آخرین اخبار

3. مرداد 1402 - 7:08   |   کد مطلب: 45636
گلایه چند ساله مردم اسدآباد از تاکسیرانی؛
حقی که در پس بی‌نظارتی‌ها از مردم ضایع می‌شود!
گرفتن کرایه اضافی تاکسی‌، یکی از چالش‌ها و گلایه‌های چندین ساله مردم شهر اسدآباد است که اگرچه شاید کوچک به نظر برسد اما با دریافت یک مبلغ اضافی هرچند کم، ممکن است حق‌الناسی بر گردن راننده تاکسی بیفتد.

به گزارش آوای سیدجمال، براساس اعلام سازمان مدیریت حمل و نقل شهری شهرداری اسدآباد، نرخ کرایه تاکسی در سال جاری به صورت زیر اعلام شده:

*کلیه مسیرهای کوتاه درون شهری 3 هزار و 375 تومان
*میدان سیدجمال به میدان جانبازان و بالعکس 4 هزار و 500 تومان
*میدان امام به شهرک‌های قندی، فرهنگیان، شهرداری و مشاغل، پارک جنگلی، دادگستری، فرمانداری، بیمارستان امیرالمؤمنین، شهرک یادگار امام، بلوار 9 دی، مساکن مهر، نیروی انتظامی، ایثارگران، فاز 2 شهرک سیداحمد، انتهای بلوار شهید قهاری، ولیعصر به مبلغ 4 هزار تومان
*میدان امام به ابتدای فاز 1 شهرک سیداحمد و بیمارستان قائم 3 هزار و 400 تومان
*میدان امام به شهرک شهید خزایی و جانبازان، اسلام آباد خاکریز، تأمین اجتماعی، بهشت زهرا، 4 هزار و 700 تومان
*میدان غدیر به کلیه شهرک‌ها و مشاغل، پارک جنگلی، دادگستری، فرمانداری مبلغ 4 هزار و 700  
*میدان غدیر به درمانگاه تأمین اجتماعی، اسلام آباد خاکریز، بهشت زهرا مبلغ 4 هزار تومان
*مینی‌بوس درون شهری 2 هزار و 700 تومان
*کرایه هر ساعت مینی‌بوس خارج از سرویس 10 هزار تومان
*تاکسی دربستی 16 هزار و 200 تومان
*چهارراه شهید صادقی‌مهر به میدان سیدجمال‌الدین و میدان غدیر به میدان سیدجمال‌الدین مبلغ 4 هزار تومان

 

حال یکی از چالش‌ها و گلایه‌های چندین ساله مردم شهر اسدآباد از مسئولان، گرفتن کرایه اضافی تاکسی‌ است که اگرچه شاید کوچک به نظر برسد اما با دریافت یک مبلغ اضافی هرچند کم، ممکن است حق‌الناسی بر گردن راننده تاکسی بیفتد.

اعلام این نرخ کرایه درحالی است که رانندگان تاکسی از اواخر سال گذشته، اقدام به اخذ کرایه اضافی کرده و به مصوبات سال‌های گذشته هم پایبند نبودند.

در این زمینه می‌توان به گلایه برخی شهروندان اشاره کرد.

مسافری می‌گوید: هر روز برای انجام کارهای روزمره خود از تاکسی استفاده می‌کنم، روزی نیست سوار بر تاکسی نشوم و کرایه غیرواقعی پرداخت نکنم.

شهروند دیگری می‌گوید: به راننده تاکسی معترض می‌شوم که چرا کرایه اضافی می‌گیری؟ بر سرم داد می‌زند و غرغر کنان  و با توهین می‌گوید پول خرد نداریم!

فردی که مسیرش به دادگاه افتاده است، می‌گوید: این مسیر تاکسی ندارد وو  باید دربستی بروم، البته دربستی را 20 هزار می‌گیرند! درحالی که کرایه دربستی 16 هزار و 200  تومان است.

 

خانم خانه‌داری که برای خرید از شهرک شهرداری به بازار شهر آمده، می‌گوید: باید برای خرید در بازار یا دربست بگیرم یا کرایه اضافی بدهم، شهرک‌ تاکسی زیاد نمی‌آید، نظارت نیست.

 

او ادامه می‌دهد: روی بسیاری از شیشه‌ تاکسی‌ها نرخ کرایه وجود ندارند و این یکی از نشانه‌های عدم نظارت مسئولان شهرداری است.

شهروندی هم می‌گوید: رانندگان تاکسی به صورت خود مختار هر کاری را که بخواهند انجام می‌دهند و این در حالی است که هیچ نظارتی نیز بر روی آن‌ها نیست.

 

در این میان که رانندگان تاکسی در شهر اسدآباد، نبود پول خرد را بهانه‌ای برای کار خود می‌دانند، از سوی دیگر موجب افتادن حق‌الناسی بر گردن خود می‌شوند.

 

حال در ماه محرم و عزای حسینی که دست‌ها برای دعا به سمت آسمان بیشتر از دیگر ماه‌ها بالا می‌رود، باید پیش از پیش به موضوع حق‌الناس توجه کرد.

 

چرا که امام حسین(ع) هم به یارانش فرمود: هر کس از شما حق الناسی به گردن دارد برود و این یعنی حتی شهید شدن در کربلا هم از بین برنده حق الناس نیست.

 

از امام جعفرصادق(ع) هم در حدیثی نقل است که «اگر کسی بخواهد دعایش مستجاب شود، باید که درآمدش حلال و طیب باشد و از حق‌الناس و مظالم عباد چیزی به گردنش نباشد» حال نباید نگذاشت حقی بر گردنمان بیفتد.

در واقع شاید رانندگان نداشتن پول خرد را بهانه کنند که مابقی کرایه را پرداخت نکنند اما باید آنان را نسبت به حق الناسی که بر گردن آنان است حتی اگر آن مبلغ ناچیز باشد، توجیه کرد و این وظیفه مسئولان در تاکسیرانی و برگزاری جلسات توجیهی با حضور روحانیون و آموزش و توجیه کردن آنان است.
انتهای پیام/نظری‌فرهودی

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal