آخرین اخبار

15. بهمن 1402 - 8:21   |   کد مطلب: 47234
تاکسیرانی اسدآباد بدون مصوبه اقدام به افزایش کرایه کرد؛
مالیات کارتخوان تاکسی از جیب مردم!
چند روزی است با افزایش خودسرانه نرخ کرایه تاکسی در شهر اسدآباد، این امر موجب نارضایتی مردم و مسافران شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «آوای سیدجمال»،در پی دریافت پیام شهروندی در شهر اسدآباد مبنی بر اخذ کرایه اضافی تاکسی‌ از مسافران، خبرنگار ما ماجرا را با بررسی میدانی، از سوی سازمان تاکسیرانی، شورای شهر و فرماندار شهرستان پیگیر شد.

 

یکی از شهروندان این شهر گفت: راننده تاکسی مبلغ 200 تومانی که به اضافه کرایه 4 هزار تومانی از بنده دریافت کرده و وقتی معترض شدم، دلیل آن را برای تراکنش کارتخوان عنوان کرد.

 

حال شهروند دیگری که در تاکسی مسیر شهرک سیداحمد این شهر بوده، هم به اخذ مبلغ 500 تومانی اشاره کرد و گفت: مگر مالیات کارتخوان باید از جیب مردم باشد که رانندگان تاکسی هزینه تراکنش کارتخوان را از ما دریافت می‌کنند!؟

 

شهروند هم به بی‌نظارتی در اخذ کرایه تاکسی در این شهر اشاره کرد و گفت: متأسفانه اوایل سال جاری هم که کرایه‎ها را افزایش دادند، خود رانندگان تاکسی علاوه بر کرایه مصوب، مبلغ اضافی را هم دریافت می‌کردند که این تخلف بود اما مسئولی به آن توجه نکرد تا اینکه برای مردم عادی شد.

 

حال که تاکسی وسیله نقلیه عمومی که از دیرباز به عنوان وسیله‌ کم هزینه و مطمئن برای تردد مورد استفاده قرار گرفته، با گذر زمان و پیشرفت‌ها و تغییرات چشمگیری که در این حوزه قابل مشاهده، بشر را هم آسوده خاطر کرده و هم آزار می‌دهد؛ تغییراتی مانند کارتی شدن پرداخت هزینه کرایه.

 

و اما وجود کارتخوان برای پرداخت کرایه تاکسی امری است که موجب شد تا پول و مشکلات آن کنار گذاشته شود و از جنبه دیگر افراد مسن که آگاهی استفاده از کارت را ندارد را مورد آزار قرار دهد، بدیهی است تمام اختراعات بشر از دو جنبه خوب و بد تشکیل شده و نمی‌توان برای جنبه بد آن از اختراع و راحتی آن گذشت.

 

از جمله مشکلات کارتی شدن هزینه‌ای برای خرید دستگاه کارتخوان، هزینه‌های پشتیبانی، مسدودی مبلغ در حساب برای فعال بودن کارتخوان و بروزترین مشکل که ذهن تمام کسبه را هم مشغول و درگیر خود کرده، بحث مالیات دستگاه است اما این مهم قابل حل و فصل و مشکلی مربوط به صاحب کسب مورد نظر گزارش ما یعنی تاکسی‌دار است و این مهم هیچ‌گونه ارتباط به مشتری و مسافر ندارد اما اینگونه که به نظر می‌رسد اخذ هزینه تراکنش کارتخوان موضوع جدیدی است که برخی رانندگان تاکسی در شهر اسدآباد در پیش گرفته‌اند، حال باید دید این موضوع به صورت قانونی است یا خودسرانه در حال انجام است؟

 

خبرنگار ما برای پیگیری موضوع با رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری شهر اسدآباد گفتگوی تلفنی داشت که وی در این باره، گفت: بنده مصوبه شورا، شورای ترافیک و فرمانداری را برای افزایش کرایه دارم.

 

وی با بیان اینکه قرار نیست روال اداری‌مان در افزایش کرایه را به شما توضیح دهم، ادامه داد: ما برای همه کارهای‌مان مصوبه داریم و نرخ کرایه اضافه شده را در سایت شهرداری گذاشته‌ایم.

 

البته طبق بررسی خبرنگار ما مصوبه‌ای مبنی بر افزایش نرخ کرایه‌ تاکسی در سایت شهرداری و یا شبکه اجتماعی این سازمان منتشر نشده بود.

 

در ادامه پیگیری خبرنگار ما در خصوص این موضوع، رئیس شورای اسلامی شهر اسدآباد هم با اظهار بی‌اطلاعی از افزایش  کرایه تاکسی در این شهر، گفت: ما مصوبه‌ای مبنی بر افزایش کرایه تاکسی نداشتیم.

 

قاسمعلی شرکایی گفت: هنوز تعرفه‌گذاری از شورای حمل و نقل و تاکسیرانی برای ما نیامده است که ما بررسی کنیم، البته در صورتی که افزایشی تعرفه‌ کرایه‌ای هم باشد، برای سال آینده خواهد بود.

 

وی با تأکید بر اینکه مصوبه افزایش کرایه تاکسی از سوی تاکسیرانی مطرح شده، دروغی بیش نیست، افزود: باید در تاکسیرانی سامانه شفاف‌سازی فعال شود و نباید در این باره مقاومت کنند.

 

فرماندار شهرستان اسدآباد هم در این باره به خبرنگار ما گفت: درخواست افزایش کرایه تاکسی مطرح شده اما افزایشی نداشتیم چرا که ما در کمیته انطباق با آن موافقت نکردیم.

 

حسین‌علی شرکائی تصریح کرد: سالی یکبار افزایش کرایه تاکسی انجام می‌شود و آن هم در سال آینده و بعداز عید نوروز خواهد بود.

 

وی در خصوص دریافت غیرقانونی مبلغی از مردم به عنوان کرایه و یا هر عنوان دیگری را غیرقانونی دانست و افزود:  شورا و شهرداری موظف است که موضوع را از تاکسیرانی پیگیری و با آنان برخورد کند.

 

حال انتظار می‌رود شورای اسلامی شهر اسدآباد جویای این امر شوند که چرا تاکسیرانی بدون مصوبه شورا خودسرانه اقدام به افزایش مبلغی هرچند ناچیز به کرایه شده است و یک بار برای همیشه به عنوان نمایندگان مردم در امور شهری، مشکل اخذ کرایه اضافی و یا دریافت مالیات کارتخوان تاکسی از جیب مردم را پیگیری و برخورد کنند.

 

از سوی دیگر به نظر می‌رسد اداره تعزیرات حکومتی و دادستانی نیز در این امر ورود و با نظارت بیشتر مسئله را پیگیر و برخورد قاطع داشته باشند.
انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal