آخرین اخبار

24. فروردين 1398 - 11:57   |   کد مطلب: 32335
معاون عمرانی استانداری همدان گفت: اصلاح و بازسازی تنها یک رانش گردنه اسدآباد که خطر ساز شده به اعتباری افزون بر 10 میلیارد تومان و اصلاح خسارت کل رانش ها 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش آوای سیدجمال، به نقل از ایسنا ،منطقه همدان ،محمود رضا عراقی در جلسه ای که به منظور بررسی راهکار  مرتفع شدن مشکل رانش و لغزش زمین گردنه اسدآباد در فرمانداری این شهرستان  با حضور شورای فنی استان برگزار شد اظهار کرد: بارندگی های سیل آسای اخیر موجب لغزش زمین  در 3 نقطه استان شامل جاده نورآباد،آورزمان و گردنه اسدآباد شد که گردنه اسدآباد با توجه به موقعیت استراتژیکی و واقع شدن در بزرگراه کربلا و محور مواصلاتی غرب کشور از اهمیت بیشتری برخوردار است .

وی با بیان اینکه در اتفاق رانش گردنه اسدآباد اداره راه و شهرسازی را تنها نگذاشتیم و شورای فنی  در این رابطه برای استفاده از خرد جمعی تشکیل دادیم گفت:مسولین همدان از قبل به فکر  این محور بوده اند و مطالعاتی در این رابطه انجام داده اند که یکی از این اقدامات مطالعاتی مربوط به سال 1370بوده و تمام دلایل رانش ها و لغزش های این گردنه دو همان زمان احصا شده است .

عراقی تصریح کرد:در حال حاضر باید فکری برای عملیات اجرایی بازسازی و اصلاح رانش این محور طی کوتاه مدت ،میان مدت و بلند مدت باشیم .

وی با اشاره به اینکه در برخی از جاها از کار تخصصی فاصله گرفته ایم و همین امر موجب چنین مشکلی شده افزود:بحث سیل و بارندگی ها درسی که به ما داد آن بود که اجازه دهیم هر دستگاه تخصص خود را اجرا کند و جلوی کار تخصصی آن را نگیریم .

 

عراقی با اشاره به اصلاح و بازسازی مشکل رانش گردنه اسدآباد تصریح کرد:با توجه به اینکه اصلاح گردنه به اعتبار بالایی نیاز دارد باید  تامین اعتبار پروژه  را از جدول 20 قانون بودجه پیگیری کرد ،ضمن اینکه مدیریت بحران نیز باید اعلام خسارت کند تا بتوانیم از اعتبارات اعلام خسارت مدیریت بحران استان هم بخشی را برای کمک به اصلاح و بازسازی رانش گردنه محور اسدآباد قرار دهیم .

عراقی اضافه کرد:با ماشین آلات حمل و نقل و پایانه و اعتبارات جزئی استان به صورت فورس ماژور هر چه سریعتر فعلا باید کار های مقدماتی را آغاز کرده و درخواست کنیم از اعتبارات استانی سال 98  نیز به این پروژه اعتباراتی تزریق شود و در  قالب یک طرح واحد فازبندی شده کوتاه و میان مدت و بلند مدت بازسازی و اصلاح رانش گردنه اسدآباد را انجام دهیم .

معاون عمرانی استانداری  همدان خاطر نشان کرد:فعلا راه و شهرسازی تا آغاز شدن کارهای مقدماتی مراقبت ویژه و شن ریزی ومرتب بودن محور گردنه مدنظر قرار داده تا با یک کار اساسی این مشکل حل شده و این  مشکل رانش با تمهیدات لازم از تهدید به فرصت برای اسدآباد و استان مبدل شود .

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی هم گفت:خطرات گردنه اسدآباد یکی از مشکلات اساسی غرب کشور بوده که توجه به این محور مورد نامهربانی  قرار گرفته است .

دکتر اکبر رنجبرزاده با بیان اینکه خوشبختانه رانش اخیر گردنه اسدآباد خسارت جانی به بار نداشت افزود: مورد نامهربانی قرار گرفتن گردنه بخشی به دلیل عدم انعکاس مشکلات محور از طریق استان به وزارتخانه و بخشی نیز مربوط به بی توجهی ها و عدم پیگیری های ما نمایندگان مسوول  بوده است .

رنجبرزاده با بیان اینکه باید در گردنه اسدآباد تونل احداث  شود تصریح کرد: با پیگیری های انجام شده در جدول 20 قانون بودجه احداث گردنه اسدآباد به تصویب رسید که جدول 20 قانون بودجه اجازه همزمان اجرا و مطالعه طرح را به وجود می آورد .

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه سالیانه  4 تا 5 هزار تن نمک در گردنه اسدآباد مورد استفاده قرار می گیرد یاد آورشد:قطع به یقین این امر نیز برای اراضی محور گردنه  در بلند مدت ایجاد مشکل خواهد کرد .

رنجبرزاده همچنین خاطر نشان کرد:در دوره هشتم مجلس احداث گردنه اسدآباد مصوب شد اما در  پایان مجلس هشتم این مصوبه ابتر باقی ماند که در این دوره از مجلس مجددا احیا و مصوبه به مسیر قانونی  تبدیل شده و اگر دوستان متمرکز کار شده و جمع بندی لازم را  تا آذرماه انجام دهند سال آینده احداث تونل گردنه اسدآباد در ردیف اصلی بودجه قرار می گیرد و مسیر احداث تونل انجام می شود .

وی با بیان اینکه محور گردنه اسدآباد یکی از نقاط قوت برای استان همدان بوده  و از مهمترین  راه های مواصلاتی غرب کشور به شمار می رود گفت:اگر غفلت کنیم ممکن است محور گردنه اسدآباد را به عنوان محور مواصلاتی غرب کشور از دست بدهیم و اقتصاد شهرستان و استان با مشکل مواجه شود .

رنجبرزاده همچنین گفت:آزاد راه اسدآباد سال گذشته تصویب شده و این طرح امسالدر ردیف بودجه  دارای 20 میلیارد  و راه آهن اسدآباد در ردیف بودجه دارای 30 میلیارد تومان اعتبار است .

 

‏ فرماندار اسدآباد هم با اشاره به پروژه تعریض و ایمن سازی گردنه اسدآباد گفت:امسال برای جداسازی لاین رفت و برگشت با نیوجرسی اعتبار لازم مصوب شده و به شرط تخصیص اجرا خواهد شد .

کریم حمیدوند در  رابطه با بحث رانش گردنه نیز تصریح کرد:امیدواریم با راهکارهای اساسی وضعیت شاهراه ارتباطی غرب با مرکز تثبیت شده و دیگر با رانش های کوچک دچار چنین مشکلاتی در محور گردنه اسدآباد نشویم .

انتهای پیام

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal