آخرین اخبار

29. مرداد 1402 - 14:47   |   کد مطلب: 45875
چراغ خانه‌ای که به رشد فرهنگی نوجوانان روا است
وقتی تفکر و منش شهید صدرزاده برای جوان اسدآبادی الگو شد+عکس
مسجد حضرت علی‌اصغر(ع) شهر اسدآباد در یکی از محلات حاشیه‌ای این شهر است که سال‌ها بعداز خالی بودن جمعیت در آن، همزمان با پنجمین سالگرد شهید صدرزاده و با الگوگیری از منش و راه او چراغ این خانه خدا روشن‌تر شده است.

به گزارش لیلا نظری فرهودی خبرنگار آوای سیدجمال، پیامبر خدا(ص) که توقفش در دهکده قبا به درازا کشید، تصمیم به برپایی پایگاهی برای فعالیت‌های عبادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مسلمانان گرفت و آنجا بود که حضرت علی(ع) را برای ترسیم نقشه آن، بر شتر خود سوار و مأمور به نشستن در محلی کرد.

 

از آن دوران تاکنون ساخت مساجد برای هدف فعالیت‌های عبادی، سیاسی و اجتماعی به عنوان بنای توحیدی در اسلام در سطح کشور ایران اسلامی ایجاد شد و به تبع در دیار سیدجمال‌ا‌لدین اسدآبادی نیز بیش از صدها مسجد ساخته شده و محل رشد و پرورش شخصیت‌ها، بزرگان و شهدای شاخص است.

این مساجد که با عنوان خانه خدا هم از آنان تعبیر می‌شود،  امام صادق(ع) رفتن در آن را مورد تأکید قرار داده، آنچنان که فرمود: مساجد خانه‌هاى خدا در روى زمينند و هر كه پاك و پاكيزه وارد آن‌ها شود، خداوند او را از گناهانش پاك و در زمره زائران خود قلمدادش كند.

 

و اما یکی از پاک‌ترین جوانان ایرانی اهل خوزستان که امروز به واسطه رشد و تربیت در همان خانه خدا، نام و آوازه‌اش برای همیشه در تاریخ اسلام ماندگار شده، شهید مصطفی صدرزاده است، او توانست در کنار کار فرهنگی، به دفاع از حرم حضرت زینب(ع) در سوریه بایستد و امروز الگویی برای جوانان دیگر شود.

اگرچه هنوز آنگونه که باید منش و زندگی و رفتار و گفتار شهید صدرزاده در بین جوان و نوجوان شناخته شده نیست، اما الگوگیری از او در بین برخی جوانان تا جایی است که امروز چراغ یک مسجد به نام حضرت علی‌اصغر(ع) با راه‌اندازی پایگاهی به نام صدرزاده روشن است.
پوریا زارعی جوان خوش‌ذوق و بسیجی شهر اسدآباد که می‌شود گفت در سن و سال هم مانند شهید صدرزاده است، چراغ خانه خدا را که سال‌ها خاموش بود و تنها تعداد انگشت شمار برای اقامه نماز در آن حاضر می‌شدند، با نام و خاطره شهید سید مصطفی صدرزاده و عمل به فرموده  پيامبر(ص) که هر كه در مسجدى چراغى بياويزد، تا زمانى كه آن چراغْ نورافشانى مى‎كند، هفتاد هزار فرشته بر او درود مى‎فرستند» هزاران درود فرشتگان را از آن خود کرده است.

 

این جوان خوش‌ذوق در گفتگو با خبرنگار آوای سیدجمال  با اشاره به آیه‌ای از قرآن با این عنوان که « مساجد خدا را تنها كسى آباد مى‌كند كه به خدا و روز بازپسين ايمان آورده و نماز را برپا دارد و زكات را بپردازد و جز از خدا نترسد، اميد مى‌رود آن‌ها از هدايت‌يافتگان باشند.»  گفت: مسجد علی‌اصغر(ع) در سال ۸۳ ساخته و چند سال اول شلوغ بود اما به شدت ریزش داشت تا جایی که ماه‌ها بدون امام جماعت و نمازگزار بود. دو سال پیش یعنی اول آبان 1400 همزمان با سالگرد شهید صدرزاده که عضو هیت امنا شدم، شروع به فعالیت کردیم و خدا کمک کرد که امروز مسجد نه تنها امام جماعت دارد، بلکه  کانون فرهنگی، پایگاه بسیج و مملو از جمعیت نمازگزار است.

 

وی با بیان اینکه امروز وضعیت مسجد و حال و هوای آن و حضور مردم در آن خوب است، ادامه داد: با این روند توانستیم برنامه‌هایی مانند غبارروبی، فضاسازی و عطرافشانی مسجد، حضور در مزار شهدای دفاع مقدس، گمنام و  دیدار با جانبازان و خانواده شهدا با عنوان میثاق مجدد با آرمان‌های شهدا و انقلاب اسلامی، دیدار از پیشکسوتان و بانیان بزرگان مسجد توسط اعضای مسجد، مراسم تجلیل از امام جماعت، هیئت امناء، مؤذنین، نمازگزاران برگزار کنیم.

 

زارعی از برپایی محفل تلاوت نور در مسجد حضرت علی‌اصغر(ع) و اهداء ثواب آن به شهدا، فعالان و درگذشتگان  مسجد، همسایه‌ها و شهدای مدافع حرم از جمله شهید صدرزاده، اشاره کرد و افزود: به مناسبت‌های مختلف مسابقات متنوع فرهنگی، هنری و ورزشی  را برگزار و اقلام فرهنگی اهدا می‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه پایگاه بسیج خواهران هم در این مسجد دایر شده است، افزود: ما با برگزاری کلاس‌های مختلف در مسجد، آموزش مداحی، احکام،  قرآن روان‌خوانی و حفظ قرآن کریم با حضور اساتید را داریم.


این جوان خوش‌ذوق بسیجی با بیان اینکه امروز با تجهیز وسایل بازی، بچه‌ها را جذب مسجد کرده‌ایم، افزود: با توجه به کمبود امکانات تفریحی در سطح محله محمودبیگی، برای کودکان و نوجوانان، لوازمی همچون اجاره سالن فوتسال، اجازه استخر و ... داشتیم و این امکان رغبت بچه‌ها به حضور در مسجد و شرکت در برنامه‌های آن را افزایش داده است.

 

وی برگزاری برنامه‌های مختلف در مناسبت‌ها و برپایی ایستگاه صلواتی در مناسبت‌های مهم مذهبی  را از دیگر اقدامات د انست و افزود: با حمایت سپاه مسابقاتی را برای بچه‌های محله محمودبیگی برگزار کزدیم.

 

زارعی یکی از طرح‌هایی که در مسجد حضرت علی اصغر(ع) اجرایی می‌شود را طرح روان‌خوانی و حفظ جز ۳۰ خواند و گفت: در این طرح تعدادی معلم قرآن برای حفظ قرآن و تفسیر آیات و روایات حاضر می‌شوند و  دانش آموزان در مسجد گردهم می‌آیند و کلاس‌های قرآنی برای آنان برگزار می‌شود.

وی یادآو.ر شد:  اکنون در این مسجد یک معلم  قرآن خانم و سه معلم قران آقا برای اجرای این طرح حضور دارند و در هر کلاس بین ۱۵ تا ۴۰ نفر از دانش آموزان شرکت می‌کنند.

 

مسئول پایگاه مقاومت بسیج شهید صدرزاده یکی از علل موفقیت این  مسجد را حضور حجت‌الاسلام نبی‌الله مرادی، امام جماعت آن دانست و گفت: وی حدود سه سال متوالی است که در مسجد حضور دارد و حلقه‌های صالحین و تعامل خوب با مردم و نمازگزاران دارند.

 

وی با بیان اینکه هیچ حمایتی از هیچ ارگانی به این مسجد نمی‌شود، اذعان کرد: به جزء معرفی نوجوانان به مکانیکی تعمیر گاه و سپاه ها دریافت وام اشتغالزایی، هیچ کار اقتصادی دیگری هنوز نتوانسته‌ایم انجام دهیم و در زمینه نبود سیستم، گچ‌کاری دیوار مسجد و نداشتن محراب و.... با مشکل مواجه هستیم.
لیلانظری‌‎فرهودی
انتهای پیام/ن

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal