آخرین اخبار

18. مرداد 1394 - 8:32   |   کد مطلب: 28098
رئیس مجلس گفت: غربی‌ها یک جنجال تصنعی برای پارچین ایجاد کردند تا روی صحنه بین‌المللی تأثیر بگذارند.

به گزارش آوای سیدجمال، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی  طی سخنانی در مراسم تجلیل از خبرنگاران پارلمانی که به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهید صارمی و 8 دیپلمات کشورمان به موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اشاره کرد و اظهار داشت: ما پس از انقلاب با بحران‌ها و فراز و فرودهای زیادی روبرو بودیم که یک نمونه آن، قطعنامه 598 پس از جنگ 8 ساله بود.

وی با بیان اینکه در صحنه بین‌المللی بی‌رحمی‌های زیادی وجود دارد، گفت: همه می‌دانند که جنگ تحمیلی یک جنگ ناحقی بود که علیه ایران راه انداختند و امروز در مسئله هسته‌ای نیز در چنین گذاری قرار داریم و قرار است پس از 12 سال چالش، وارد صحنه دیگری شویم.

وی با تاکید بر اینکه امروز در مسئله هسته‌ای در شرایط جدیدی بسر می بریم، خاطرنشان کرد: آنچه مهم است این است که باید بدانیم مسیر 12 سال گذشته با دقت طی شد و اینکه در ایران در این مقطع، مذاکرات را جدی‌تر دنبال کرد، نشات گرفته از یک نگاه تاکتیکی نبود بلکه این موضوع در جلسات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما در 2 سال اخیر، مذاکرات جنس جدیدی داشت.

رئیس مجلس ادامه داد: همه جوانب مذاکرات بحث و بررسی شد و چیزی نبود که یک نفر درباره آن تصمیم‌گیری کند و یا با یک پیشنهاد سطحی دنبال شود. این راهی بود که نظام آن را انتخاب کرد.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش، مذاکرات هسته‌ای را جزو سخت‌ترین موضوعات در طول تاریخ انقلاب اسلامی دانست و افزود: آنچه که از این مذاکرات روی کاغذ دیده می شود، تنها یک وجه است.

وی توافق هسته‌ای را آغاز یک دوره جدید عنوان کرد و اظهار داشت: حتی اگر این توافق در ایران به تصویب برسد، باید بدانیم با مسیر پرمسئله‌ای مواجه هستیم.

لاریجانی ادامه داد: همان موجودات موزی که 12 سال برای ایران چالش ایجاد کردند، در مقابل این سند هم رفتار موذیانه خواهند داشت.

رئیس مجلس به جنجال آفرینی غرب درخصوص پارچین به عنوان یک نمونه اشاره کرد و گفت: این یک جنجال تصنعی است تا روی صحنه بین‌المللی تاثیر بگذارند. اینکه رفت و آمد در پارچین وجود دارد و بخواهند آن را به داخل پادگان بسط دهند و المشنگه به پا کنند و سر و صدا راه بیندازند، چیزی در حد یک داستان است.

وی ادامه داد: تردیدی درباره ناراحتی رژیم صهیونیستی از نتیجه مذاکرات نیست. آنها و ولخرجی‌ می‌کنند تا برای توافق هسته‌ای مشکل ایجاد شود.

لاریجانی تصریح کرد: «برجام» شروعی برای مراحل دیگر است و حتما این شروع با مسائل و مشکلاتی روبرو خواهد بود.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه باید سند برجام را خوب فهمیده و سپس در تبیین آن، با صداقت عمل کنیم، گفت: در این سند یک داد و ستد رخ داده و این تیزهوشی در تبیین سند توافق هسته‌ای بود که ما خطوط قرمز را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در مجموع، 2 مسئله برای ما مهم بود، یکی اینکه تحریم‌های اقتصادی لغو شوند و دیگر اینکه غنی‌سازی در ایران وجود داشته باشد.

لاریجانی افزود: از نظر ما که در جریان این مذاکرات بودیم، این اولین بار است که غرب پذیرفته ایران غنی‌سازی محدود داشته باشد. از نظر ما توافق هسته‌ای برای ایران تبعات مضری ندارد و توانستیم در این توافق غنی‌سازی را در ایران تثبیت کنیم که یک گام بسیار مهم است.

رئیس مجلس بر همین اساس متذکر شد: کشورهایی که می‌گفتند در توافق هسته‌ای پیچ و مهره‌های سانتریفیوژ‌های ایران را باز می‌کنیم، نتوانستند و ما توانستیم غنی‌سازی را در ایران تثبیت کنیم پس باید قدر کاری را که کردیم بدانیم. در همین سند آمده بعد از مدت زمانی، به سمت صنعتی‌شدن در غنی‌سازی پیش خواهیم رفت. 

وی افزود: تحریم‌های اقتصادی طبق توافق هسته‌ای برداشته می‌شوند که البته این تحریم‌ها در یک جاهایی «لغو» و در جاهایی دیگر «متوقف» خواهند شد. حال سوال این است که آیا لغو تحریم‌ها واقعا محقق می‌شود یا نه؟

رئیس مجلس گفت: باید بسترها را برای ایجاد آن فراهم کنیم و برای آینده مسیرهای اقتصادی به وجود آوریم تا شرایط کشور بهتر شود. به نظر می‌رسد سیستم اجرایی کشور باید چابک‌تر شود و یک پوست‌اندازی در سیستم اجرایی به وجود آید.

لاریجانی خاطرنشان کرد: تاکنون بودجه عمرانی کشور تکان جدی نخورده است چون پولی وجود ندارد به همین دلیل تحرکی در تولید کشور رخ نمی‌دهد. باید کارهای عمرانی انجام شود، علاقمندی زیادی وجود دارد که مجلس به استخدام‌های جدید ورود کند اما باید دید آیا این موضوع به نفع کشور است؟

وی با بیان اینکه شاید در طول سال‌های پس از انقلاب هیچگاه مسائل منطقه تا این حد داغ و پرتنش نبود، تصریح کرد: الان گرفتار یک ناشی‌گری توسط غرب در منطقه هستیم. همین امروز که مسائل سوریه را می‌بینیم نشانگر یک تیزهوشی درجهت حل مسئله سوریه نیست.

رئیس مجلس یادآور شد: غرب می‌گوید با داعش درگیر است به همین دلیل ائتلافی را علیه آنها به راه انداخته است اما از طرفی می‌بینیم با پروازهایشان، دیگران را بجای داعش می‌کوبند.

لاریجانی گفت: به عنوان مثال شنیده‌ام در 300 پرواز ائتلاف غرب علیه داعش تنها 3 پرواز مواضع داعش را بمباران کردند و مابقی پروازها مناطق کردنشین سوریه را مورد هدف قرار دادند. پس این چه ائتلافی است؟

وی ادامه داد: اگر فکر می‌کنند می‌توانند سوریه را با یک ناشی‌گری به لیبی جدید تبدیل کنند، ممکن نیست چون اولا سوریه از نیروی نظامی قوی برخوردار است و دوما اینکه تبدیل سوریه به لیبی به نفع خودشان هم نخواهد بود.

رئیس مجلس با بیان اینکه آنها به بهانه حمایت از یک رئیس‌جمهور ورشکسته، در یمن جنگ به راه انداختند و کشتار کردند، افزود: آنها با این اقدامات، با دست خود جریانات تروریستی را به منطقه سوق می‌دهند.

وی با بیان اینکه در هرکجا غرب ناشی‌گری کرد، جریان تروریستی خلق شد، اظهار داشت: این اتفاق هم در افغانستان و هم در عراق رخ داد و این مسیر امروز در یمن هم شکل گرفته است.

لاریجانی تصریح کرد: غرب با دست خودش گروه‌های تروریستی را به وجود می‌آورد و گرفتاری برای منطقه ایجاد می‌کند، امروز شرایط منطقه بسیار حساس است و به دقت نظر نیاز دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه غربی‌های با دست خودشان گروه‌های تروریستی را ایجاد می‌کنند و آنگاه آن گروه‌ها برای منطقه و همان غربی‌ها مشکل ایجاد خواهند کرد گفت: غربی‌ها باید این نکته را مدنظر قرار دهند یعنی بدانند که تشکیل گروه‌های تروریستی نهایتا به ضرر خودشان تمام  خواهد شد.

وی ایران را کشوری دارای تحلیل و صاحب فکر توصیف کرد و از شرایط منطقه و جهان ارزیابی دارد و در همین زمینه گفت: این موضوعات یعنی مسائل بین‌المللی در سرنوشت ما نیز دخیل است به همین دلیل ما نیز ارزیابی مشخصی از آن‌ها داریم تا بدانیم باید چه بکنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: چیزی که امروز و در این شرایط دارای اهمیت است اول اینکه ما باید شرایط را بشناسیم و سپس باید با وفاق ملی حرکت کنیم، برخی مواقع رسانه ها گاها یک حرف را آنقدر بزرگ می‌کنند که دیگر مسائل مهم کشور از دید عموم پنهان شده و دیده نمی‌شود.

«باید کشور را به سمتی ببریم که مردم و عموم جامعه مسائل سیاسی، اقتصادی، بین‌المللی و .. را بشناسند و جامعه را به سمت آن ترغیب کنند یعنی وظیفه رسانه این است.»

لاریجانی با اشاره به انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: انتخابات هم چالش خود را دارد اما باید مسائل اولیه و ثانویه را شناخته و با توجه به آن‌ها مسائل را پیش ببریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما (مسئولان) باید به شما (رسانه‌ها) کمک کنیم اما شما هم خودتان تیزهوش هستید و نسبت به مسائل عمیقید به همین دلیل باید اولویت‌ها را پی‌گیری کنید.

وی با اشاره به اینکه ممکن است رسانه‌ها رنگ و بوی سیاسی داشته باشند و در این موضوع مشکلی وجود ندارد گفت: مشکل آنجاست که رنگ و بوی سیاسی برای ما اولویت شده و دیگر نتوانیم منافع ملی را اولویت قرار دهیم.

لاریجانی ادامه داد: اگر من به عنوان یک مقام مسئول روزی موضوع را تشخیص ندهم ضربه به کشور وارد می‌شود اما اگر شما هم به عنوان رسانه نتوانید اولویت‌ها را تشخیص دهید چالشی دیگر برای کشور به وجود می‌آید. به همین دلیل من توصیه می‌کنم که رسانه‌ها در منافع ملی دیگر به رای‌ها توجه نکنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین به رسانه‌ها توصیه کرد: ذهن جامعه را به سمت کارآفرینی سوق دهند و در همین زمینه یادآور شد: به‌ آقای سرافراز (رئیس سازمان صدا و سیما) گفتم باید جوان خلاق را به جامعه معرفی کنید تا این جوانان تکرار شوند در غیر این صورت اگر کسی شرکتی زده و یا خلاقیتی به کار گیرد و دستش را نگیریم دچار خفگی می‌شود.

وی در توصیه دیگری به رسانه‌ها گفت: بهتر است نسبت به برخی از اقدامات با ظن و گمان برخورد شود، گاهی مسئله‌ای در کشور رخ می‌دهد و آن مسئله به سناریو تبدیل شده و تلاش می‌کنند از آن نان بخورند در انتها هم مسئله را تفت داده و به تنور می‌زنند که این درست نیست.

لاریجانی ادامه داد: ما گرفتاری‌های بسیاری در کشور داریم که باید به آن‌ها بپردازیم، در چنین شرایطی نباید نسبت به رفتارهای یکدیگر ظنین باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیامی که رسانه ها ارسال می‌کنند به روح جامعه منتقل می‌شود اظهار داشت: اگر این پیام منقبض باشد باعث انقباض روح جامعه می‌شود و جامعه منقبض نمی‌تواند حرکت کند به همین دلیل ما نباید پیام منقبض به جامعه ارسال کنیم.

وی با بیان اینکه ما نباید ترویج بی صداقتی کنیم تصریح کرد: هیچ وقت احساس نکردم درسطح جامعه بی صداقتی وجود دارد و اگر اتفاقی هم می‌افتد بسیار محدود است. اما اینکه افراد را متهم کنند به کارهای عجیب و غریب این موضوع روح جامعه را تخریب می‌کند.

لاریجانی اضافه کرد: برخی از تیراندازی‌ها به سمت افکار جامعه فکرها را از مسائل اصلی منحرف می‌کند و از سوی دیگر باعث گرفتگی روحی مردم می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال از رسانه‌ها که مجموعه اقدامات آیا گشایشی ایجاد می‌کند یا نه گفت: قرار نیست ما خودمان را سانسور کنیم اما باید به صورتی عمل کنیم که فردی که در راس کار قرار می‌گیرد بتواند کار درست را انجام داده و پیگیری کند.

به گزارش فارس، در ابتدای این مراسم تعدادی از خبرنگاران به بیان مشکلات و دغدغه‌های اصحاب رسانه پرداختند.

ابتدا نسرین نوری خبرنگار شبکه خبر درباره نحوه نگارش متن قوانین و طرح‌ها و لوایح و قابل فهم نبودن کلمات استفاده شده در این متون برای مردم عادی انتقاد و از ریاست مجلس درخواست کرد قوانین به شکلی نگارش شوند که برای مردم عادی هم قابل درک باشد.

پس از آن، فرج‌اللهی از فعالان رسانه‌ای هم به بیان بخشی از دغدغه‌های خود درباره رسانه‌ها پرداخت و خواستار تصویب و اجرای قانون جامعه مربوط به رسانه‌ها شد.

همچنین در این نشست محمدامین میرزایی دبیر مجلس خبرگزاری فارس هم طی سخنانی با تاکید بر لزوم ارائه آموزش‌های کاربردی و ناز محور به خبرنگاران، خواستار آن شد تا مسئولان از ظرفیت رسانه‌ها در حوزه‌های مختلف بهره بگیرند.

وی همچنین در ادامه خواستار تصویب هرچه زودتر لایحه مروبط به حمایت مادی و معنوی از رسانه‌ها شد و از وجود خلاء قانونی در این حوزه سخن گفت.

همچنین پروین طالبیان خبرنگار خبرگزاری آنا هم ضمن اشاره به مذاکرات هسته‌ای خواستار این شد که رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهادات خود درباره اجرای مذاکرات را به اصحاب رسانه ارائه کند.

در انتها صادق توسل خبرنگار خبرگزاری ایسنا در سخنانی با بیان اینکه به نظرم شاید درست نباشد در هر جلسه‌ای درباره مشکلات معیشتی قشر خبرنگار جامعه صحبت کنیم، گفت: به نظر می‌رسد از جایگاه خبرنگاری و رسانه به خوبی استفاده نمی‌شود، رسانه‌ها باید بیشتر دیده شوند، ما دوست داریم انتقاد کنیم و به نوعی حرکت کنیم که بی‌طرف باشیم، گاهی نظراتمان را نمی‌توانیم منتشر کنیم، سؤال این است ما چطور می‌توانیم مرزبندی پرسشگری و انتقاد را رعایت کنیم؟

منبع:فارس

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal