آخرین اخبار

10. اسفند 1394 - 11:41   |   کد مطلب: 30401
گزارشی از بنای یادبودی که در دو نهاد گم شد
غربت سیدجمال‌الدین در زادگاهش
چندسالی است که بنای یادبود سید جمال‌الدین اسدآبادی دو تکه شده و بین دو اداره میراث فرهنگی و دانشگاه علمی کاربردی تقسیم شده و همین دودستگی موجب کاهش جمعیت بازدیدکنندگان و کمبود فضا برای دانشجویان شده است.

به گزارش آوای سیدجمال به نقل از خبرگزاری فارس از اسدآباد، حدود مهرماه سال 93 بود که با به خواب رفتن مسئولان فرهنگی ما، نام سید جمال‌الدین اسدآبادی به نام افغانی مصادره شد و هیچ مسئولی اعتراضی نکرد.

بعد از اینکه نام سید جمال‌الدین که از سوی افغانی‌ها مصادره و در یونسکو ثبت شد، کم‌کم بنای یادبود این شخصیت بزرگ و جهانی نیز بین دو نهاد و اداره دانشگاه و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تقسیم شد.

بنای یادبود سید جمال‌الدین اسدآبادی تنهای یادگاری است از این شخصیت بزرگ و مبارز انقلابی که در سال 76 ساخته شد تا به عنوان یک فرهنگسرا از آن بهره جست و برنامه‌های فرهنگی را در آن اجرا کرد.

طی چند سال اخیر با ایجاد دو نهاد دانشگاه علمی ـ کاربردی و اداره میراث فرهنگی در این بنا نام بنای یادبود به فراموشی سپرده شد.

البته اداره میراث فرهنگی به عنوان میراث‌دار این فرهنگ با ایجاد موزه‌ای در این بنا شاید گامی مؤثرتر برای جلوگیری از فراموشی آن برداشته باشد، چراکه مردم با بازدید از این موزه شاید فعالیت‎های این مبارز انقلابی را بشناسند.

اما ایجاد دانشگاه علمی کاربردی آن هم در فضای کوچک این بنای یادبود موجب شد تا تقریباً دودستگی در این مکان ایجاد شود که اداره میراث فرهنگی با کاهش جمعیت بازدیدکنندگان و دانشگاه با کمبود فضا برای دانشجویان مواجه باشد.

این دانشگاه که در بنای یادبود ایجادشده با ایجاد کلاس‌های 3*4 ظرفیتی 12 تا 17 نفر را در خود دارد که البته فضای کلاس‌های عمومی آن 30 نفره است، البته ناگفته نماند که این دانشگاه بعضاً کلاس‌های خود را در مدارس هم برگزار می‌کند.

حال این دانشگاه با کمبود فضای آموزشی و اداره میراث فرهنگی با مشکلات عدیده خود چون بازدیدکننده مواجه است.

در این زمینه رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اسدآباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه موزه مردم‌شناسی اسدآباد در سال 88 افتتاح شده است، اظهار کرد: این موزه اولین موزه مردم‌شناسی در سطح استان همدان بود که به بهره‎برداری رسید.

کامران اکبری‌شایگان ادامه داد: این در حالی است که دیگر شهرستان‌ها که هنوز در افتتاح موزه عقب‌تر بودند، امروز دومین موزه خود را هم افتتاح کرده‌اند و ما در این زمینه عقب مانده‌ایم.

وی با بیان اینکه برای ایجاد موزه سنگ و یا آثار تاریخی در اسدآباد همه امکانات را داریم، تصریح کرد: تنها مشکل ما کمبود فضا برای ایجاد موزه دوم است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اسدآباد با اشاره به آمار بالای بازدیدکنندگان از موزه مردم‌شناسی، گفت: نیاز است که این فضا را افزایش دهیم و یکی از دلایل ناشناخته ماندن این موزه این است که مردم تصور می‌کنند، این مکان دانشگاه است و همین موجب شده که بازدیدکنندگان ما سردرگم شوند.

وی با بیان اینکه دو اداره دانشگاه و میراث فرهنگی در این بنای یادبود به دلیل کمبود فضا جوابگو نیست، گفت: نیاز است مسئولان ارشد شهرستان این وضعیت را تعیین تکلیف کنند.

گزارش از لیلا نظری فرهودی

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal