آخرین اخبار

24. خرداد 1401 - 11:43   |   کد مطلب: 42484
علی رغم اینکه اسدآباد مردمانی باسابقه خوب و بخشنده در اهدای خون دارد، اما همچنان فضای مناسب با استانداردهای تعریف شده سازمان انتقال خون استان برای ایجاد یک پایگاه حداقل موقت و سیار تعبیه و تدارک دیده نشده است.

به گزارش آوای سیدجمال، امروز 24 خرداد در تقویم به نام "روز جهانی اهدای خون" به ثبت رسیده و این روزی است که با اهدای قطره قطره خون خیرخواهان به بسیاری از بیماران نیازمند خون زندگی دوباره بخشیده می‌شود؛
 

 

حال دیار سیدجمال‌الدین اسدآبادی که بنا به گفته مدیرکل سازمان انتقال خون مردمانی بخشنده و پیشگام با سابقه خوب در اهدای خون دارند، از وجود یک پایگاه دائمی انتقال خون و یا حداقلی سیار هم بی‌بهره اند.

 

البته ناگفته نماند در پی مطالبه‌گری مردم و رسانه‌ای شدن این موضوع دانشکده علوم پزشکی این شهرستان اقدام به ایجاد محلی برای اهدا خون در مناسبت‌های مختلف کرده است اما آیا این حق مردم نیست که با وجود بخشندگی در این راه، مسیر برای آنان مهیا و فراهم شود؟

 

حدود 16 سال از این مطالبه‌گری مداوم رسانه و مردم برای ایجاد یک پایگاه انتقال خون می‌گذرد و همچنان مسئولان این شهر کاری از پیش نبرده اند!

 

البته در دهه فجر انقلاب اسلامی سال گذشته بود که بنا به گفته رئیس دانشکده علوم پزشکی اسدآباد قرار شد مرکز خونگیری را برای دائم در نظر بگیرند.

 

در این زمینه دکتر ایرج صالحی، رئیس دانشکده علوم پزشکی اسدآباد در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان با اشاره به استقبال خوب مردم این شهر در اهدای خون، اظهار کرد: مکاتباتی را با مسئولان سازمان انتقال خون استان انجام داده ایم که یک پایگاه دائمی سیار در این شهر داشته باشند.

 

وی گفت: در حال حاضر نمازخانه سابق دانشکده را برای این امر در نظر گرفته و به استان در طی نامه ای اعلام کرده ایم اما هنوز این محل را آنان بازدید و بررسی نکرده اند.

 

افشین محمدی، مدیرکل سازمان انتقال استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان بااشاره به شرایط جایگاه خونگیری و ماندگاری خون، اظهار کرد: مکانی که برای یک پایگاه سیار خونگیری انجام می‌شود، اولا" باید در شأن اهداکننده باشد و استانداردهای لازم تعریف شده را برای خونگیری داشته باشد.

 

 وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم که در اسدآباد هم همچون شهرستان تویسرکان و نهاوند مرکز موقت انتقال خون ایجاد کنیم و در طول یک ماه دو بار امر خونگیری را انجام دهیم، گفت: البته مکانی که برای این امر به ما معرفی کردند، قالبیت و شرایط ایجاد این مرکز را ندارد و در صورت شرایط استانداردهای لازم اقدام خواهیم کرد.

 

مدیرکل سازمان انتقال استان همدان ادامه داد: فضای در نظر گرفته شده از سوی دانشکده علوم پزشکی محدود است، حداقل باید در شأن اهدا کننده باشد، فضا برای خونگیری از اهداکننده خانم و آقا جداگانه باشد، دارای سرویس بهداشتی باشد که مکان معرفی شده با معیارهای ما سازگار نیست.

 

وی یادآور شد: فضاهای پایگاههای خونگیری ما 170 متر کمتر نبوده اما فضایی که در اسدآباد به ما معرفی کردند، 60 متر است و این فضا استاندارد لازم را ندارد.درصورت مکان مناسب با استانداردهای لازم ما مشکلی برای تجهیز هم نداریم و کمک خواهیم کرد.

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal