آخرین اخبار

16. دى 1399 - 11:50   |   کد مطلب: 37861
کارشناس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: سرطان روده بزرگ، شایع‌ترین سرطان در استان همدان است.

به گزارش آوای سیدجمال، شراره نیک سین کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت:سرطان روده بزرگ دومین سرطان شایع در خانم‌ها و سومین سرطان شایع در آقایان در استان همدان است.

 

 او با بیان اینکه سرطان روده بزرگ اغلب از پولیپ‌های غددی منشا می‌گیرد، گفت:  تبدیل پولیپ به سرطان یک فرآیند چند مرحله‌ای است که از تجمع تغییرات ژنتیکی ناشی می‌شود و حداقل ۱۰ سال طول می‌کشد که پولیپ به سرطان تبدیل شود.

 

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در ادامه بیان کرد: سرطان روده بزرگ در استان همدان ۸/۸ درصد از شایع‌ترین سرطان‌ها به شمار می‌آید.

 

نیک سین افزود:سندروم ها‌ی ارثی، سابقه ابتلا به بیماری التهابی مزمن روده، بی تحرکی، مصرف سیگار، رژیم غذایی نامناسب، بالا رفتن سن و سابقه خانوادگی و مصرف زیاد گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس از علل و عوامل افزایش این بیماری است.

 

او  گفت: خونریزی دستگاه گوارش تحتانی در طی یک ماه اخیر، یبوست، درد شکم، کاهش بیش از ده درصد وزن بدن در طی شش ماه از علائم‌های سرطان روده بزرگ به شمار می‌آید.

 

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: با انجام غربالگری می‌توان سرطان‌های روده بزرگ در مراحل اولیه درمان کرد‌.

 

نیک سین با اشاره به اینکه تست فیت برای تشخیص سرطان روده بزرگ انجام می‌شود، بیان کرد: این تست هر دو سال یک بار در سن ۵۰ تا ۶۹ سالگی انجام می‌شود و در صورت مثبت بودن آزمایش بیمار جهت انجام کولو نو سکوپی قرار می‌گیرد.

 

او گفت:از مهر ۹۸ تا کنون ۳۸۵۶ نفر تحت تشخیص زود هنگام غربالگری سرطان روده بزرگ قرار گرفتند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal