آخرین اخبار

5. مرداد 1402 - 15:47   |   کد مطلب: 45667
گزارشی از اقامه اولین نماز جمعه تاکنون در اسدآباد|
8 امام جمعه، فرماندهی قرارگاه فرهنگی اسدآباد
شهر اسدآباد از سال 58 و با آغاز اولین نماز جمعه در این شهر، تاکنون شاهد خدمت هشت امام جمعه به عنوان فرمانده قرارگاه فرهنگی را بوده است.

به گزارش خبرنگار آوای سیدجمال، ظهرهای هر هفته جمعه، بانگ اذان بر بام آسمان شهر که می‌پیچید، جمعیتی از مردم پیاده یا سواره بر وسایل شخصی خود روانه مسجدی می‌شوند که قرارگاه عبادی_ سیاسی‌شان آنجاست.

آنان که در مسیر در حرکت‌اند،  گویی دعوت‌ شده الهی هستند و بی‌تاب، برای پهن کردن سجاده‌ای و صحبت با خدا.

در نماز جمعه اسدآباد که بنا به فرموده رهبر انقلاب قرارگاه فرهنگی است، تاکنون هشت امام‌ جمعه فرماندهی آن را در دست داشتند.

مرحوم آیت‌الله حمزه‌ای به عنوان اولین فرمانده قرارگاه فرهنی نماز جمعه از سال 58 تا 73 خدمت کرده است. بعداز وی حجت‌الاسلام غلامرضا نیشابوری از سال 73 تا 76، حجت‌الاسلام محمدی ولدانی از سال 76 تا 82،  حجت‌الاسلام حسین جمالی‌زاده از 82 تا 85، حجت‌الاسلام موسی سالمی از 85 تا 88، مرحوم حجت‌الاسلام علی زادسرجیرفتی از سال 88 به مدت یکسال، حجت‌الاسلام سید موسی حسینی‌مجد از سال 89 تا 1401، به‌عنوان خطیبان نماز جمعه این شهر بودند.

حال حجت‌الاسلام مرتضی موحدی به ‌عنوان هشتمین امام‌ جمعه از سوم آبان سال 1401 خدمت خود را در این شهر آغاز کرده است.

به مناسبت سالروز اقامه اولین نماز جمعه کشور در تهران به امامت آیت‌الله طالقانی با امام‌جمعه کنونی اسدآباد به گفت‌وگو نسشتیم.

*وظیفه  اول امام جمعه، اقامه نماز جمعه است
حجت‌الاسلام مرتضی موحدی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب هم نماز جمعه در برخی از نقاط کشور با اقامه بعضی مجتهدین با حکم خود برگزار می‌شد، گفت: البته بعد از انقلاب و با اقامه اولین نماز جمعه تهران به امامت آیت اله طالفقانی، با حکم حکومتی  ولی‌فقیه و امام خمینی(ره) بود که در دیگر شهرها هم پا گرفت.

امام‌جمعه اسدآباد به نقش امام جمعه در مناطق مختلف کشور اشاره کرد و گفت: وظیفه  اول امام جمعه، اقامه نماز جمعه است که در کنار رسالت، وظیفه دارد در راستای تبیین، انسجام و وحدت، اصول نظام، دفاع از اهداف نظام با بسیج ظرفیت فرهنگی مردمی و دولتی در حد امکان تلاش کند.

*اجتماع مردم که چشمگیر باشد، امام جمعه با عنوان کردن خطوط در جامعه موج ایجاد می‌کند
وی با بیان اینکه نقش نماز جمعه براساس روایت این است که امور دنیایی و اخروی جامعه را سامان دهد، افزود: اگر مردم قدر نماز جمعه را بدانند و حضور آنان در این اجتماع چشمگیر باشد، خطوطی که امام جمعه عنوان و مطرح می‌کند، در جامعه موج ایجاد کرده و جامعه و مسئولان را همراه و متحد می‌کند.

موحدی تصریح کرد: اگر می‌بینیم که نماز جمعه در برخی مواقع مؤثر نیست، بخاطر این است که حضور مردم در آن اجتماع چشمگیر و گسترده نیست، اما اگر حضور پررنگ باشد، قطعا" نماز جمعه این ظرفیت را دارد ککه امور را سامان ببخشد.

*نماز جمعه اسدآباد برجستگی خاصی نداشته/باید تلاش کنیم دارای جایگاه شود
وی در خصوص جایگاه نماز جمعه اسدآباد در سطح کشور، گفت: اینکه نماز جمعه این شهر در گذشته چه جایگاهی دارد را خبر ندارم، اما تاجایی که می‌دانم برجستگی خاصی ندارد، بنابراین باید تلاش کنیم که نماز جمعه این شهر باید درشأن سیدجمال و دارای جایگاه شود.
امام‌جمعه اسدآباد در خصوص حضور مسئولان در نماز جمعه، گفت: حضور مسئولین این شهر به استثنای فرماندار که با اهتمام و مورد توجه و مؤثر و با دغدغه‌ای باشد، نیست.

*حضور مسئولان اسدآباد در نماز جمعه با اهتمام نیست!
وی ایجاد شبکه اجتماعی برای دفتر امام جمعه، برپایی دعای ندبه، حضور امام جمعه در مساجد و پیگیری مطالبات مردم، حضور در نماز ادارات و مدارس، تشکیل کمیته جوانان ستاد نماز جمعه را از جمله اقدامات خود در طی این مدت خدمتش برشمرد.

 

موحدی برگزاری نماز جمعه عاشورایی در فضای باز آستان قدس امامزاده سیداحمد سیدان شهر اسدآباد را از برنامه‌های شاخص این هفته دانست.
انتهای پیام/ن
 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal