آخرین اخبار

3. بهمن 1402 - 8:01   |   کد مطلب: 47132
ابتدای امسال با تلفات سنگین در زنبورستان‌های شهرستان اسدآباد، به جای شیرینی عسل طعم تلخ بیکاری برای زنبورداران این منطقه رقم خورد و این درحالی است که بعداز گذشت ماه، هنوز توجهی به این موضوع نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «آوای سیدجمال»، فروردین امسال بود به دلیل تلفات در برخی از کندوهای زنبورعسل در منطقه شهرستان اسدآباد بسیاری از زنبورداران این منطقه دچار خسارت فراوان شدند و با این وضعیت بسیاری از آنان در زمینه درآمدزایی با مشکل مواجه شده و متضرر شدند و به تبع به بیکاری‌شان انجامید.
 

حال نزدیک به 10 ماه از این موضوع می‌گذرد و همچنان زنبورداران نسبت به بی‌توجهی مسئولان در این زمینه معترض‌اند و گویی هنوز حمایتی از سوی دولت به آنان نشده است!

اخیراً هم حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی موحدی، امام جمعه شهرستان اسدآباد در آخرین خطبه‌های نماز جمعه دی‌ماه با گلایه از مسئولان به موضوع بیکاری زنبورداران این منطقه اشاره کرد و گفت:  در ابتدای سال‌جاری با آفت‌زدگی 17 هزار کندوی زنبورعسل، زنبورداران این منطقه متحمل خسارت فراوان شده و 210 نفر از آنان بیکار شدند.

وی به پیگیری مسئولان شهرستان و خود در این خصوص از طریق استاندار هم اشاره کرد و افزود: علی‌رغم پیگیری‌ها از استاندار همدان، هنوز هیچ کاری برای زنبورداران نشده است، البته دولت رویه‌اش این نیست و نسبت به اشتغال اهتمام دارد، توقع می‌رود مسئولان هم اهتمام داشته باشند، متأسفانه اکثر کارها در اختیار استان است و توقع داریم در حل این مشکل اهتمام داشته باشند.

*سم‌پاشی نداشتیم که موجب تلفات زنبورها شود
در این راستا رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «آوای سیدجمال»، با اشاره به موضوع تلفات زنبورهای عسل در زنبورستان‌های منطقه اسدآباد، گفت: حدود 180 نفر زنبوردار بهره‌بردار در این شهرستان وجود دارد که متأسفانه هیچ یک بیمه نیستند.

محمدکرم مرادی با بیان اینکه همه زنبورداران این منطقه ادعای خسارت کرده‌اند، افزود: این درحالی است که تعداد آن‌هایی که خسارت دیده‌اند، کمتر است.

*محصول زنبورداران بیمه نیست!
وی با اشاره به اینکه تعدادی مکاتبه و نامه در خصوص مشکل زنبورداران با استان انجام شده، افزود: این مکاتبات از طریق استانداری هم به ستاد بحران کشور هم ارسال شده است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد با بیان اینکه زنبورداران مدعی هستند که جهاد کشاورزی با سم‌پاشی خسارت به زنبورها داشته درحالی که چندین سال است سم‌پاشی به صورت عمومی و همگانی از سوی این سازمان انجام نمی‌شود، خااطرنشان کرد: بروز بيماری‌ دركلوني‌های زنبورعسل از دلایل این امر است.

وی نداشتن بیمه زنبورداران را اصلی مشکل این قشر خواند و افزود: زنبورداران با این تصور که بیمه خسارتی نمی‌دهد، برای بیمه اقدام نمی‌کنند و همین تصور هم که بیمه هزینه اضافی است، باعث شده در زمانی که خسارتی به محصول آنان وارد می‌شود، از مزایای بیمه محروم بمانند.

*حمایت از یک بهره‌بردار خسارت دیده منوط به داشتن بیمه است
مرادی اذعان کرد: علی‌رغم اینکه زنبورداران خسارت دیده بیمه ندارند، اما  10 جلسه در این خصوص تشکیل و مکاتباتی با استان انجام شده که استانداری هم آن را به ستاد بحران ارجاع داده است.

وی تصریح کرد: باید تعیین شود که از چه محلی به زنبورداران خسارت دیده که دارای بیمه نیستند، غرامت پرداخت شود.

در این زمینه خبرنگار ما با بهروز وثوقی‌کیا، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد هم تماس تلفنی داشت و وی در پاسخ به این موضوع عنوان کرد: «اختیار انجام مصاحبه از ما سلب شده و با توجه به حساسیت موضوع بهتر است از روابط عمومی استان سؤال کنید!».

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal