آخرین اخبار

3. آذر 1398 - 10:53   |   کد مطلب: 34115
مصوبات جلسه علني مجلس
شرایط ضمانت اسناد تجاری تعیین شد
نمایندگان مردم در خانه ملت شرایط ضمانت اسناد تجاری را تعیین کردند.

به گزارش آوای سیدجمال، به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه تجارت، کتاب دوم با ماده ۳۶۲ این لایحه با ۱۷۳ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده ۳۶۲ لایحه مذکور؛ شخص ثالث یا هریک از امضاکنندگان برات می‌توانند تمام یا بخشی از مبلغ برات را ضمانت کنند.

در ادامه نمایندگان به بررسی ماده ۳۶۳ پرداختند و آن را با ۱۶۹ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

در ماده ۳۶۳ آمده است؛ ضمانت با درج عباراتی نظیر «برای تضمین» در برات یا برگ ضمیمه و با امضای ضامن محقق می‌شود. صرف امضای برات ضمانت تلقی می‌شود، مگر اینکه امضاء به برات‌دهنده یا برات‌گیر مربوط باشد. چنانچه ضامن نام مضمونٌ‌عنه را در برات قید نکند، ضمانت وی از برات‌دهنده محسوب است.

همچنین نمایندگان ماده ۳۶۴ لایحه تجارت را با ۱۵۳ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

براساس ماده ۳۶۴ لایحه تجارت؛ مسؤولیت ضامن به حدود مسؤولیت مضمونٌ‌عنه محدود است. ضامن در هر حال مسؤول پرداخت وجه برات است، حتی اگر تعهدی را که او تضمین نموده است، به هر علت، به غیر از ایراد مربوط به شکل ظاهری سند، باطل باشد. ضامن ممکن است مسؤولیت خود را منوط به اصالت امضای مضمونٌ‌عنه کند.

نمایندگان مردم در خانه ملت همچنین با ماده ۳۶۵ این لایحه با ۱۵۳ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده ۳۶۵؛ چنانچه ضامن مبلغ برات را بپردازد، می‌تواند کلیه حقوق ناشی از سند را از مضمونٌ‌عنه و کلیه اشخاصی که در مقابل وی در برات مسؤولیت دارند، مطالبه کند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal