آخرین اخبار

5. ارديبهشت 1402 - 8:19   |   کد مطلب: 44827
معرفی علمای دینی مطرح و برجسته اسدآباد در سطح جهانی و کشوری؛
وقتی حوزه‌های علمیه مهد تربیت مرزبانان دین می‌شود +عکس
کهن دیار اسدآباد در طول تاریخ از دوره قاجار و رضاخانی تا دوره کنونی با وجود حوزه‌های علمیه به عنوان مراکز آموزشی نظامند علوم دینی مهد تربیت علما و مرزبانان ددین بوده است و در این گزارش به معرفی برخی از این علمای دینی پرداخته‌ایم.

به گزارش آوای سیدجمال، حوزه علمیه آنچنان که از نامش هم پیداست، به عنوان مرکزی برای آموزش نظامند علوم دینی است؛ در این مراکز علمی دینی و از تبار مرزبانان دین شخصیت‌ها و بزرگانی تربیت شده‌اند که امروز در عرصه‌های مختلف به عنوان نخبه و نام‌آور افتخار این نظام اسلامی هستند.

 

این نوع مرکز علمی دینی در شهرستان اسدآباد از سال ۱۳۷۳ توسط حجت‌الاسلام شیخ کاظم حمزه ای و با حمایت بسیاری از بزرگان و بازاریان شکل گرفت و امروزدر تربیت بسیاری نخبگان دینی نقش‌ ایفا می‌کند.

 

و اما در این گزارش به معرفی برخی از علما و بزرگان دین که از همین مراکز علمی دینی رشد یافته و تربیت شده‌اند و در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهگی و اجتماعی و حتی نظامی در سطح کشور حرف برای گفتن دارند، پرداختیم.

 

سیدجمال‌الدین اسدآبادی اولین روحانی و عالم بزرگ دینی در شهرستان اسدآباد است که امروز با نام بیدارگر مشرق زمین شخصیتی جهانی دارد.

او از محضر دو مرجع تقلید بزرگ زمان خود شیخ مرتضی انصاری در فقه و اصول و ملاحسین قلی درجزینی همدانی در اخلاق و عرفان بهره های علمی و معنوی فراوان برد.

 

و اما به رسم قدرشناسی و احترام برای شهدا ابتدا به معرفی 4 روحانی شهید این شهرستان که درس را از حوزه شروع و با پوشیدن لباس رزم در جبهه حق علیه باطل جان فدا کردند، می‌پردازیم.

 

روحانی شهید محمدجواد سعیدی پدر بزرگوارشان از روحانیون قبل از انقلاب بود. شهید سعیدی با ادامه تحصیل در حوزه های علمیه همدان و قم لباس مقدس روحانیت بر تن کرد اویل انقلاب در ۲۳ ماه رمضان سال ۵۸ در حال انجام وظیفه در کمیته انقلاب اسلامی به شهادت رسید.

 

طلبه بسیجی شهید علیرضا عسگری چندین بار در صحنه نبرد حضور یافت و سرانجام در مرحله دوم عملیات والفجر  ۸ در منطقه فاوبه آرزوی دیرینه اش رسید و شهد شیرین شهادت نوشید.

 

طلبه بسیجی شهید کیانوش قاسمپور از طلاب حوزه علمیه قم که بارها با پوشیدن لباس مقدس رزم به عنوان رزمنده بسیجی در جبهه های غرب و جنوب حضور یافت و در چندین عملیات شرکت کرد و سرانجام درعملیات بیت المقدس ۲ ماووت به شهادت رسید.

 

طلبه بسیجی شهید مرتضی یوسفی از طلاب دیار سیدجمال حوزه علمیه شهر خون قیام قم بود که در سال۶۲ به عنوان رزمنده بسیجی به جبهه های غرب کشور اعزام شد و در شهریورماه همان سال در منطقه مریوان به  شهادت رسید.

و اما معرفی دیگر علمای بزرگ دینی شهرستان اسدآباد را از پیرِ علم و جهاد ادامه می‌دهیم؛

 

 مرحوم حجت‌الاسلام حاج شیخ کاظم حمزه ای هم خود مؤسس حوزه علمیه حضرت صاحب‌الزمان(عج) هم با عنوان اولین امام جمعه این شهرستان شناخته شده است.

او خفقان دوره رضاخانی را درک کرده بود و در سال‌های مبارزه که آیت‌الله جنتی به اسدآباد تبعید شده بود، او را با تشکیل کلاس‌های قرآنی و فعلیتهای فرهنگی یاری می‌کرد.

مرحوم آیت الله حاج شیخ حسن مروج نجفی(ره) از نخبگان و دانش آموخته‌های حوزوی اسدآباد است.

از دیگر نخبگان دینی این شهرستان مرحوم حجت‌الاسلام شیخ احمد مروج فرزند آیت الله شیخ حسن مروج نجفی است که از شاگران آیت الله آخوند ملاعلی معصومی همدانی(ره) و از اساتید حوزه علمیه همدان بوده است.

 

از دیگر دانش آموخته‌های اسدآبادی در حوزه علمیه می‌توان به حجت‌الاسلام مصطفی رستمی که امروز برادر دو شهید است و مسئولیت رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها عهده دار است، اشاره کرد.

او تحصیلات حوزوی خود را از سال ۱۳۶۵ آغاز و دانش آموخته کارشناشی حقوق و کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل از دانشگاه مفید و دکتری انقلاب اسلامی در دانشگاه معارف اسلامی است.

 

از دیگر علمای دینی این شهرستان که امروز با عنوان سخنران مطرح کشوری شناخته شده، حجت‌الاسلام اسماعیل محرابیان اهل روستای وندرآباد است.او استاد روان‌شناسی در دانشگاه و هم اکنون مدرس حوزه علمیه در بابل است.

 

حجت الاسلام عیسی بسطامی، رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه استان همدان از دیگر نخبگان، بزرگان و دانش آموخته‌های  اسدآباد است.

 

 

حجت الاسلام ولی زاده یکی از علما و روحانیون و برادر شهید این شهرستان است که نه تنها در حوزه بلکه در کسوت معلمی در  آموزش و پروش هم بوده است و امروز در کنار بازنشستگی درآوزش و پرورش به عنوان فعال فرهنگی شناخته می‌شود.او شاعری و نویسندگی و پژوهشگری را هم در کارنامه اش دارد.

 

از دیگر نخبگان و دانش آموخته های  اسدآباد در حوزه علمیه حجت الاسلام مرتضی هاشمی است که امروز در کسوت استادی سطح عالی حوزه علمیه همدان فعالیت دارد.

 

حجت‌‏الاسلام حسینعلى مروج اسدآبادى که امروز در مسجد امام حسین(ع) با عنوان امام جماعت عهده دار مسئولیت است، در تاریخ یکم خرداد 1324 شمسى و در روز عاشورا، در یکى از روستاهاى حومه اسدآباد از توابع همدان متولد شد. دروس فارسى و قرآن را در مکتب پدر مرحوم خود حاج شیخ حسن مروج که از علماى سرشناس و مشهور آن منطقه بود، آموخت، سپس به همدان رفت و دروس مقدماتى و ابتدایى را در حوزه علمیه مرحوم آیت ‏اللّه‏ آخوند ملا على گذراند، آنگاه به کرمانشاه رفت و تحصیلات خود را تا رسائل در حوزه آیت ‏اللّه‏ بروجردى ادامه داد. ایشان در سال 1334 به ‏لحاظ سخنرانى و انتقاد از بى‏بند و بارى نظام حاکم به دست ساواک دستگیر شد و پس از 24 ساعت با دادن تعهد آزاد شد و مجددا در سال 1342 دستگیر شد. 

او در عرصه هنر و قلم آثاری دارد  و به مطالعه کتب فنى و هنرى پرداخته، آنچنان که در رشته‏هاى فنى، الکترونیک، هنرى، تئاتر تحقیق کرد و به مدت سى سال برنامه‏ هاى نمایشى ترتیب داده است. از اختراعات او میتوان مهر الکترونیکى مخصوص ائمه جماعات، تابلو مخصوص مساجد، آژیر زلزله اشاره کرد.

و اما او در عصه نویسندگی هم دستی بر آتش دارد که میتوان به نمونه تألیفات او اینگونه اشاره کرد:

1 ـ مجموعه‏‌اى از نمایشنامه‏‌هاى مذهبى، اخلاقى، اجتماعى و تاریخى وطنى که در دست تدوین دادند؛

2 ـ فیلم نامه عشق مقدس.

تعدادی نمایشنامه‏‌هاى هم با عناوین «شهداى راه توحید»، «فقط یک جو همت»، «محکومى در محکمه»، «رادمرد ناشناس»، «معلم طاغوتى»، «بچه بى‏دردسر»، «عمار و یاسر»، «فرشته‏ هاى نجات»، «غلام بذله‏گو، «راز کتاب‏ها»، «ارباب خسیس»، «میهمان ناخوانده»، «دیوها»، قاسم موتمن»، «هیولاى جهل» به اجرا درآمده است.

 

 

و اما حجت‌الاسلام مجید صفدری فرزند مرحوم حجت‌الاسلام صفدری (معروف به بولدوزر انقلاب) از نخبگان، بزرگان و دانش آموخته های  اسدآباد در حوزه است که امروز مسئولیت امام جمعه شهرهای سرپل ذهاب و سنقر و کلیایی و هشتگرد و شهر جدید مهستان را عهده دار است.

 

شیخ اکبر علیزاده صاحب دفتر رسمی ازدواج و شیخ علی علیپور از مبلغین و جزء  بانیان توسعه دهنده مسجد جامع ار دیگر نخبگان این شهر و دانش آموخته در حوزه هستند.

 

 

حجت‌الاسلام حمید کرمی که امروز مسئولیت اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان تفرش را عهده دارد است، اهل روستای حسین آباد اسدآباد و از دانش آموخته های  همین حوزههاست.

او  پیش از این شهرستان رئیس اداره اوقاف زرنديه و دلیجان و ساوه، رئیس حقوقی ۱۹۱ استان قم سال ۱۳۸۴ ،امام جمعه موقت  شهرهای زرندیه و خشکرود و زاویه و نیز شهرستان ساوه و پنج سال تدریس در دانشگاه و دو سال در حوزه علیمه خواهران کوثر دلیجان و مامونیه داشته است.

 

حجت الاسلام میثم فرحی مصور، از دیگر بزرگان دینی و دانش آموخته درحوزه است که در کنار اینکه محقق و نویسنده است، استاد حوزه علمیه هم هست.

 

از دیگر نخبگان، بزرگان و دانش آموخته های اسدآباد در حوزه علمیه می‌توان به حجت‌الاسلام محراب زارع اشاره کرد که  مدرس حوزه علمیه قم و معاون گروه تبلیغی آفتاب است، اشاره کرد.

 

شخصیت، تحصیلات و جایگاه‌های این علما و نخبگان دینی نشان می‌دهد که حوزه‌های علمیه نه تنها موجب رشد فکری، علمی و دینی هر فرد می‌شود بلکه می‌تواند در جایگاه‌های مختلف مسئولیت بگیرند، حال که این ظرفیت در شهرستان مهیاست، می‌توان از آن بهره برد.

انتهای پیام/ن

 

 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal