آخرین اخبار

28. اسفند 1394 - 16:11   |   کد مطلب: 30538
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: 700 تخت بیمارستانی در استان در دست احداث است که پیش‌بینی می‌شود از اواخر سال 95 تا نیمه نخست سال 96 به اتمام برسند و فضاهای ایجاد شده وارد مدار درمانی شوند.

به گزارش آوای سیدجمال، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: 700 تخت بیمارستانی در استان در دست احداث است که پیش‌بینی می‌شود از اواخر سال 95 تا نیمه نخست سال 96 به اتمام برسند و فضاهای ایجاد شده وارد مدار درمانی شوند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، دکتر "سیدحبیب الله موسوی بهار" سه شنبه 25 اسفند در جمع خبرنگاران، به تمهیدات لازم برای تعطیلات نوروز و سفرهای نوزوزی توسط دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود ورود حجم قابل توجهی از مسافران به استان و به ویژه شهر همدان را داشته باشیم بنابراین تمهیدات لازم از هم‌اکنون اندیشیده شده و تا 14 روز پس از نوروز ادامه دارد.

وی ادامه داد: تاکید اصلی بر فعال بودن تمامی بیمارستان‌های وابسته و غیروابسته به دانشگاه اعم از خصوصی، سازمان تامین اجتماعی، نیروی مسلح و کلینیک‌ها است به طوریکه باید به فعالیت روزمره خود ادامه دهند.

ارائه خدمات دندانپزشکی در ایام نوروز

وی با بیان اینکه ارژانس‌های بیمارستان‌ها 24 ساعته موظف و مکلف به ارائه خدمت هستند، در خصوص ارائه خدمات دندانپزشکی در ایام تعطیلات نوروز اظهار کرد: تا سال 93 بحث دندانپزشکی در ایام تعطیلات مسکوت بود و اگر برای کسی اتفاقی رخ می‌داد سردرگم می‌ماند اما از سال گذشته تمهیداتی اندیشیده‌ایم و امسال به نحو جامع‌تر و فراگیرتر در شهرهای مختلف استان مراکزی فعال است.

موسوی‌بهار افزود: در شهر همدان مرکز درمانی شهدا واقع در ابتدای خیایان تختی شیفت صبح با حضور دندانپزشکان کاملا فعال است، شیفت بعدازظهر تا هشت شب توسط دستیاران دندانپزشکی پوشش داده می‌شود و از هشت شب تا صبح دندانپزشکان آنکال هستند.

وی ادامه داد: در تمام شهرستان‌های استان همدان نیز برای نخستین‌بار مرکزی برای انجام امور مربوط به دندانپزشکی با دندانپزشک مستقر تدارک دیده شده است.

فعالیت شبانه‌روی 21 داروخانه در استان

وی با اشاره به فعالیت داروخانه‌ها در ایام تعطیلات در استان، عنوان کرد: 21 داروخانه شبانه‌روزی در استان همدان در ایام تعطیلات خدمت‌رسانی می‌کنند به طوریکه 10 مورد در شهرستان همدان، 3 مورد در ملایر، دو مورد در نهاوند و در مابقی شهرستان‌ها حداقل یک مورد فعال است.

موسوی‌بهار در خصوص تامین دارو گفت: تمام بیمارستان‌ها سه ماه دپوی دارویی دارند و تمام داروخانه‌های موجود در سطح شهر داروهای مورد نیازشان تامین است و انبار دارویی دانشگاه هم برای چند ماه ذخیره دارد.

فعالیت 8 آزمایشگاه بخش خصوصی

وی تصریح کرد: هشت آزمایشگاه بخش خصوصی فعال به جز آزمایشگاه‌های بیمارستان‌ها در استان وجود دارد به طوریکه در همدان سه آزمایشگاه خصوصی شامل امام حسین(ع)، بوعلی و مهدیه و در شهرستان نهاوند آزمایشگاه، ملایر آزمایشگاه سینا، بهار آزمایشگاه ولیعصر، رزن آزمایشگاه میعاد و قروه درجزین آزمایشگاه بوعلی‌سینا فعال هستند اما به عنوان مثال شهرستان اسدآباد آزمایشگاه خصوصی ندارد اما در بیمارستان مشکل آزمایشگاه نداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص واکسیانسیون هاری در اثر گزیدگی حیوانات هار عنوان کرد: این مساله نیازمند ارژانس فوری است و باید همیشه در دسترس باشد به طوریکه واحد کشیک پیشگیری از هاری به صورت آنکال در دسترس است و در صورت رخ دادن هر نوع اتفاقی می‌توان با شماره 1490 تماس گرفت و کشیک بهداشتی را در جریان واقعه قرار داد تا افراد برای واکسیناسیون هدایت شوند.

شماره 190 سامانه رسیدگی به مشکلات بهداشتی

وی با اشاره به شماره سراسری 190 به عنوان سامانه رسیدگی به تخلفات بهداشتی در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، ادامه داد: بازرس‌های بهداشت محیط و اماکن نظارت و بازرسی بر تمامی واحدهای اقامتی، سیاحتی، خدمات‌رسانی و عرضه را آغاز کرده‌اند.

وی افزود: در ایام تعطیلات نوروز 11 ایستگاه سلامت در کل استان برپا خواهد شد که برخی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، واحدهای فوریت‌ها هم با 70 دستگاه آمبولانس، یک دستگاه بالگرد الکترومگانس و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس در 48 پایگاه‌ شهری و جاده‌ای مستقر خواهد شد.

وی عنوان کرد: طی سال‌های گذشته 20 دستگاه آمبولانس پیشرفته تویوتا تحویل دانشگاه شده که انقلابی در نوسازی ناوگان بود و امسال هم 9 دستگاه آمبولانس بنز اسپرینتر فول به ارزش 4 میلیارد تومات در ایام نعطیلات تحویل دانشگاه خواهد شد. و پس از آن وارد ناوگان می‌شود.

به گفته موسوی‌بهار، پیش‌بینی‌های لازم برای برپایی بیمارستان صحرایی در عرض یک‌ساعت در زمان وقوع حوادث و بحران‌ها انجام شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: پزشکان متخصص در بسیاری از رشته‌های پرمراجعه مادر همچون زنان، ارتوپدی، جراحی عمومی، کودکان، داخلی و ... در بیمارستان مقیم هستند و در سایر رشته‌ها پزشکان متخصص و فوق‌تحصص در شهر حاضر بوده و آنکال هستند در واقع هیچ رشته تخصصی در ایام تعطیلات تعطیل نبوده و بیماران پس از ویزیت پزشکان ارژانس در صورت لزوم به پزشک متخصص ارجاع می‌شود.

وی به بیماران دیالیزی هم اشاره کرد و افزود: این بیماران به طور متوسط هر روز یا دو روز یکبار مجبور به انجام دیالیز هستند بنابراین به سیستمی مجهزند تا در صورت انجام مسافرات هماهنگی‌های لازم را با بیمارستان مقصد انجام می‌دهند و پس از مراجعه به بیمارستان مورد نظر و ارائه کارت شناسایی دیالیز می‌شوند البته این موضوع سال‌هاست که در حال انجام است.

اضافه شدن 35 تخت ویژه به ظرفیت‌های موجود

وی به اضافه شدن دو هزار و 500 تخت بیمارستان در طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: از این تعداد سهم استان همدان 47 مورد است که هفته گذشته 35 تخت ویژه به ظرفیت موجود استان در بخش آی.سی.یو، ان.آی.سی.یو و پی.آی.سی.یو همزمان با سراسر کشور افتتاح شد.

وی در خصوص اجرای طرح پزشک خانواده عنوان کرد: در حوزه بهداشت پزشک خانواده روستایی از چند سال گذشته اجرا شد و در سال‌های اخیر به شهرهای زیر 50 هزار نفر و اخیرا به حاشیه‌نشینان شهرهای بزرگ همچون نهاوند و ملایر گسترش یافت و در سال 95 به شهرهای بزرگ مثل همدان در قالب تعاونی‌های خدمات بهداشتی گسترش می‌یابد و بستری برای برنامه پزشک خانواده خواهد بود.

وی در خصوص جذب پرسنل نیز گفت: جذب پرسنل بیمارستانی با مجوز ریاست جمهوری انجام می‌گیرد به طوریکه هم‌اکنون استان همدان در کادر درمانی، بهداشتی و خدماتی نیازمند جذب قابل توجهی نیرو بوده البته در لایحه بودجه به وزارت بهداشت برای جذب 147 هزار نفر مجوز داده می‌شود و سال آینده قادر به انجام این کار خواهیم بود.

نیازمند 500 نیرو در رده‌های مختلفی درمانی هستیم

وی ادامه داد: برآورد نیروی مورد نیاز براساس استاندارد تقریبا دو هزار و 500 نفر در رده‌های مختلف درمانی است اما برای رفع نیازها و ترمیم به 500 نفر نیاز داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در بخش دیگری اظهار کرد: 700 تخت بیمارستانی در استان در دست احداث است که پیش‌بینی می‌شود از اواخر سال 95 تا نیمه نخست سال 96 به اتمام برسند و فضاهای ایجاد شده وارد مدار درمانی شوند.

پیگیر احداث بیمارستان 1000 تختخوابی هستیم

وی با اشاره به خدمت‌رسانی پرسنل بیمارستان به بیماران در راهروها و حتی تخت‌های افزوده شده بین تخت‌های اتاق‌ها عنوان کرد: فضای بیمارستانی در استان کم است بنابراین از بخش خصوصی در صورت تمایل دعوت می‌شود در بخش درمان وارد شوند البته به شدت پیگیر دریافت مجوزی برای احداث بیمارستانی بزرگ با هزار تخت از وزارتخانه هستیم تا مشکلات بزرگ و قدیمی ما را حل کند.

وی با اشاره به مکاتبات انجام شده در این زمینه افزود: با توافق‌نامه‌ای که با طرف ایتالیایی به امضا رسیده این سرمایه‌گذار قول احداث بیمارستان‌هایی را در کشور داده که همدان داوطلب ساخت هزار تخت در استان است.

وی در ادامه در خصوص میزان رضایتمندی مردم از اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: مردم راضی‌ترین افراد از طرح نظام سلامت هستند و کیفیت ارائه خدمات هم با ارزیابی‌های انجام شده بهبود یافته به طوریکه تعداد زیادی از پزشکان متخصص به صورت تمام وقت به جای بودن در مطب‌های شخصی خود، در اختیار بیمارستان‌ها هستند، به ویژه در شهرستان‌ها درآمد پرسنل و پزشکان به 1.5 تا 2 برابر افزایش یافته است.

وی به ارتقاء هتلینگ بیمارستان‌های استان پس از اجرای این طرح اشاره کرد و ادامه داد: بیمارستان هماتولوژی سرطان شهر همدان نیز بعد از ایام تعطیلات نوروز افتتاح خواهد شد همچنین میزان مطالبات دانشگاه علوم پزشکی همدان از بیمه‌های طرف قرارداد بالای 100 میلیارد تومان است.

خانواده‌ها مراقب فرزندانشان باشند

وی در ادامه با اشاره به اینکه شب چهارشنبه سوری از اولویت‌های ما بوده و خانواده‌ها بیشترین مسئولیت و توان را برای کنترل فرزندان دارند تا کوچکترین حادثه‌ای برای کسی رخ ندهد، اظهار کرد: تمام واحدهای فوریتی، اورژانس‌های بیمارستانی و تعداد قابل توجهی از پزشکان در رشته‌های مختلف همچون سوختگی، جراحی عمومی، ارتوپدی و چشم پزشکی در آماده‌باش کامل قرار دارند.

موسوی‌بهار با بیان اینکه پزشکان در رشته‌های فوق در بیمارستان مقیم بوده و آماده خدمت‌رسانی برای هر گونه اتفاقی هستند، تصریح کرد: از خانواده‌ها می‌خواهیم مراقب فرزندانشان باشند.

منبع:ایسنا

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal