آخرین اخبار

9. مهر 1399 - 8:17   |   کد مطلب: 36982
سرپرست مدیریت امور طیور و زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه هم‌اکنون 44 درصد نهاده‌ها به مرغ‌داران استان همدان تحویل داده شده است، افزود: باقی نیاز به نهاده‌ها از جاهای دیگر از سوی مرغ‌داران تأمین شده است.

به گزارش آوای سیدجمال، علیرضا قراگوزلو در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه زنجیره تولید و تکمیل مرغ تخم‌گذار را درپیش گرفته‌ایم، گفت: بدین‌ترتیب حتی خوراک مورد نیاز مرغ‌های تخم‌گذار در همدان را با توجه به نیاز واحدهای بسته‌بندی تخم‌مرغ پیش خواهیم برد.

 

وی با بیان آنکه با این روند می‌توان انواع غنی‌سازی با آهن، روی، سلنیوم و غیره را درپیش گرفت، خاطرنشان کرد: با پیشروی به این سمت می‌توان در ارتقای میزان اسیدفولیک، کنترل سرطان به‌ویژه سرطان سینه و پروستات، قدم برداشت و از بیماری‌های چشمی شایع کاست.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه درحال حاضر در استان همدان تعداد ۱۰ واحد مکانیزه مرغ تخم‌‌گذار وجود دارد، افزود: هم‌اکنون ایجاد دو واحد ۲۰۰ هزار قطعه‌ای و یک مورد بالای ۴۰۰ هزار قطعه را در دست کار داریم.

 

سرپرست مدیریت امور طیور و زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به آنکه با این روند می‌توان با زنجیره هدفمند وارد تولید شد، خاطرنشان کرد: ۴۵ واحد پروانه‌دار در زمینه تولید مرغ تخم‌گذار در استان همدان وجود دارد که ظرفیت تولید این واحدها برابر یک میلیون و ۹۲۷ قطعه است.

 

وی ادامه داد: از این میزان هم‌اکنون تعداد ۲۳ واحد با ظرفیت تولید ۹۴۳ هزار قطعه فعال است که این واحدها با تمام ظرفیت تولید خود نیز فعال نیستند و ظرفیت تولید آن‌ها برابر یک‌هزار و ۷۰۰ قطعه است.

 

قراگوزلو با اشاره به اینکه در استان همدان ۳۵ هزار قطعه مرغ مادر تخم‌گذار پرورش داده می‌شود، گفت: میزان دو میلیون مرغ تجاری تخم‌گذار نیز در استان داریم.

 

تأثیر کمبود نهاده‌ها و کرونا بر روند تولید تخم‌مرغ و قیمت‌ها

سرپرست مدیریت امور طیور و زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه خاطرنشان کرد: در علت اینکه واحدهای پرورش مرغ تخم‌گذار کمتر از ظرفیت اسمی ‌آن‌ها فعال هستند باید گفت از یک‌سو وضعیت بازار و نوسانات اقتصادی مطرح بوده و از سویی بحث نهاده‌ها روی این امر اثر گذاشته است.

وی با بیان اینکه معمولاً در ۶ ماهه دوم سال مصرف تخم‌مرغ بیشتر از نیمه نخست است، ابراز کرد: ایامی چون ماه رمضان روی میزان مصرف تخم‌مرغ نیز اثرگذار است.

 

قراگوزلو با تأکید بر اینکه تخم‌مرغ تابع عرضه و تقاضا و شرایط بازار است، گفت: در کنار مشکلات و آسیب‌هایی که کمبود نهاده‌ها بر وضعیت تولید تخم‌مرغ داشت، بحث کرونا نیز از سوی دیگر آسیب‌هایی را بر وضعیت تولید شیر، تخم‌مرغ و مرغ وارد کرد.

 

سرپرست مدیریت امور طیور و زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۴ درصد نهاده‌ها به مرغ‌داران استان همدان تحویل داده شده است، افزود: باقی نیاز به نهاده‌ها از جاهای دیگر از سوی مرغ‌داران تأمین شده است.

 

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد قیمت تخم‌مرغ به قیمت تمام‌شده نهاده‌های مورد نیاز آن مربوط است، عنوان کرد: تأمین نهاده‌ها برعهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است که در این زمینه یک‌سری ناهماهنگی‌ها درچندماه اخیر ایجاد شد.

 

قراگوزلو با اشاره به اینکه ایران دهمین کشور در زمینه تولید تخم‌مرغ محسوب می‌شود، اظهار کرد: همدان سیزدهمین استان کشور در تولید تخم‌مرغ است و میزان سرانه مصرف تخم‌مرغ در کشور برابر ۱۶۶ مورد بوده که در این زمینه استفاده از تخم‌مرغ در صنایع شیرینی‌پزی و غیره نیز حساب می‌شود.

 

وی در ادامه این موضوع با بیان آنکه سرانه مصرف تخم‌مرغ در کشورهای درحال توسعه برابر ۳۰۰ مورد است، افزود: بایستی به سمت مصرف بهتر از تخم‌مرغ و اضافه شدن آن به سبد غذایی خانوار پیش رویم، چراکه با این روند می‌توانیم در کاهش بیماری‌ها نیز قدم برداریم.

 

سرپرست مدیریت امور طیور و زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در پایان، با تأکید بر اینکه بحث غنی‌سازی امگا سه را آغاز خواهیم کرد، گفت: نیاز است تا به بسته‌بندی، فرآوری و صنایع تبدیلی این بخش نیز توجه شود.

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal