آخرین اخبار

30. فروردين 1395 - 8:50   |   کد مطلب: 30814
به علت نبود زیرساخت‎های لازم
بال صادرات مرغ در همدان شکست
با وجود مازاد تولید مرغ در استان همدان بسترهای لازم برای صدور این تولیدات به بازارهای خارجی وجود ندارد.

به گزارش آوای سیدجمال،به نقل از نافع، یکی از معضلاتی که در استان همدان در سال‌های گذشته بروز کرد افزایش ناگهانی قیمت مرغ بود به طوری که دولت مجبور شد مرغ‌های یخ‌زده را برای تنظیم بازار روانه جامعه کند.

 

هرچند این مسئله امروز برطرف شده است اما قیمت مرغ هرگز به روزهای قبل از این بحران بازنگشت.

 

نکته قابل تأمل در این بخش این است که استان همدان نه تنها با مشکل کمبود تولید مواجه نیست، حتی مازاد تولید نیز دارد.

 

البته بالا رفتن قیمت مرغ و البته ایجاد تنش‌هایی که برخی از مواقع در بازار ایجاد می‌شود به حضور برخی از دلالان بازمی‌گردد اما باید دید چرا نمی‌توانیم از مازاد تولید به نحو مطلوب استفاده کنیم؟

 

شاید این موضوع تنها متوجه دلالان نباشد زیرا به گفته فعالان این صنعت، زیرساخت‌های صادراتی در استان برای صادرات به بازارهای جهانی فراهم نیست.

 

تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی معتقدند با ایجاد بسترهای لازم صادراتی، می‌توان در بازارهای عراق و افغانستان در مرحله اول و کشورهای حاشیه خلیج فارس در مرحله دوم، نفوذ کرد.

 

مدیرعامل تعاونی مرغداران گوشتی همدان با بیان اینکه اولویت اصلی مرغداران به اقتصاد واحدها بازمی‌گردند، اظهار کرد: واحدهای مرغداری در مسیر نابودی قرار گرفته‌اند و دچار چالش اقتصادی شده‌اند.

 

 

داوود شعبانلو با بیان اینکه قیمت تمام شده مرغ زنده به مراتب بالاتر از مرغی است که عرضه می‌شود، افزود: ضرر و زیانی که متوجه مرغداران می‎شود باعث حرکت این صنعت به سمت نابودی خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه سیاست دولت گذشته بر این بود که در صنعت مرغ و تأمین پروتئین حیوانی به خودکفایی برسیم، تصریح کرد: این سیاست باعث افزایش سرمایه‎گذاری در این صنعت شد که البته اشتباه بود زیرا تصمیم‎گیری و ظرفیت‎سازی باید متناسب با بازار باشد.

 

 

*مرغ تولید داخل امکان حضور در بازار خارجی را ندارد

مدیرعامل تعاونی مرغداران همدان با تأکید بر اینکه تعداد متقاضیان مصرف مرغ ثابت هستند، ادامه داد: سرانه مصرف مرغ در کشور 25 کیلوگرم بوده که تقریباً ثابت است و در نتیجه میزان تولید نیز باید بر همین اساس صورت گیرد.

 

 

وی با بیان اینکه مرغ تولید داخل دارای بازار جهانی نیست، خاطرنشان کرد: از آنجا که کشور در سازمان تجارت جهانی عضو نیست و تحریم بر کشور حاکم بوده است؛ نتوانستیم در بازارهای جهانی ظرفیتی برای صادرات مازاد تولید ایجاد کنیم.

 

شعبانی با اشاره به اینکه تولید داخلی مرغ به دلیل قمیت تمام شده بالای آن توان رقابت در بازار جهانی را ندارد، گفت: از منظر کیفیت نیز مرغ‎های تولید داخل باید دارای وزن و شرایط مناسب شوند، البته در فرآوری و بسته‎بندی نیز هنوز ظرفیت لازم برای رقابت ایجاد نشده است.

 

 

*تولیدکنندگان توان تولید مرغ صادراتی را دارند

وی با بیان اینکه وزن و شرایط لازم برای صادرات مرغ برای تولیدکنندگان تعریف شود، اظهار کرد: هرچند تولیدکنندگان داخلی توان تولید متناسب با شرایط صادرات را دارند اما در حال حاضر مرغ کشتار و کارتن شده ما قابلیت صادرات را ندارد.

 

 

مدیرعامل تعاونی مرغداران گوشتی همدان با بیان اینکه مشوق‌های صادراتی نیز در این حوزه وجود ندارد، افزود: اگر این مشوق‌ها وجود داشت قیمت تمام شده کالا کاهش و توان رقابت در بازارهای خارجی فراهم می‌شد.

وی در تشریح پیشنهاداتی برای دولت در راستای حل این مشکلات تصریح کرد: دولت در گام اول می‌تواند یارانه تولید حتی به صورت موقت را تعریف کند تا برای سهم‌خواهی در بازارهای هدف جهانی زیرساخت‌ها، با تسهیلات کم بهره ایجاد شود.

 

*لزوم اختصاص تسهیلات برای ظرفیت‎سازی تولید مرغ صادراتی

شعبانی ادامه داد: در زمینه کشتار، بسته‎بندی و فرآوری با تسهیلات کم‎بهره و با اولویت قرار دادن تشکل‌ها به ایجاد بسترهای لازم اقدام کند تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند در بازارهای جهانی سهم‌خواهی کنند.

 

 

وی با بیان اینکه برای تجارت مشوق‌های صادراتی در نظر بگیرد، خاطرنشان کرد: باید دیپلماسی صادراتی دولت قوی‌تر شود تا بتوان در کشورهای مختلف بازارهای لازم را ایجاد کرد.

مدیرعامل تعاونی مرغداران گوشتی همدان با بیان اینکه تاکنون از استان همدان صادرات مرغ رخ نداده است، گفت: این در حالی است که می‌توان در مرحله اول به کشورهای افغانستان و عراق و در مرحله دوم به کشورهای حاشیه خلیج فارس؛ صادرات داشت.

 

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 70 درصد هزینه مرغداری، تأمین تغذیه طیور است، اظهار کرد: آنچه توان رقابتی ما را در بازارها کاهش می‌دهد این بخش از تأمین نیازهای اولیه تولید مرغ است.

 

 

*سردرگمی تولید کنندگان مرغ گوشتی

رئیس اتحادیه مرغداران استان همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه تولیدکنندگان مرغ گوشتی سردرگم هستند، افزود: نبود تثبیت قیمت‌ها، خودکامگی دلالان و وارد کردن مرغ منجمد توسط پشتیبانی دام به طوری که 100 هزار تن ذخیره دارد، باعث کاهش قیمت‌ها و معضل در تولید مرغ شده است.

 

 

حسن ملکی‌روشن با اشاره به اینکه قیمت تمام شده مرغ برای مرغدار 4 هزار تومان است، تصریح کرد: این در حالی است که مرغ با قیمت 3 هزار تا 3 هزار و 150 تومان خریداری می‌شود که باعث ضرر و زیان تولیدکننده می‌شود.

 

 

*فروش مرغ زیر قیمت تمام شده تولید

وی با بیان اینکه مرغدار چاره‌ای جز فعالیت و ادامه جوجه‌ریزی ندارد، ادامه داد: زیرا مرغدار تسهیلات بانکی دریافت کرده و باید بتواند تعهدات خود را پاسخگو باشد.

نماینده اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه هزینه تولید افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت در حالی است که قیمت مرغ نسبت به سال گذشته نیز کاهش یافته است، در حالی که با وجود تورم باید با افزایش قیمت نیز مواجه می‌شد.

 

 

*صدور جواز بدون در نظر گرفتن ظرفیت مصرف

وی با بیان اینکه دریافت تسهیلات با بهره 24 درصد در توان یک مرغدار نیست، گفت: دولت گذشته به دلیل افزایش آمار و البته اشتغالزایی به طور بی‎رویه به صدور جواز برای ایجاد مرغداری بدون برنامه‎ریزی اقدام کرد، در حالی که این تعداد دو برابر سرانه مصرف در کشور هستند.

 

 

ملکی‌روشن افزود: دولت در کنار صدور مجوز، تسهیلات با بهره پایین را در نظر گرفت، به همین دلیل اغلب افراد تصور کردند می‌توانند در این حوزه ورود کنند و به تولید بپردازند که این امر باعث ایجاد چالش برای مرغداران جدید و قدیمی شدند.

 

وی با بیان اینکه زیرساخت لازم در استان برای صادرات تولید مازاد وجود ندارد، تصریح کرد: کشتارگاه مدرن در استان وجود ندارد و به همین دلیل مازاد تولید مرغ استان به دلیل وجود امکانات لازم در مهاباد به این شهر می‎رود و با تفاوت قیمت 2 هزار و 500 تومانی به استان بازمی‌گر

 

د.

*دولت تولید کنندگان مرغ را به حال خود رها کرده است

این تولیدکننده مرغ گوشتی ادامه داد: امیدواریم مجلس دهم با تصویب قوانین لازم در مجلس به یاری تولیدکنندگان بپردازد.

وی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه یک تولیدکننده همه زندگی خود را برای تولید و اشتغال گذاشته است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که دولت امروز تولیدکنندگان را به حال خود رها کرده است.

 

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal