آخرین اخبار

13. اسفند 1394 - 22:13   |   کد مطلب: 30447
یکی از این موارد که با توجه به شرایط اقلیمی در خوزستان رونق دارد و یکی از هزاران سوغات این دیار است کلوچه خرمایی است، کلوچه ایی که از خوش‌طعم‌ترین سوغات‌های این خطه جنوبی است.

به گزارش آوای سیدجمال به نقل از رهیاب؛  ایام نوروز برای ایرانیان همواره فرصت مناسبی برای گشت‌وگذار در نقاط مختلف کشور بوده و خوزستان نیز به‌مانند دیگر استان‌ها همه‌ساله پذیرای خیل عظیمی از مسافران و گردشگران نوروزی است.

 اما آنچه که برای هر مسافری علاوه بر مناطق دیدنی و گردشگری هر استانی جالب است، خرید سوغات از آن دیار است. سوغات کالایی است که از یک شهر، روستا یا منطقه‌ای توسط مسافران و گردشگران خریداری می‌شود که به‌طورمعمول این سوغاتی‌ها جزو صنایع‌دستی، محصولات صنعتی و مواد غذایی ساخته‌شده در نواحی مختلف جغرافیایی است.

ازاین‌رو سوغات یکی از فرهنگ‌های جاافتاده برای مسافرت‌های ایرانیان به‌ویژه در ایام خاصی مثل سفرهای تابستانه و نوروزی است. این ویژگی آن‌قدر برای مردمان ایران‌زمین اهمیت دارد که گاه کارکردش از خود سفر فراتر می‌رود.

همیشه سوغات نمادی از شهر مقصد سفر است، وگرنه جنسی که در ویترین رنگارنگ مغازه‌ها هم به‌راحتی می‌توان یافت شاید چندان ارزش سوغاتی شدن نداشته باشد.

استان خوزستان، یکی از مناطق جنوب غربی کشور، با جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، ازجمله استان‌هایی است که طوایف و اقوام مختلفی ازجمله بختیاری‌ها، اعراب و بسیاری از اقوام فارس را در خود جای‌داده است.

تنوع قومی شگفت‌انگیز خوزستان را اضافه کنید به خلاقیت و هنر مردم این مرزوبوم. حاصلش صنایع‌دستی و انواع خوراکی‌های بومی و محلی می‌شود که هوش از سر جهانیان برده است. یکی از این موارد که با توجه به شرایط اقلیمی در خوزستان رونق دارد و یکی از هزاران سوغات این دیار است کلوچه خرمایی است، کلوچه ایی که از خوش‌طعم‌ترین سوغات‌های این خطه جنوبی است.
 

 

"کلیچه" سوغات خرمشهر به گردشگران

کلوچه به معنی تکه نان گرد از کلمه روسی (کولی Кулич) وارد زبان فارسی شده است که اصل این کلمه یونانی از واژه ( κόλλιξ کولیکس) گرفته‌شده و واژه انگلیسی آن‌هم Kulichاست.

طبخ انواع کلوچه‌های سنتی یکی از شیرین‌ترین خاطراتی است که از دوران کودکی، در ذهن اکثر خانواده‌های ایرانی نقش بسته است. عطروطعم مدهوش کننده این خوراکی‌های دوست داشتنی و لذیذ، حتی پس از گذشت سال‌ها، ملموس و فراموش‌نشدنی است.

کلوچه خرمایی یکی از شیرینی‌های مخصوص و محلی مردم خرمشهر و یکی از خوش‌نام ترین سوغاتی‌های خوزستان می‌باشد که در بین خرمشهری‌ها با توجه به وجود نخیلستان های فراوان در این شهرستان، پخت آن رواج داشته و به "کلیچه" معروف است.

 

در این باره یکی از تولیدکنندگان خرمشهری "کلیچه" می‌گوید: گردشگران به دلیل عدم تخصص در انتخاب نوع خرما مناسب مصرف و همچنین عدم جابجایی و نگهداری مناسب با مشکلاتی ازجمله ترشیدگی خرما یا آفت‌زدگی آن پس از رسیدن به شهرهای خود می‌شوند.

محمدی می‌افزاید: ما برای تسهیل در امر استفاده و نگهداری از خرما به طوری که از خاصیت آن چیزی کاسته نشود اقدام به تولید "کلیچه" این فراورده بسیار لذیذ نمودیم.

وی از خاصیت های فراوان این سوغات پرآوازه خرمشهری می‌گوید و تأکید می‌کند: این فراورده با استفاده از خرما، آرد درجه یک و همچنین کنجد تهیه می‌شود که علاوه بر تأمین نیازهای اساسی بدن می‌توان به‌عنوان یک میان وعده سرشار از انواع ویتامین و مواد مغذی از آن استفاده کرد.
 

این تولیدکننده خرمشهری خاطرنشان می‌کند: خوشبختانه در سال‌های گذشته کلوچه خرمایی "کلیچه" با استقبال خوب مسافران و گردشگران مواجه شده به‌طوری‌که در ایام نوروز تولید آن را به ۳۰ برابر ماه‌های دیگر می‌رسانیم.

گفتنی است این فراورده لذیذ خرمایی در شهرستان‌های دزفول و شوشتر نیز تولید می‌شود و همه‌ساله گردشگران با بازدید از این شهرها به خرید این سوغاتی خوزستانی روی می‌آورند.

 
انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal