آخرین اخبار

7. آذر 1402 - 7:46   |   کد مطلب: 46743
گزارش «آوای سیدجمال» از کارگاهی در دل خانه یک روستایی در اسدآباد:
صدای دستان بانوی هنرمند به خارج کشور رسید+عکس
بانوی هنرمند اسدآبادی از کودکی با نگاه به دستان پدرش که به چوبی بی‌جان، صدا و جان می‌بخشید، ساختن ساز را یاد گرفت و امروز در دل روستایی کوچک، هنرش نه تنها به استان‌های کشور بلکه به خارج از کشور هم به فروش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «آوای سیدجمال»، دنیای صداها، دنیای تمام زیبایی‌هایی‌است که سکوت را وارونه می‌کند، عشق می‌نوازد و تمام خوبی‌ها را یک‌ صدا فریاد می‌زند: صدا، صدا صدا؛

آخ که چه نامی آشناست، وقتی در تمامی خلوت‌ها می‌شود سوگل شکستن سکوت و دنیایی جدید می‌گشاید، و چه زیباست اگر این صدا، نوای سازی باشد که عشق دیکته می‌کند و لحطات خوش را به ارمغان می‌آورد.

 

سازها دنیای زیبای تمام صداهایی هستند که می‌شنویم و ما را به دنیای آرامش تمام صداهایی می‌برند که از عمق وجود برافراشته شوند. دنیا، دنیای صداهاست، عشق و امید و زندگی با صدا سرپاست، پس هستند کسانی که دل به دریای وجود هنر بسپارند و عشقی بیافرینند از جنس نی و ساز.

 

در این گزارش می‌خواهیم پرواز کنیم به عمق نگاه زنی از دیار شهرمان که با دستانش ساز می‌آفریند؛ زنی که با تمامی سازها عجین شده و خالق سازهایی هست از جنس صداهایی زیبا.صداهایی که از اعماق تمامی نواهای دل و جان می‌تراود تا به دنیای خوبی‌ها قدم بگذاریم و دل و جانمان روحی تازه بگیرد از جنس ساز و گیتار و نی.

 

شیرین بابایی؛ زن هنرمندی اهل روستای قاسم‌آباد لک‌لک از توابع بخش پیرسلمان شهرستان اسدآباد است که هنرش را از پدر دارد و در واقع شاگرد او بوده است، امروز او خود را فرزند هنر می‌داند تا با هنرش نام پدر را هم زنده نگه دارد.

 

او که امروز 32 سال سن دارد، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «آوای سیدجمال» می‌گوید: تا کلاس سوم راهنمایی درس خواندم و از کودکی نزد پدرم که در ساخت سه‌تار مهارت داشت، می‌نشستم و با نگاه به دستان پدر که به چوبی بی‌جان، صدا و جان می‌داد، برایم بسیار جالب و دلنشین بود، آنچنان که با این عشق و علاقه به این هنر کار ساخت سه تار از او یاد گرفتم.

 

 

این بانوی هنرمند که کار ساخت ساز را در کارگاه کوچکش در منزلش انجام می‌دهد، گفت: ۱۷ سال است که به کار ساخت سه تار مشغول هستم، البته برادرهایم به این هنر علاقه دارند اما خودم کار سازنده سه تار هستم.

 

شیرین که لذت این هنر در وجودش موج می‌زند، آموزش ساخت این ساز هنری را مدیون پدر‌ش است و می‌گوید: این حرفه ظریف و با احساسی است که برایم لذت‌بخش است و وقت ساخت ساز حس خوبی دارم.

 

او با بیان اینکه در ماه سه ساز از نوع سه تار می‌سازم و برای فروش آن از بستر فضای مجازی بهره برده‌ام، افزود: مشکلی برای فروش سازها  ندارم و بیشتر استان‌ها و حتی به خارج کشور هم این ساز به فروش می‌رسانم.

 

این بانوی هنرمند با بیان اینکه اگر مسئولان هم حمایت کنند، کار بهتر رونق می‌گیرد، افزود: تقریباً نصف هزینه برای وسیله ساز استفاده می‌شود.

 

بخشدار پیرسلمان شهرستان اسدآباد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «آوای سیدجمال» با اشاره به فعالیت اولین کارگاه هنری و صنایع‌دستی در زمینه تولید سه تار با دستان این بانوی هنرمند در این بخش، گفت: این کارگاه در راستای تحقق شعار امسال با عنوان «رشد تولید، کاهش تورم» از سوی مقام معظم رهبری در منزل بانوی هنرمند شرین بابایی ایجاد شده است.

محمود فیروزبخت اظهار کرد: این کارگاه در راستای تجهیز ادوات ساخت ساز سنتی با کمک بنیاد برکت استان همدان و اختصاص ۷۰ میلیون تومان وام اشتغالزایی انجام شده است.

وی تصریح کرد: تولیدات این واحد صنایع‌دستی با ظرافت و هنرمندی خاص خانم بابایی به کمک پدر خویش به صورت ماهرانه و کاملاً دستی با قبول سفارشات تولید به خارج از کشور و استان‌های کرمانشاه، لرستان و همدان صادر می‌شود.

 

بخشدار پیرسلمان شهرستان اسدآباد با بیان اینکه ایده‌های خاص اشتغالزایی نیز می‌تواند با اعتبار و تسهیلات محدود به تولید و اشتغالزایی ختم  شود، از متولیان امر در این زمینه خواست از این کارگاه هنری روستایی در حمایت از اشتغالزایی بانوان روستایی سرپرست خانوار به صورت ویژه حمایت کنند.

 

 

#پیشرفت_همدان

انتهای پیام/ن
 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal