آخرین اخبار

13. بهمن 1394 - 18:50   |   کد مطلب: 30068
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان از آغاز اجرای طرح پیاده‌سازی مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی در دشت اسدآباد خبر داد.

به گزارش آوای سیدجمال به  نقل از  نافع، مرتضی عزالدین در گفت‌وگو با تسنیم، اظهر داشت: یکی از 15 پروژه مهم طرح احیا و تعادل‌بخشی مدیریت مشارکتی با عنوان تشکل آب‌بران است که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اجرای این طرح مشخص شده است.

 

وی افزود: این طرح قرار است به صورت پایلوت درسه شهر کشور به نام‌های اسدآباد، نیشابور و رفسنجان اجرا شود و در این پروژه مدیریت منابع آب زیرزمینی به خود کشاورزان و اهالی واگذار می‌شود.

 

عزالدین تصریح کرد: پیمانکار این پروژه یک شرکت بین‌المللی ژاپنی با نام جایکا بوده که قرار است نخستین تجربه خود در کشور ایران را در این سه دشت پایلوت انجام دهد.

 

وی هدف از اجرای این طرح را سیستم مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی از طریق ابتکار عمل کشاورزان دانست و گفت: فعالیت عمده این شرکت تربیت مربی از میان کارشناسان و مدیران میانی با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌شناسی  به منظور قادر ساختن کشاورزان در اجرای طرح مدیریت مشارکتی و تهیه طرح جامع برای اعمال این پروژه است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان افزود: متاسفانه در کشور از 60 درصد منابع تجدیدپذیر آب استفاده می‌شود ولی در استان همدان این رقم به 100 درصد رسیده و این امر بیلان دشت‌های استان همدان را منفی کرده است.

 

عزالدین عنوان کرد: 92 درصد آب در بخش کشاورزی، 7.5 درصد در بخش شرب و بهداشت و 2.5 درصد از ذخیره آب استان در بخش صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد که این رقم در اروپا در بخش کشاورزی 72 درصد، شرب هفت درصد بوده و مابقی در بخش صنعت استفاده می‌شود.

 

وی از مدیران بخش کشاورزی و کشاورزان خواست تا ضمن خودداری از افزایش سطح زیرکشت اراضی کشاورزی راندمان مصرف آب در این حوزه را افزایش دهند چراکه متاسفانه در سال‌های گذشته با تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار سطح زیر کشت نیز افزایش یافته است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان از انسداد بیش از هزار و 250 حلقه چاه غیرمجاز در همدان خبر داد و گفت: خوشبختانه با انسداد این تعداد چاه غیرمجاز در همدان، 100 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal