آخرین اخبار

7. آبان 1394 - 21:33   |   کد مطلب: 29176
ئیس کمیسیون ویژه برجام گفت: جامعه ما زمانی دو قطبی می‌شود که ابهامات و روند اجرای برجام برای مردم شفاف نباشد.

به گزارش آوای سیدجمال،  به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا زاکانی در جلسه پرسش و پاسخ با مردم اهواز درباره برجام در پاسخ به این پرسش که الزامات 9 گانه مقام معظم رهبری درباره برجام را از چه کسی باید پیگیری کنیم، اظهار داشت: از دولت و مجلس؛ علاوه بر بند 9 بخش سوم نامه امام خامنه ای ذکر کردند که در حقیقت باید یک هیئت مدبر و کارآمد شکل بگیره که امیدواریم بعد از شکل گرفتن این هیئت هم کارها به صورت مدبرانه پیش برود.

وی درباره لغو تحریم‌ها بعد از برجام گفت: بعد از اینکه ما همه وظایف را انجام دادیم روز اجرا فرا می‌رسد و آمریکا فقط 4-5 دستور رئیس جمهور خودش را لغو خواهد کرد و برای کنگره 180 روز توسط رئیس جمهور آمریکا آنچه کنگره بیان کرده اثراتش لغو خواهد شد و ایالات آمریکا تشویق می‌شوند که علیه ما تحریمی نداشته باشند.

 

رئیس کمیسیون ویژه برجام با بیان اینکه از 50 ایالت آمریکا 15 ایالت مخالف لغو تحریم هستند در حالی که رئیس جمهور آمریکا می‌تواند آنها را ملزم به لغو تحریم کند در صورتی که رئیس جمهور آمریکا این تضمین را نداده و گفته بدانید که هر ایالت ما به اندازه یک کشور است.

 

وی افزود: شهردار نیویورک هم به شرکت نیسان گفته اگر با ایران ارتباط برقرار کنید شما را در این شهر محدود خواهم کرد و 6 قطعنامه شورای امنیت هم لغو ظاهری خواهد شد و همه براساس ماده 12 قطعنامه لغو مشروط خواهد بود.

باقی ماندن قانون تحریم‌های اتحادیه اروپا

 

زاکانی تصریح کرد: یعنی هر وقت آنها اراده کنند تحریم‌ها باز می‌گردد. قانون تحریم‌های ایران در اتحادیه اروپا سال2010 به تصویب رسید و دو سال بعد قانون اجرایی آن ابلاغ شد؛ کل قانون باقی خواهد ماند و بخشی از آیین نامه های اجرایی آن یا الان لغو می‌شود و یا 8 سال دیگه لغو خواهد شد و خود قانون 8 تا 10 سال آینده لغو می‌شود.

 

وی با بیان اینکه موضع گیری‌ها درباره برجام موضع گیری درباره قانون نیست، عنوان کرد: علت این انتقادات بیان انتظارات بیشتر است که انتظار نادرستی نیست چرا که می‌توانستیم بیشتر کار کنیم و بار نامه رهبری که بار انقلاب است را کاهش دهیم.

 

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: اگر ما بهانه را از نظام سلطه بگیریم، چون تنها بهانه‌ای که آنها را علیه ما جمع کرد بهانه هسته‌ای بود؛ اگر ما این بهانه را بگیریم تا آنها ظلمی علیه ما انجام ندهند یک نقطه قوت است. ما می‌گوئیم که اگر نامه مقام معظم رهبری اعمال شود این بهانه ها گرفته می‌شود و در صورت انجام ندادن این الزامات ضررهای متعددی متوجه کشور می‌شود.

 

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند برجام ابهامات و ضعف های ساختاری متعدد داریم، اظهار داشت: وظایف ما شفاف است و ناظر دارد اما وظایف طرف مقابل ما نه ناظر دارد و نه دارای شفافیت.

 

زاکانی گفت: یک مرجع برای تعیین اختلافات باید تعیین شود اما مرجع فعلی مرجعی است که همیشه فقط ما را محکوم کرده حتی اگر اشتباهی مرتکب نشده باشیم؛ اما تیم مذاکره کننده می‌گویند ما این را پذیرفتیم و دیگر نباید اعتراض کنیم؛ این صحبت متأسفانه هیچ معنی نمی‌دهد چرا که باید یک مرجع صالح باشد.

تذکر 30 پروفسور درباره برجام

 

وی افزود: بازدیدهای نظامی ممنوع است چون با امنیت کشور در تضاد است اما در زمینه یک خیلی صریح این امکان برای آنها فراهم شده که حداکثر ظرف 24 روز است؛ 30 استاد تمام بهترین دانشگاه صنعتی کشور هم برخی از ضعف ها را گفتند که متأسفانه رعایت نشده به همین دلیل مقام معظم رهبری بر رصد لحظه به لحظه تاکید دارند.

 

رئیس کمیسیون ویژه برجام عنوان کرد: دولت نباید به انجام اقدامات خود با نادیده گرفتن فرمان های رهبری فکر کند و باید الزامات مقام معظم رهبری پیگیری کند چرا که نه مردم می‌گذارند و نه مسئولان کشور می‌گذارند این تفکر به جایی برسد.

 

وی افزود: نماینده مجلس باید نظارت کند و آن هیئتی که قرار است تشکیل شود باید نظارت کند تا بدانیم یک نظارت عالیه‌ای وجود دارد و منجر به دو قطبی بودن جامعه ما نشود؛ جامعه زمانی به دو قطبی شدن می‌رود که ابهامات ادامه داشته باشد و اقدامات غیر شفاف باشد.

 

زاکانی در پاسخ به این پرسش که آمریکا دیگر گرگ نیست و ما مانند میش نیستیم، گفت: ما میش و گوسفند نیستیم اما آمریکا هنوز گرگ است و به راحتی نمی‌شود این چهره را بزک کرد و هر کاری هم کنیم هنوز درندگی جزو ویژگی‌های این گرگ است.

آمریکا قادر به استفاده علنی از خوی درندگی خود نیست

 

وی با مطرح کردن این پرسش که چرا آمریکا در حال حاضر نمی‌تواند از خوی درندگی خود به صورت علنی استفاده کند، عنوان کرد: چون ما دیگر ضعیف نیستیم که ما را بدرد و آنها از سال 89 با همه متحدان خود در سوریه با ما چنگ انداختند اما نتوانستند نتیجه ای بگیرند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرد: آنها با همه ثروت و سلاح خود وارد میدان شدند و ما فقط به سوریه کمک مستشاری می‌کردیم و فقط به فرمان مقام معظم رهبری که باید حلقه مقاومت حفظ شود، سوریه حفظ شد و روسیه مجبور شد در این مسیر ما را همراهی کند.

 

وی با بیان اینکه اگر روسیه وارد جنگ در سوریه نمی‌شد داعشی‌ها وارد سرزمین آنها می‌شدند، تصریح کرد: امروز روسیه بر روی مسیر ریل گذاری شده توسط جمهوری اسلامی ایران در حال حرکت است و این نماینگر قدرت ایران اسلامی است.

 

رئیس کمیسیون ویژه برجام اظهار داشت: ایران امروزی نه گرگ است و نه میش بلکه کشوری است که می‌خواهد ملت‌های دیگر را از درندگی گرگ‌ها نجات دهد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا توافق ایران با آمریکا سبب از بین رفتن منافع عده‌ای می‌شود، تصریح کرد: این حرف نادرستی است و ما می‌گوییم اگر مذاکره برای مذاکره باشد به درد نمی‌خورد ولی اگر برای اصلاح باشد، مفید است، یعنی ما یک طرف میز باشیم و طرف مقابل هم یک طرف میز باشد؛ البته ما با هرکسی به مذاکره نمی‌نشینیم.

 

زاکانی تأکید کرد: ما رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم که بخواهیم با این رژیم مجعول به مذاکره بنشینیم و مذاکره با آمریکا ممنوع است چون آنها به دنبال اصلاح نیستند بلکه می‌خواهند برخی چیزها را برما تحمیل کنند، نمونه عینی این موضوع وعده‌های آنها در مذاکرات است.

 

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal