آخرین اخبار

11. دى 1399 - 8:47   |   کد مطلب: 37813
استاندار همدان گفت: با اجرای طرح های کلیدی از جمله نصب کنتور هوشمند و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز در استان از افت سطح آب های زیرزمینی جلوگیری شده به نحوی که در دشت‌های نهاوند، اسدآباد و ملایر نیز سطح آب در منابع زمینی افزایش یافته است.

به گزارش آوای سیدجمال، سیدسعید شاهرخی شامگاه چهارشنبه در جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی کشور که به صورت ویدیو کنفرانس با حضور وزیر نیرو برگزار شد، افزود: طراحی سامانه ای برای گزارش گیری از تخلفاتی که در مناطق مختلف روی می‌دهد در جلوگیری از افت آب‌های زیر زمینی استان بسیار موثر بوده است.

 

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات مهمی که در راستای تحقق سازگاری با کم‌آبی در مقیاس استانی انجام شده، تغییر الگوی کشت و نحوه بهره‌برداری از آب در استان همدان است‌.

شاهرخی تاکید کرد: در صورت نگاه برنامه محور، به طور حتم از آب به عنوان مایه حیات در بخش آشامیدنی و مصارف کشاورزی و صنعتی به صورت بهینه مصرف می شود.

وی گفت: در برنامه عملکرد سه ساله استان همدان تغییر الگوی کشت ، نحوه بهره برداری از آب و خاک برنامه ریزی شده که با فراز و نشیب های مختلف این برنامه در حال اجراست.

استاندار همدان افزود: سالانه ایجاد ۷۰ هکتار گلخانه در این استان پیش بینی شده در حالی که تنها در شهر کرفس ۳۰۰ هکتار گلخانه در حال اجرا است.

شاهرخی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز، افزود: با عملیاتی کردن  طرح های در دست اجرا، دشت کبودرآهنگ را از نابودی کامل نجات دادیم.

وی اظهار داشت: برنامه ای تحت عنوان سازگاری با کم آبی تدوین شده که به معنای بهترین استفاده و بهره وری از منابع آب و خاک است و در این راستا مسوولان درصدد بالا بردن بهره وری  آب و خاک هستند.

 

تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های نیرو، جهاد کشاورزی، کشور و صمت و سازمان‌های حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۶ به تصویب هیات وزیران رسید.

 

هدف از تشکیل این کارگروه که متعاقباً سازمان هواشناسی کشور نیز به آن اضافه شد، هماهنگی و انسجام در برنامه‌های سازگاری با کم آبی در سطح کشور و متعادل سازی منابع و مصارف آب بوده است.

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal