۰ ماهه به پایان می‌رسید، اما در آخرین سال خدمت این دولت هستیم و تدبیر به تعطیلی رفته است.

تدبیر دولت تدبیر در هاله ای از ابهام!
البته پیش از آغاز دوره دولت تدبیر و امید، ایجاد تونل در گردنه اسدآباد هم به عنوان یکی از مصوبات سفر آقای احمدی‌نژاد مطرح بود که با روی کارآمدن دولت آقای روحانی بارها در جلسات و رسانه ها به آن پرداخته شد اما همچنان در هاله ای از ابهام است.

 

گردنه اسدآباد ۱۵ کیلومتر است و به جای آنکه ایجاد تونل ناجی باشد، همچنان راه پر پیچ و خم این گردنه ناجی مرگ است و هفته گذشته نیز سه قربانی دیگر گرفت.

 

اگرچه شاید راهداری خاکریز‌های بازدارنده‌ای را در گردنه ایجاد کرده، اما جای سؤال است، چرا نه تنها طرح ملی تعریض هم به خواب رفته، بلکه این سازمان نسبت به راهکارهای پلیس راهور که از جمله آن نصب نیوجرسی است، اقدامی نمی‌کند؟!

 

سالیانه 20 کشته در گردنه اسدآباد
بر اساس گزارشات مختلف پلیس این گردنه سالانه ۲۰ کشته و صدها زخمی در تصادفات و واژگونی‌ها را شاهد بوده که سؤالی مطرح است آیا وقت آن نرسیده مسئولان نسبت به کاهش این حوادث پای کار بیایند.

 

در این زمینه نماینده مردم اسدآباد در مجلس در تذکری به وزیر راه و شهرسازی، این مسئله را به عنوان سؤال از وی مطرح کرده است و البته در نشست مجمع نمایندگان مجلس استان با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و در سفر اخیر نوبخت به استان همدان هم بار دیگر با طرح این مسئله خواستار حل مشکلات این جاده مرگ شد؛ برای پیگیری بیشتر موضوع با آقای کیومرث سرمدی نماینده این شهرستان به گفت‌وگو نشستیم.

 

گردنه اسدآباد جاده معمولی نیست، مسئله ملی است
کیومرث سرمدی نماینده مردم اسدآباد در خانه ملت به خبرنگار عصر همدان، گفت: گردنه اسدآباد یک جاده معمولی و بحث شهرستانی و محلی نیست بلکه به عنوان یک مسئله ملی و راه ارتباطی استان‌ها و کشور است.

 

وی افزود: خاموشی مداوم گردنه، نصب نیوجرسی، جداسازی مسیر رفت و برگشت از مواردی است که در این گردنه به آن کمتر توجه شده و با توجه به در مسیر بزرگراه کربلا و راه استراتژیکی بودن بخشی از سؤال ما از وزیر محترم راه و شهرسازی بوده که سؤال ما به کمیسیون ارجاع داده شده و اما هنوز به علت محدودیت‌های کرونایی جلسه علنی که وی حضور یابد برای پاسخگویی هنوز برگزار نشده است.

 

هنوز جلسه ای برای جلسه پاسخ وزیر به سؤالات برگزار نشده
نماینده مردم اسدآباد در مجلس یادآور شد: البته در سؤال ما راههای ارتباطی دیگر شهرستان از جمله راههای روستایی هم در این سؤال گنجانده شده که هنوز پاسخی برای آن دریافت نکردیم.

 

وی در خصوص موضوع ایجاد تونل در گردنه اسدآباد، هم گفت: این مسئله از گذشته مطرح بوده و پیگیری های آن را انجام می‌دهیم اما اینکه بگوییم در سال‌جاری و یا سال آینده قابل انجام است، نمی‌توانیم چیزی بگوییم.

 

سرمدی گفت: هنوز فاز مطالعاتی ایجاد تونل در گردنه اسدآباد هم صورت نگرفته اما اینکه این مسئله اجرایی بشود و یا با آن موافق کنند را باید کار کارشناسی شود.

 

در ادامه گزارش با سرپرست معاونت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان به گفتگو نشستیم؛

پروژه تعریض گردنه قبلا" با ما نبوده
مسعود رستمی سرپرست معاونت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان، با اشاره به اینکه اجرای طرح ملی تعریض گردنه اسدآباد زیرمجموعه اداره راه و شهرسازی در قراردادی با پیمانکار در حال انجام بود، اظهار کرد: عملیات خاکبرداری و بخشی از تعریض آن توسط پیمانکار انجام شد اما به دلیل مشکلاتی که پیمانکار مشکل داشت و یا تأمین اعتبار نشد، قرارداد را خاتمه و به ما در راهداری واگذار کردند.

وی گفت: در اوایل سال 98 را این پروژه با عنوان تعریض و ایمن سازی به راهداری واگذار شد که در این راستا ما دو مجوز برای برگزاری مناقصه از وزارتخانه گرفتیم که می بایست برای اجرای طرح سال به سال به آن اعتبار تزریق کنند.

 

قرارداد با پیمانکار عملیات روشنایی گردنه بسته شده

سرپرست معاونت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان تصریح کرد: ما در راستای ایمن سازی، قرار است عملیات ایجاد نیوجرسی و روشنایی را انجام دهیم که در این زمینه با برگزاری مناقصه، قراردادی را با پیمانکار بسته ایم و مقداری لوازمات اولیه مانند چراغ و گیر هم توسط پیمانکار تهیه شده است، اما این عملیات باید بعداز نصب نیوجرسی انجام شود چراکه قرار است چراغها در وسط جاده نصب شود.
وی یادآور شد: البته در حال حاضر گردنه اسدآباد روشنایی دارد اما به دلیل فرسودگی و خاموشی زیاد آن، عملیات روشنایی را در راستای ایمن سازی در برنامه داریم.

 

رستمی با بیان اینکه برای نصب نیوجرسی مناقصه برگزار کردیم اما کسی حاضر به شرکت در مناقصه نشده، افزود: یکی از دلایل عدم استقبال پیمانکاران از این امر، بالارفتن قیمت آهن و مصالح است و پیمانکاران تمایلی برای این امر ندارند.

وی با بیان اینکه قرارداد نیوجرسی بلاتکلیف مانده و پیمانکاری برای شرکت در مناقصه آن تمایل ندارد، افزود: با توجه به اینکه باید بعداز نصب نیوجرسی، روشنایی در وسط جاده می‌خواهیم برقرار کنیم، بنابراین باید منتظر شرکت کردن یک پیمانکار برای مناقصه باشیم.

 

مناقصه عملیات نیوجرسی گردنه بلاتکلیف است!
سرپرست معاونت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان یادآور شد: نصب نیوجرسی در 8 کیلومتری گردنه اسدآباد از سمت اسدآباد اجرایی خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه نزدیک به دو کیلومتر از گردنه اسدآباد را روکش آسفالت انجام داده ایم، خاطرنشان کرد: با توجه به آغاز بارش‌ها و فصل سرما بعید است که در سال جاری تعریض گردنه انجام شود، البته احتمالا عملیات نصب نیوجرسی و روشنایی که در راستای ایمن سازی است، در سالجاری انجام خواهد شد.

 

رستمی در خصوص ایجاد تونل در گردنه اسدآباد، گفت: ایجاد تونل یک پیشنهاد از طرف برخی از نمایندگان مجلس، کارشناسان، فرمانداری و یا استانداری بوده که مورد تأیید قرار نگرفت؛ بنابراین باید تایید و تأمین اعتبار می‌شد که هیچ اتفاقی نیفتاده است، البته این امر هزینه بسیار گزافی دارد که فکر نمی‌کنم دولت با این وضع تحریم و مشکلات بتواند آن را تأمین کند.

 

با همه شرایط ویژه گردنه اسدآباد که مطرح شد و ضرورت جداسازی رفت و برگشت وسایل نقلیه، نصب نیوجرسی، تعریض و بازسازی روشنای آن وجود دارد، اما همچنان این جاده با مشکلاتش جان می‌گیرد و مسئولان برای حل این معضلات دست روی دست گذاشته اند؛ از یک سو مجلس منتظر برگزاری جلسه علنی برای پاسخ وزیر به سؤالات نماینده است که آیا این پاسخ تا به کی جواب می‌دهد؛ و از سوی دیگر راهداری در انتظار ورود یک پیمانکار برای نصب نیوجرسی است، و اما یک سؤال آیا هنوز وقت آن نرسیده که به جای حرف عمل کنیم و منتظر پاسخ وزیر نمانیم و یا این سازمان حداقل برای نصب نیوجرسی خود ورود کند؟!
 انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal