آخرین اخبار

20. دى 1399 - 12:01   |   کد مطلب: 37898
یک دغدغه‌مند حوزه آب در نامه ای سرگشاده به نماینده مجلس مطرح کرد:
از بی‌توجهی و ناکارآمدی مسئولان اسدآباد به بحرانی شدن دشت تا عدم تحقق نصب کنتورهای هوشمند+سند
محمد احمدی با اشاره به عدم تحقق نصب نیمی از کنتورهای هوشمند بر روی چاههای آب، هشدار داد: ما فرصت اشتباه دوباره درباره آب دشت اسدآباد را نداریم، از دست دادن این منبع حیات بخش یعنی از دست رفتن سرمایه های بزرگ شهرستان، مهاجرت های وسیع و از دست دادن معاش و شغل هزاران نفر؛ چه کسی پاسخگوست؟!

به گزارش آوای سیدجمال، محمد احمدی، مدیرعامل تشکل خانه حامی کشاورز اسدآباد در نامه‌ای سرگشاده خطاب به کیومرث سرمدی، نماینده مردم اسدآباد در مجلس اینگونه نوشته: ساکنان دشتی هستیم از نظر وضعیت آب ممنوعه بحرانی و در استانی که تمام دشت های آن ممنوعه و بحرانی  است و چندین شهرستان آن از جمله کبودر آهنگ ، فامنین  و قهاوند  تا ابد خشک و غیر قابل احیا  شدند؛

 

 در دشتی زندگی می‌کنیم که ۱۰۰ درصد آب شرب شهری و۹۸ درصد آب روستایی و بیش از ۹۰ درصد آب کشاورزی ، وابستگی کامل و تمام به تنها منبع حیات دشت(سفره های آب زیرزمینی) دارد، دخل و خرج منابع آب دشت هیچ تطابقی با هم ندارند.

 

سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب حیاتی دشت توسط نزدیک به دو هزار حلقه چاه عمیق  مجاز  وغیر مجاز  از زیرزمین بیرون کشیده می شود. سد نعمت آباد با هزینه ۸۰ میلیارد تومان اکنون کمتر از ۲ میلیون متر مکعب آب پشت آن است.

سالانه میلیون‌ها متر مکعب آب سطحی  رودخانه از دشت خارج و رها می‌شود اما درصدی از این اب به آبخوان تشنه  دشت تزریق نمی شود.
نصب کنتورها هوشمند که قرار بود تا پایان سال ۹۶ کل چاههای دشت مجهز  شوند، هنوز نیمی از آن محقق نشده است.

اقدامات ناکافی صورت گرفته تناسبی با عمق فاجعه پیش روی دشت ندارد ، هیدورگراف  دشت همچنان رو به افت است هنوز نتوانستیم جلوی سقوط آن را بگیریم و در یک سطح ایستایی ثابت قرار دهیم  فرونشست در دشت در حال رخ دادن است در صورت تداوم دشت را غیر قابل احیا می‌کند.

کشاورزان اکثراً غافل و ناآگاه از وضعیت آب زیرزمینی و فاجعه زیر پایشان هستند.

تخلفات حوزه آب در دشت مختلف و گسترده  و خارج از توان نظارتی امور آب شهرستان و بدون مشارکت و احساس مسئولیت کشاورزان است.
 دانشگاه سید جمال شهرستان  و خبرنگاران و کانال های خبری که به راحتی از کنار این موضوع حیاتی و سرنوشت ساز دشت بی تفاوت و بدون دغدغه می گذرند.

 الگوی کشت که باید متناسب با آب قابل برداشت دشت محاسبه و اجرا شود رها شده است.

آمارها  نشان می‌دهد کشت های پر آب بر در دشت نه تنها کاهش بلکه توسعه پیدا کرده  و سیستم های آبیاری بارانی تاثیری بر کاهش برداشت سالانه دشت نداشته و باعث افزایش فشار بر آبخوان شده موضوع مهم ترویج خلاصه شده است در یک اتاق در جهاد کشاورزی هماهنگی بین دستگاه‌های استان  درباره آب وجود ندارد. بین جهاد کشاورزی  و آب منطقه‌ای استان  هیچ همگرایی وجود ندارد از سوی آب منطقه‌ای با اقدامات کند سعی دارد از فشار بر آبخوان‌ها بکاهد اما از سوی جهاد کشاورزی برنامه ای برای تغییر الگوی کشت استان و شهرستان اسدآباد  ندارد آمارها نشان دهنده توسعه کشت های پر آب بر  در دشت است.

همه اینها و  بسیار بیشتر شاید مورد پسند مدیران کم کار و  بی تفاوت نباشد اما حقایقی درباره آب دشت  اسدآباد هستند، مدیرانی روزمره گذران که نه تنها برای نجات تنها منبع حیات بخش  دشت کاری نکردند بلکه بواسطه تنگ نظری ها سنگ اندازی و مانع ایجاد می کنند.

و تحمل شنیدن نقد و دیدن خلاها در کارشان را ندارند؛ باوری به مشارکت مردم و ذی نفعان  در حل چالش آب دشت ندارند.

 منابع  اب زیر زمینی دشت دیگر نباید تاوان کم کاری ها و بی تفاوتی مدیران  بی دغدغه و نادلسوز را بدهد . ما فرصت اشتباه دوباره درباره آب دشت اسدآباد را نداریم.

از دست دادن این منبع حیات بخش  یعنی از دست رفتن سرمایه های بزرگ شهرستان، مهاجرت های وسیع و از دست دادن معاش و شغل  هزاران نفر ،از دست دادن زمین‌های  دشت، تبعات اجتماعی و امنیتی و دهها مورد دیگر

دشت اسدآباد نیاز دارد به مدیران متخصص به موضوع حیاتی آب زیرزمینی دشت، بومی و دلسوز و دغدغه‌مند ساکنان دشت ،مدیرانی عملگرا و نه شعاری و آمار و ارقامی متاسفانه برنامه‌ای برای چالش عمده  بحران آب در دشت اسدآباد  نداریم.

 نیاز است هر چه سریعتر متناسب با چالش اساسی دشت اسدآباد برنامه ریزی شود و بدون  فرصت‌سوزی اجرا گردد نیاز  است  قدم های اساسی و موثری برای مشارکت همه مردم  و ساکنان دشت و کشاورزان  برای اجرا برنامه های  نجات منابع آب زیر زمینی دشت  اسدآباد با آگاه سازی  و هدف حفظ و نجات منابع آب زیر زمینی دشت برداشته شود.
انتهای پیام/ن

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal