آخرین اخبار

18. ارديبهشت 1398 - 14:11   |   کد مطلب: 32486
رئیس اورژانس همدان خبر داد
مزاحمان اورژانس مجازات شدند
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان از کاهش حوادث و فوت‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای در سال گذشته در استان خبر داد.

به گزارش آوای سیدجمال، به نقل از ایسنا، منطقه همدان، دکتر حبیب‌اله معصومی چهارشنبه 18 اردیبهشت در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه سال گذشته استان همدان پس از 17 سال توانست آمار کشته‌های ناشی از حوادث جاده‌ای را به زیر 500 نفر کاهش‌دهد، گفت: از سال 80 تا 97 هر ساله آمار کشته‌های ناشی از تصادفات بیش از 500 نفر گزارش می‌شد این در حالیست که با اقدامات صورت گرفته و ارتقاء فرهنگ رانندگی سال گذشته با کاهش 14 درصدی این آمار، 434 نفر در حوادث جاده‌ای جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به اینکه آمارهای دقیق کشته‌های ناشی از تصادفات از سوی پزشکی قانونی همواره یک ماه نیازمند زمان است، عنوان کرد: تعداد قابل توجهی از متوفیان حوادث جاده‌ای، یک ماه پس از بروز حادثه جان خود را از دست می‌دهد از این رو آمار دقیق متوفیان جاده‌ای نوروز 98 نهایتا تا 10 روز آینده از سوی این اداره کل قابل ارائه خواهد بود.

رئیس اورژانس همدان با تأکید بر اینکه تا هنگامی که فرهنگ رانندگی حل نشود، هیچ یک از پایگاه‌های اورژانس در کاهش متوفیان موثر نخواهند بود، بیان کرد: تمامی استان‌ها موظف هستند تا سالیانه 10 درصد از مجروحان و متوفیان تصادفات جاده‌ای را کاهش دهند از این رو همدان نیز در این مدت عملکرد بسیار خوبی داشته و باعث کاهش 71 نفری از متوفیان تصادفات نسبت به سال گذشته شده است.

وی با بیان اینکه 12 هزار و 700 نفر از مجروحان در سال گذشته به طور رایگان درمان شده اند که این آمار نسبت به مشابه سال گذشته روند کاهشی داشته است، ادامه داد: این درحالست که در مجموع کشوری با ثبت 17 هزار و 183 کشته و 36 هزار و 7440 مجروح در سال گذشته شاهد روند افزایشی در کشور بوده ایم.

معصومی با بیان اینکه فوت هر نفر در تصادفات رانندگی به 6 تا 7 درصد از تولید ناخالص ملی ضرر وارد می‌کند، مطرح کرد: هزینه‌های متعدد تحمیل شده بر اثر فوت یک نفر در تصادفات جاده‌ای باعث می‌شود تا بخشی از پول درنظرگرفته شده برای کشور به آن فرد اختصاص یابد؛ 30 درصد مأموریت اورژانس همدان تنها به قسمت تصادفات جاده‌ای اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی از حوادث مهم رخ داده در استان همانند ترور باید فورا به مرکز اورژانس کشوری گزارش شود، عنوان کرد: 60 درصد گزارش‌های ارسال شده از سوی همدان به این مرکز ویژه تصادفات مرگبار و یا زنجیره‌ای جاده‌ای است همچنین 26 درصد بیماری‌های موجود ناشی از وقوع این گونه از تصادفات است.

رئیس اورژانس همدان با تأکید بر اینکه در منطقه مدیترانه شرقی ایران مقام نخست را به لحاظ تصادفات جاده‌ای دارد، بیان کرد: با جرأت می‌توان گفت که 90 درصد کشورهای دنیا به انداره ایران حوادث ترافیکی ندارند و باید باور کرد که تعداد بالای خودرو هیچ ارتباطی با افزایش تصادفات نداشته و تنها مدیریت و فرهنگ سازی عامل اصلی کاهش تصادفات هستند.

وی از فعالیت 57 پایگاه اورژانس در کل استان همدان خبر داد و گفت: به منظور کاهش 10 درصدی فوتی‌ها در استان، 6 پایگاه اورژانس دیگر نیز در سالجاری به این تعداد اضافه خواهد شد و بر اساس قوانین به ازای هر 50 هزار نفر در شهر و 40 کیلومتر در جاده یک پایگاه اورژانس باید احداث شود به عبارتی دیگر هیچ نقطه‌ای در استان با نبود پایگاه اورژانس مواجه نیست.

وی از تجهیر اورژانس همدان به سامانه اتوماسیون 115 تا پایان سالجاری خبر داد و تصریح کرد: این سامانه توانایی شناسایی دقیق محل سکونت افرادی که با اورژانس تماس می‌گیرد، را دارد و این توانایی باعث می‌شود تا کادر درمان با شناخت کوتاه ترین مسیر با سرعت بیشتری در کنار بیمار حضور پیدا کنند.

معصومی نوسازی آمبولانس‌ها را از دیگر اقدامات مهم در سالجاری دانست و افزود: از ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید، 50 آمبولانس جدید وارد پایگاه‌های استان شدند و تا 2 ماه آینده 17 آمبولانس کمکدار از گمرک به سمت همدان ارسال خواهد شد تا مجموع آمبولانس‌های مجهز استان به عدد 99 برسد.

رئیس اورژانس همدان با اشاره به الزام خریداری موتورلانس برای محله‌هایی با بافت قدیمی، کم عرض و پرترافیک نیز گفت: استان همدان تنها یک اتوبوس آمبولانس دارد و این وسیله امدادی به ازای هر یک میلیون نفر قابلیت استفاده را دارد از این رو به دنبال خریداری یک اتوبوس آمبولانس دیگر برای دوشهرستان هستیم.

وی با اشاره به تجهیز امکانات بی سیمی پایگاه‌های اورژانس و بی نیاز کردن آنها تا 10 سال آینده، تصریح کرد: رفع نواقص ارتباطی یکی از مهمترین عوامل تسهیل در خدمت رسانی و کاهش متوفیان جاده‌ای است از این رو سال گذشته مبلغی حدود 2 میلیارد تومان برای خریداری و رفع نواقص ارتباطی اورژانس استان همدان هزینه شد.

معصومی با بیان اینکه سالانه 40 هزار نفر از مردم توسط نیروهای اورژانس در دانشگاه‌ها، مدارس و ادارات مورد آموزش کمک‌های اولیه قرار می‌گیرند، عنوان کرد: احداث 11 ساختمان مجهز برای پایگاه‌ها، احداث پد بالگرد و شناسایی 50 نقطه تا کنون برای فرود این بالگرد در استان از جمله مواردی است که باعث شده تا سرعت رسیدن کادر اورژانس در شهر و جاده‌ها به ترتیب به زیر 8 و 12 دقیقه برسد.

معصومی با بیان اینکه 50 نفر از مزاحمان تلفنی با پیگیری‌های این مرکز به سزای اعمال خود رسیده‌اند، اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته خط تلفن برخی از مزاحمان قطع و برای تعدادی از آنها مجازات حبس درنظر گرفته شد.
وی با تأکید بر اینکه شهر باید پیاده محور باشد، عنوان کرد: متأسفانه به علت خودرومحور بودن شاهد افزایش تصادفات و حوادث ناشی از آن در شهر هستیم.
انتهای پیام

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal