13. بهمن 1398 - 14:19   |   کد مطلب: 34762
از سکوت مجلس فعلی تا فتنه انگیزی نمایندگان مجلس ششم؛
تحصن‌ نمایندگان مجلس ششم، بزرگ‌ترین ضربه به این نهاد بود
علی کیانی با بیان اینکه در صورت حضور نمایندگان توانمند در مجلس، می‌توانند قوانینی فاقد هر گونه خللی وضع و یا بر اجرای آن نظارت داشته باشند، اظهار کرد: اگر امروز فساد در حوزه اقتصادی اتفاق می‌افتد، از کم کاری مجلس است، چرا که نظارت به عهده مجلس است‌.

به گزارش آوای سیدجمال،  دفتر انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال جاری به برگ یازدهم خود می‌رسد و تنها ۲۰ روز دیگر تا انتخابات مجلس باقی مانده است؛ روز گذشته اسامی تعداد دیگری از داوطلبانی که به عدم تأیید صلاحیت خود اعتراض داشتند، در لیست تأیید صلاحیت شده‌ها قرار گرفت و سایر داوطلبان رد صلاحیت شده نیز فرصت سه روزه دیگری برای اعتراض مجدد دارند تا لیست نهایی داوطلبان در روز ۲۲ بهمن مشخص شود.

 

حال که در آستانه برگزاری انتخابات یازدهیمن دوره مجلس شورای اسلامی قرار داریم، نگاهی به عملکرد و کارآمدی ۱۰ دوره قبلی مجلس امری ضروری است تا داوطلبان رقابت در این دوره بدانند قرار است بر کرسی تکیه بزنند که به دور از نام و نشان باید بیش از پیش تعهد و کارآمدی را سرلوحه خود قرار دهند.

 

کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به عملکرد دوره‌های گذشته مجلس، افزود: عملکرد مجلس ششم برای نظام اسلامی ملموس نبود و فتنه بزرگی را دنبال کرد؛ در مجلس قبل نیز نمایندگان انتظارات را برآورده نکردند و در ۲۰ دقیقه برجام را تصویب کرده اما بر همان مصوبه هم نظارت نکردند.

 

وی با اشاره به جایگاه مجلس در نظام جمهوری اسلامی، تصریح کرد: به فرموده امام (ره)، مجلس در رأس امور است اما در کشور ما یک تقسیم قدرت بین قوای سه گانه وجود دارد که هیأت اجرایی و در رأس آن رئیس جمهور، قوه قضائیه و در رأس آن رئیس قوه و قوه مقننه و نمایندگان در رأس هستند.

 

 

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مجلس جایگاه ویژه ای در مباحث کشور دارد، ادامه داد: اولین نقش مجلس قانونگذاری و نظارت بر عملکرد دولت از دیگر وظایف مجلس است.

 

 

کیانی با اشاره به نظارت دیگر بر قوه مجریه در بحث دیوان محاسبات از طریق مجلس، یادآور شد: حساب و کتاب و دخل و خرج دولت به عهده مجموعه‌ای به نام دیوان محاسبات است که رئیس این دیوان توسط مجلس منصوب می‌شود.

 

اگر امروز فساد در حوزه اقتصادی اتفاق  می‌افتد، از کم کاری مجلس است

وی با بیان اینکه در صورت حضور نمایندگان توانمند در مجلس، می‌توانند قوانینی فاقد هر گونه خللی وضع و یا بر اجرای آن نظارت داشته باشند، اظهار کرد: اگر امروز فساد در حوزه اقتصادی اتفاق  می‌افتد، از کم کاری مجلس است، چرا که نظارت به عهده مجلس است‌.

 

 

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه گاهی نمایندگان مجلس جایگاه خود را با جایگاه قوه مجریه اشتباه می‌گیرند، افزود: این امر به گونه‌ای است که در ایام انتخابات فلان کاندیدا در زمان تبلیغات، اعلام می‌کند که در صورت کسب رأی، فلان می‌کنم؛ آیا نماینده مجلس کارش اجرایی است یا قانونگذاری؟

 

وی با تأکید بر اینکه اگر نماینده مجلس در کار خود و قانونگذاری و نظارت دقت کند، قطعاً بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، بیان کرد: اگر بخواهیم به مجلس از دوره اول تا دهم نمره بدهیم، باید اشراف کامل به مجلس‌های متعدد داشته باشیم.

 

 

کیانی گفت: هر یک از دوره‌های مجلس شورای اسلامی دارای ویژگی خاصی بوده که ویژگی مجلس اول حضور نخبگان کشور همچون مقام معظم رهبری در آن مجلس بود.

 

وی مجلس اول را یکی از بهترین دوره‌های مجلس شورای اسلامی دانست و تصریح کرد: در مجلس اول به نوعی شکل گیری اصل نظام موضوع مهمی بود و بیشتر در چارچوب انقلاب فعالیت داشتند؛ کار مهم مجلس اول استیضاح رئیس جمهور وقت، رأی بر عدم کفایت سیاسی و عزل بین صدر بود.

 

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در مجلس دهم نیز شاهد بودیم که نمایندگان در تلاش بودند از رئیس جمهور سوال و نه او را استیضاح کنند، ادامه داد: بالاخره بعد از مدت‌ها، نمایندگان موفق شدند رئیس جمهور را به مجلس آورده و از او سوال کردند اگر چه عملاً جواب نگرفتند و این طرح سئوال بلاتکلیف ماند.

 

وی با بیان اینکه در دوره ششم نیز مجلس به طور یک دست در اختیار طیف سیاسی قرار داشت، خاطرنشان کرد: در این مجلس از مجموع ۲۷۰  نماینده، ۲۲۵ نماینده از یک طیف سیاسی حضور داشتند.

 

 تحصن‌ نمایندگان مجلس ششم فتنه بزرگی بود

کیانی با تأکید بر اینکه مجلس ششم عملا اقدامات سیاسی داشت و خروجی کار ملموس نبود، یادآور شد: بحث تحصن‌های نمایندگان، بزرگ‌ترین ضربه به مجلس و فتنه بزرگی بود.

 

وی با اشاره به تحصن ۱۳۹ نماینده برای خروج از حاکمیت در مجلس ششم، اظهار کرد: جمعی از نمایندگان در این دوره مجلس، در میدان دشمن بازی می‌کردند و بدترین مجلس دراین دوره بود.

 

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه البته مجلس‌های بعدی نیز به گونه‌ای وارد این میدان دشمن شدند، گفت: به عنوان مثال مجلس کنونی نیز انتظارات را برآورده نکرده و یا مجلس نهم در ۲۰ دقیقه برجام را تصویب کردند اما بر همان مصوبه هم نظارت نکردند که بدانند دولت اجرا می‌کند یا خیر؟

 

وی مهمترین مسئله در انتخابات امسال را حضور در پای صندوق رأی دانست و بیان کرد: مشر‌وعیت نظام اسلامی ما الهی و حکومتی اسلامی است که رأس آن ولی فقیه قرار دارد؛ هرچه مردم حضور پر رنگ تر در پای صندوق های رأی داشته باشند، نشان دهنده این است که این نظام نظامی زنده است.

 

کیانی در خصوص شاخصه‌های انتخاب اصلح نیز گفت: یک نماینده خو‌ب اولا باید توانمند و حداقل در یک رشته علمی صاحب نظر بوده و دارای تجربه و تقوای کافی باشد.

 

وی انقلابی بودن را از مهم‌ترین ویژگی‌های یک نماینده برشمرد و تصریح کرد: در این خصوص به جریان خاصی کار نداریم و ممکن است در هر جریان سیاسی، فرد انقلابی و خوب باشد و نمی‌شود با یک چوب یک جریان را کامل راند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نماینده باید نگاه ملی داشته باشد نه فقط نگاه محدود به حوزه انتخابیه خود، ادامه داد: قوانین وضع شده برای کل کشور است لذا باید افرادی که توان ملی و انقلابی دارند در مجلس حضور یابند.

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal