آخرین اخبار

3. آبان 1397 - 13:17   |   کد مطلب: 31478
عده ای از مردم که در صف ایستاده اند می گویند از قول ما به زائرانی که هنوز نیامده اند اعلام کنید حتما دینار خود را در ایران تهیه کنند و به امید نقد کردن حواله خود در عراق نباشند چرا که با این روند از مسیر زیارت خود باز می مانند.

به گزارش آوای سیدجمال،به نقل از دانا؛ به عراق، بعد از تصمیم جدید بانک مرکزی برای دریافت ارز توسط زائران اربعین مشکلات زیادی برای زائران در عراق به وجود آمده است؛ ماجرا از آنجا آغاز شد که بنا بر تصمیم دولت، زائران اربعین برای دریافت دینار عراق باید ابتدا در ایران ثبت‌نام کرده و پول پرداخت کنند اما در ادامه با مراجعه به یکی از 51 مرکز اعلام شده در عراق نسبت به دریافت دینار اقدام کنند.

تدبیر جدید دولت در ارائه ارز به زائران اربعین در اولین روزهای شروع سفر اربعین چیزی جز بی تدبیری نداشته و آنچه در بدو ورود به مرز های عراق مشاهده می شود صف های طولانی مردم جلو صرافی های مشخص شده در عراق است.

کانکس هایی که برای تحویل ارز در عراق تدارک دیده شده جوابگوی یک میلیون زائر نبوده؛ به عنوان مثال اگر 600 هزار نفر از زوار بخواهند ارز دریافت کنند با فرض اینکه همه این افراد به طور میانگین یکسان به این 51 مرکز توزیع ارز مراجعه کنند، تقریبا هر کانکس حدود 12 هزار مراجعه کننده دارد.

با توجه به فرصت اندک هر زائر برای زیارت و حضور در این راهپیمایی به وجود آدن چنین صف های طولانی از قل قابل پیش بینی بوده است؛ حتی اگر این کانکس ها به طور شبانه روزی اقدام به توزیع دینار کنند باز هم بیش از ده روز زمان لازم است تا همه زائران بتوانند حواله خود را به ارز تبدیل کنند.

مشاهدات خبرنگاران دانا حاکی از آن است که سرعت پیشرفت صفوف تحویل ارز به شدت کم بوده و این به خاطر استفاده از نیروی انسانی محدود برای این مساله است؛ هر کدام از زائران که به صفوف می پیوندند حداقل می دانند که باید بیش از 8 ساعت در صف بایستند تا بتوانند دینار خود را تهیه کنند.

عده ای از مردم که در صف ایستاده اند می گویند از قول ما به زائرانی که هنوز نیامده اند اعلام کنید حتما دینار خود را در ایران تهیه کنند و به امید نقد کردن حواله خود در عراق نباشند چرا که با این روند از مسیر زیارت خود باز می مانند.

 

ناکارآمدی دولت در تامین دینار اربعین صدای سفیر را هم درآورد

مشکلات تا حدی است که سفیر ایران در عراق هم امروز اعلام کرد که ارائه ارز زائران اربعین حسینی(ع) در چند شهر عراق به‌علت کمبود شعب پرداخت ارز کفاف پاسخگویی و ارائه ارز به زائران اربعین حسینی نیست و این موضوع افزایش صف طویل زائران را در پی داشته است.

وی راه‌چاره تسریع در پرداخت ارز و کاهش طول صف را استقرار و افزایش شعب بیشتر در مدخل ورودی مرز عراق دانست و افزود: تلاش برای استقرار و افزایش باجه پرداخت ارز در مرز عراق در حال اقدام است.

هنوز هیچ یک از مسئولان دولتی و بانک مرکزی توضیحی درباره این سوء مدیریت ها نداده اند و حاضر به حضور در منطقه جهت بازدید از شرایط و یا اقدامی در راستای حل مشکلات زائران نشده اند.

نجف، کربلا و کاظمین شاهد صف های طولانی دریافت دینار

تصاویر ارسالی خبرنگار دانا از صف های طولانی زائران حاکی از آن است که این وضعیت در همه شهرهای عراق یکسان بوده و لحظه به لحظه این صف ها طولانی تر می شوند.
 

آنچه مشخص است، ازدحام، شلوغی و عدم اطلاع رسانی مناسب باعث شده تا زائران برای دریافت ارز سردرگم باشند؛ محل های نامناسبی که برای دریافت دینار مشخص شده بسیاری از زائران را کلافه کرده است؛ یکی از زائران در صفهای طولانی از این ازدحام گلایه کرده و می گوید: اگر یک مسئول بتوانید نیم ساعت در چنین شرایطی بایستند ما هم تحمل می کنیم؛ کاش تکلیفمان را روشن می کردند و اگر هزینه حواله را در تهران به ما پس بدهند دیگر در صف نمی ایستیم.
 

زائرانی که هنوز نرفته اند ارز را در داخل تهیه می کنند

بعد از انتشار تصاویری مربوط به صفوف طولانی در عراق زائران ایرانی اقدامبه تهیه دینار از ایران کرده اند؛ بررسی ها نشان می دهد استقبال از سامانه بله و دریافت حواله به شدت کاهش داشته و امروز زائران به صورت حضوری از صرافی ها دینار مورد نظر خود را تهیه کرده اند.

طبق بررسی های میدانی فروش دینار در ایران در حال حاضر 11/5 تومان است اما ارز اربعینی تحویل عراق 6/9 تومان است و با توجه به سقف 100 هزار دیناری، هر زائر در نهایت برای پرداخت 200 هزارتومان پول کمتر باید حتی تا نصف یک روز در صف دریافت ارز بایستد.

همه این مشکلات در کنار مشکلاتی نظیر محدودیت زمان و همچنین آگاه نبودن زائران ایرانی از شعب بانک های عراقی و کانکس های مستقر بانک ملی و آدرس های آنها که نیازمند تسلط آنها به زبان عربی نیز دارد. در شرایط فعلی اوضاع اسفبار پرداخت دینار به زائران اربعین اصلا در شأن زوار ایرانی نبوده و امید است باتدبیری آگاهانه و به موقع جلوی اتلاف وقت زائران در عراق گرفته شود.

این در حالی است که بانک ملی وظیفه حضور در عراق را نداشته و بعد از مشاهده ناتوانی بانک های عراقی در ارائه خدمات کانکس های بانک ملی در عراق به صورت فوری مستقر شده اند.

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal