آخرین اخبار

18. آذر 1402 - 12:19   |   کد مطلب: 46842
ایثار و رشادت از سنگر فرهنگی تا دفاعی؛
شهدای دانشجو در اسدآباد را بشناسید
دوران دفاع مقدس ایثار و فداکاری و مجاهدت قشرهای مختلفی را در دل خود دارد که یکی از این اقشار دانشجوها هستند، در این زمینه به معرفی دانشجویان شهید در شهرستان اسدآباد پرداختیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «آوای سیدجمال»، «دانشگاه محل جوشش و اوج دو جریان حیاتی یکی علم و تحقیق، دیگری آرمان‌گرایی‌ و آرمان‌خواهی‌ و هدفگذاری‌های سیاسی و اجتماعی در کشور است» این فرمایش رهبر انقلاب در باب دانشگاه موضوعی است که شهدای دانشجو به آن جامه عمل پوشانیدند.

آنان نه تنها در کنار قلمروهاى علمی و معرفت دینى در سنگر فرهنگی به آن دست یافتند بلکه با حضورشان در سنگر دفاعی و نظامی، سیاست در دانشگاه را معنا بخشیدند.

 

«روز دانشجو» فرصتی شد تا با اطلاعاتی که از بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان اسدآباد دریافت کردیم، به معرفی شهدای دانشجو در این شهرستان بپردازیم.

 

شهدای دانشجو وقتی دیدند که دشمنان بعثی عراق به مرزهای غربی و جنوبی کشور هجوم آورده‌اند، در راه امنیت و استقلال و عزت مردم مجاهدت و ایثارشان آغاز و با پوشیدن لباس رزم از سنگرهای فرهنگی دانشگاه به سنگر دفاعی و نظامی جبهه‌های جنگ رفته و در کنار دیگر رزمندگان جنگدیدند.

 

اسدآباد به عنوان یکی از  شهرستان‌های استان همدان که در عرصه ایثار و شهادت نقش‌آفرین است، با تقدیم 6 شهید دانشجو در این زمینه هم حرف برای گفتن دارد.

 

 محمدطاهر میرزایی یکی از شهدای دانشجو در این شهرستان است؛ او فرزند نصرت‌الله متولد ۱۳۴۸ از روستای ترخین‌آباد است که در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، دانشجوی تربیت معلم در همدان بود. او در 27 اردیبهشت 1365 در مهران به شهادت رسید.

 

اسماعیل قادری یکی دیگر دانشجویان شهید دیار شهید سید جمال‌الدین اسدآبادی است؛ او فرزند محمدتقی متولد ۱۳۴۸ از روستای ویرایی است که در آن دوران با تحصیل در دانشسرای تربیت معلم به عنوان آموزگار هم خدمت می‌کرد. او در جبهه‌های مآووت در 6 آبان 1366 به شهادت نائل آمد.

 

جلال وارسته‌اکمل شهید دانشجویی دیگری از این شهر و دیار است که فرزند رضا و در سال ۱۳۴۸ آبادان چشم به جهان گشود. او ۱۶ بهمن ماه ۱۳۶۶ در کربلای شلمچه به درجه والای شهادت نائل آمد.

 

دانشجوی شهید دیگری از شهرستان اسدآباد به نام صمد وجدانی‌همت و فرزند احمد است که در سال ۱۳۴۸ در روستای سمیران چشم گشود و  12 آبان 1366 در جبهه‌های شمال‌غرب، گامو شهد شهادت نوشید.

و اما نباتعلی فتاحی فرزند نورعلی از شهدای دانشجویی این دیار است که در سال 1338 در روستای وندرآباد متولد شد، وقتی دانش‌آموزان اسدآباد در مرداد ماه ۱۳۶۰ در عملیات قله شنام شرکت و پنج تن از آن‌ها به شهادت رسیدند و کیانوش گلزار و شهید حسنمراد مرادی مجروح شدند در راه بیمارستان به اسارت کومله درآمدند. وقتی این خبر به اسدآباد رسید و شهید فتاحی راهی منطقه شد و او هم به اسارت کومله درآمد، با بحث‌های ایدئولوژی بر حزب کومله غالب گشت و آن‌ها توان علمی و دینی در برابر فتاحی را نداشتند، کیانوش را که سن کمتری یعنی ۱۶ سال بیشتر نداشت از فتاحی که برادرش بود و از شهید حسنمراد جدا کردند و به خاطر بغضی که از تعصب، شجاعت و آگاهی فتاحی در دل آن‌ها ایجاد شده بود نباتعلی و حسنمراد را  در 10 مهر 1360 در مریوان تیرباران کردند و به شهادت رساندند.

 

و اما دیگر شهید دانشجویی که سال‌ها فرماندهی سپاه را هم عهده‌دار بود، علیرضا خزایی فرزند نادعلی است که در سال 1339 در روستای تپه شارک در شهرستان اسدآباد به دنیا آمد، او است که متولد و در عملیاتی برای آزادسازی قله‌های قراویز در 11 شهریور 1360 با ۱۲ نفر دیگر از پاسداران، معلمان، جهادگران و بسیجیان تحت فرماندهی‌اش به شهادت رسید به شهادت رسید. او دانشجوی زبان خارجه بود.
انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal