آخرین اخبار

6. دى 1399 - 13:26   |   کد مطلب: 37765
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد:
ماسك و فاصله گذاری اجتماعی همچنان تنها راه پيشگيری از كرونا
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: استفاده از ماسك زمانی بهترین نتیجه را می‌دهد كه با سایر تدابیر ایمنی همراه شود، همچنین باید فاصله 6 پا با دیگران را رعایت كنید، دست‌های خود را به طور مرتب بشویید و سطوحی كه مرتب لمس می شوند را ضدعفونی كنید.

به گزارش آوای سیدجمال، کرمی در گفتگویی تاكید كرد: این اقدامات ساده می توانند روی حفظ سلامتی و خانواده ها و تمام كسانی كه در اطراف شما هستند، تأثیر بسزایی داشته باشد.

 

وی در این خصوص ادامه داد: برای جلوگیری از این بیماری باید از ماسك های سه لایه، استفاده شود چرا كه نتایج نشان داده كه تركیب پنبه با ابریشم طبیعی می تواند فیلتر موثری برای ذرات معلق آلوده در هوا باشد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه در ادامه صحبت هایش می گوید: در جدیدترین دستورالعمل توصیه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت نیز بر استفاده از ماسك برای تمام افراد در مكان های عمومی به ویژه در مكان های پر ازدحام تاكید شده است.

 

وی ادامه داد: به وزارت صمت تاكید شده كه ماسك مورد نیاز مردم با قیمت مناسب و با حداقل هزینه تامین شود و در اختیار مردم قرار بگیرد و این موضوع مربوط به حوزه صنعت می شود.

 

معاون اجرايي مركز بهداشت استان همدان با بيان اينكه با استفاده از ماسك انتقال اين ويروس تا 97 نيم درصد كاهش پيدا مي‌كند ابراز داشت: اهميت استفاده از ماسك آنچنان است كه اگر اين موضوع را ناديده بگيرد تا 90 الي 97 درصد امكان ابتلا به بيماري افزايش خواهد داشت.

 

 

دکتر خزايي افزود: با اين توصيه ها و تاكيد براستفاده از ماسك آن هم از سوي كارشناسان ، متخصصان و سازمان جهاني بهداشت استفاده از ماسك، يعني احترام به خود، اهميت دادن به زندگي ديگران و كمك به كادر درمان است.

وی بیان كرد: بنابراین ماسك، این روز ها می تواند نمایانگر اهمیت سلامت هموطنانمان و برای همه افراد باشد.

 

معاون اجرایی مركز بهداشت استان همدان با اشاره به اینكه باید در مورد اهمیت ماسك در پیشگیری از ویروس كرونا بیشتر بدانیم، اضافه كرد: ماسك های صورت، بخش مهمی از حفظ ایمنی در زمان شیوع جهانی كووید-19 هستند. البته همه ماسك ها با هم برابر نیستند. و اگر به خوبی از ماسك استفاده نشود، از سایر افرادی كه در اطراف هستند، حفاظت نخواهد كرد.

 

وی در ادامه یادآور شد: در انتخاب یك ماسك بایدها و نبایدهایی وجود دارد مثل ماسك های تنفسی N95 یا سایرماسك هایی كه طراحی مشابه دارند و یا یك سوپاپ پلاستیكی در جلو دارند اما هدف اصلی ماسك جلوگیری از شیوع ویروس به سایر افراد است همچنین ماسك هایی كه به اندازه كافی بزرگ نیست كه روی بینی و دهان را بپوشاند، انتخاب خوبی نخواهد بود.

 

عضو هیات علمی دانشگاه در خصوص اهمیت زدن ماسك در پیشگیری از ابتلا به بیماری ویروس كرونا گفت: تحقیقات بسیاری بر روی نحوه انتقال ویروس از طریق دستگاه تنفس و از راه هوا در چین، آمریكا و بسیاری از كشور های جهان به انجام رسیده است كه اكثر آنها به طور قاطع بر روی نحوه انتقال ویروس كرونا از طریق قطرات تنفسی یا به اصطلاح droplet ها تاكید كرده اند.

 

وی افزود:  Dropletها در واقع ریزقطراتی هستند كه به هنگام سرفه یا عطسه از دستگاه تنفس ما به اطراف پرتاب می شوند. ویروس كرونا پس از ورود به بدن یك فرد از طریق بینی و مجاری تنفسی به ریه ها رفته و در این قسمت شروع به تكثیر می كند البته احتمال انتقال ویروس در فضاهای سربسته با هم متفاوت است.

 

به گفته دكتر خزایی هر چقدر فضاهای محصور، بزرگتر و با تهویه مناسبتر و با تراكم جمعتی كمتری باشند و زمان حضور افراد كمتر باشد احتمال انتقال ویروس كمتر می شود چرا كه ریزقطره های بزاقی تولید شده هنگام صحبت كردن، می توانند در یك فضای بسته، بیش از 10 دقیقه در هوا معلق بمانند و این ذرات در یك محیط بسته و محدود، قابلیت بالایی برای انتقال ویروس دارند.

 

وی اظهار كرد: برای آلوده شدن به این ویروس، به مقدار كافی از ویروس یعنی 1000 ذره ویروسی نیاز است. فرد آلوده با تنفس در دقیقه 20 ذره ویروسی را در هوا پخش می كند كه با صحبت كردن این میزان به 200 ذره در دقیقه افزایش می یابد و به عبارتی با 5 دقیقه صحبت كردن در یك محیط بسته و بدون ماسك، 1000 ذره ویروس به راحتی در هوا منتشر می شود و با سرفه و عطسه كردن ذرات فراوان ویروس در هوا پخش می شود كه ممكن است ساعت ها در یك محیط با تهویه نامناسب در هوا باقی بماند.

 

معاون اجرایی مركز بهداشت استان همدان تصریح كرد: بنابراین میزان احتمال آلودگی به مدت زمان قرار گرفتن در معرض ویروس و به تعداد ذرات ویروس بستگی دارد. باید توجه داشت كه در صحبت كردن رو در روی طولانی دو نفر در مكان محصور و بدون تهویه مناسب حتی اگر هر دو ماسك زده باشند، احتمال سرایت آلودگی وجود دارد و از این رو، ماسك زدن جایگزین كامل فاصله گذاری فیزیكی نیست.

 

دکتر خزایی به انواع ماسك های مورد استفاده برای پیشگیری از بیماری هم اشاره كرد و افزود: انواع مختلفی از ماسك ها بر اساس نوع نیاز و در شرایط مختلف توسط شركت ها تهیه شده است، ماسك های یك لایه پزشكی و جراحی شاید از متداول ترین آنها باشند كه از یك لایه با قابلیت جلوگیری از انتقال قطرات درشت تنفسی طراحی شده اند ولی این ماسك ها نمی توانند جلوی قطرات ریز تنفسی كه ممكن است حاوی ویروس كرونا باشند را بگیرند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی همدان در پاسخ به سوال اصول بهداشتی صحیح در نحوه استفاده از ماسك با اشاره به اصول صحیح زدن ماسك و دور انداختن ماسك های استفاده شده بر اساس توصیه های سازمان جهانی بهداشت گفت: اولین قانون شستن دست ها با آب و صابون یا ژل های ضد عفونی كننده قبل از زدن ماسك، بعد از دست زدن به ماسك و بعد از جداكردن و دور انداختن ماسك است. دومین قانون مهم دست نزدن به جلوی ماسك در هر سه مرحله عنوان شده یعنی قبل از زدن ماسك، هنگام استفاده از آن و بعد از جدا كردن ماسك از صورت است.

 

وی ابراز داشت: هر ماسك عمر مفید محدودی داشته كه پس از آن كارایی لازم خود را از دست داده و باید دور انداخته شود. ماسك های پزشكی و جراحی تا 3 ساعت و ماسك های فیلتر دار تا 8 ساعت قابلیت استفاده دارند؛ به آن معنا كه با خیس و مرطوب شدن ماسك شرایط مساعدی برای تكثیر ویروس ها و باكتری ها بر روی ماسك ایجاد شده كه خود عاملی برای ابتلا به ویروس كرونا است. پس از دور انداختن ماسك نیز باید مجددا دست ها با آب و صابون و یا ژل ضد عفونی تمیز شوند.

 

دكتر خزایی با اشاره به نحوه تهیه و خرید ماسك هم بیان كرد: باید از كارگاه هایی كه با تایید وزارت صمت هستند ماسك را خریداری كرد و از مكان ها و كارگاه هایی كه دارای مجوز نیستند به هیچ وجه ماسك را خریداری نكنید همچنین دست فروشان هم قابل اعتماد نیستند.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal