آخرین اخبار

19. دى 1399 - 11:57   |   کد مطلب: 37889
آمار از کاهش ابتلا می‌گوید اما
کرونای انگلیسی درهمسایگی همدان
يزان ورودي بيماران کرونايي به بيمارستان‌ها در یک هفته گذشته به کمتر از يک‌سوم و ميزان مرگ‌ومير حداقل به يک‌چهارم کاهش یافته است و حالا تجربيات 11 ماهه اخير نشان می‌دهد هرگاه نکات لازم را نکردیم با خيز بيماري روبه‌رو شدیم و هر زمان که به هر دلیلی چه به جبر محدودیت‌ و چه رعایت شخصی دستورالعمل‌ها را رعایت کردیم، بیماری و شدت سرایت آن تحت کنترل درآمده است.

به گزارش آوای سیدجمال، این شرایط تا پیش از آنکه وزیر بهداشت از شناسایی نخستین مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در کشور خبر دهد تا حدود زیادی می‌توانست این اطمینان را ایجاد کند که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی روند کرونا کاهشی شده است اما ابتلای پزشک سنندجی تازه از انگلستان برگشته به این ویروس و تأیید ابتلای او به این نوع از بیماری، منطقه امن مردم را برای کاهش کرونا تحت‌تأثیر قرار داد و همجواری همدان ما با این استان فرضیه شدت گرفتن پیکی از بیماری جدید را در همدان دوچندان کرد.

 

توضیحات وزیر بهداشت درباره نخستین مورد ابتلا به کرونای انگلیسی نشان می‌دهد، موارد مشکوک دیگری جز پزشک سنندجی در کشور وجود دارد که وضعیت آنها درحال بررسی است.

 

حالا هم به تازگی دومین مورد مبتلا به این ویروس در تهران شناسایی شده است.

 

کرونای انگلیسی نخستین بار اواسط آذرماه در انگلستان مشاهده شد. همان موقع اعلام شد که این ویروس را احتمالا مسافران منتقل کرده‌اند، به‌معنای دیگر کرونای انگلیسی نوع جدیدی از ویروس به نام «B۱.۱.۷» است که به‌احتمال زیاد شیوع آن از جنوب شرق انگلیس آغاز شده است و حالا با گذشت نزدیک به یک ماه، این نوع از ویروس در مجاورت استان ما شناسایی شده است.

 

این درحالی است که مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان تغییرات تصادفی در زیست و فعالیت ویروس امری طبیعی می‌داند و معتقد است تغییر و توالی ویروس بستگی به شرایط بدن انسان دارد و به نحوی خود را با بدن انسان(میزبان) تطبیق می‌دهد.

 

محمد طاهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما گفت: پایداری یک ویروس در بدن انسان نیازمند اتصال مناسب است؛ بنابراین ویروس در مؤلفه‌های اتصالی خود جهش‌هایی را ایجاد می‌کند تا میزان ارتباط و اتصال به سلول‌های انسان بیشتر شود.

 

وی عنوان کرد: مطالعات اولیه نشان می‌دهد این ویروس در افراد زیر ۲۰ سال به‌ویژه کودکان بیشتر بروز پیدا می‌کند با این توصیف که از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون ۲ میلیون کودک به کووید-۱۹ مبتلا شدند که نیمی از این موارد در یک‌ماه گذشته و به‌دنبال شیوع کرونای انگلیسی ثبت شده که نشان می‌دهد این نوع از ویروس تمایل بیشتری برای آلوده کردن کودکان و نوجوانان دارد.

 

متخصص میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: با توجه به اینکه این‌دسته از بیماری‌های تنفسی قدرت انتشار بسیار بالایی دارند، بنابراین ورود ویروس انگلیسی به کشور اجتناب‌ناپذیر است.

 

درحال حاضر وضعیت همدان با 9هزار‌و‌861 مبتلا در وضعيت زرد قرار گرفته و اين نشان مي‌دهد که پيک بیماری بار دیگر در اين استان کنترل شده است، به‌طوری‌که موارد مرگ از عددهای 2 رقمی تبدیل به تک رقمی و حتی زیر 5 نفر رسیده است.

 

در این شرایط مسئولان درمانی همدان معتقدند که برای جلوگيري از شاخص‌هاي افزايش بيماري محدوديت ايجاد مي‌شود و مهم‌ترين و کم‌هزينه‌ترين راه محدوديت‌هاي شبانه است، بر همین اساس محدوديت‌ها تا زماني ادامه دارد که مؤثر باشد و بنا بر گفته‌های کارشناسان درمانی همدان باید بیش از پیش به حمله ناگهانی کرونا در استان توجه شود زیرا با توجه به ويژگي فصل زمستان، به‌طور معمول در و پنچره بسته است و مردم دور هم جمع مي‌شوند که این خود موجب افزايش بيماري مي‌شود. همچنین بنابر اعلام ستاد استانی مقابله با کرونا تا پايان امسال محدوديت شبانه ادامه خواهد داشت تا مانعی برای تجمعات و رفت‌و‌آمد‌های خطرساز باشد. معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی همدان نیز درباره شرایط موجود بیمارستان‌های همدان گفت: تا 4 هفته پيش روزانه بيش از 400 مورد مراجعه با علائم مشابه با کرونا به اورژانس‌های بیمارستانی داشتيم اما اکنون اين عدد به حدود 250 نفر رسيده که نتيجه کاهش ميزان بستري را 2 هفته ديگر خواهیم دید.

ابراهیم جلیلی با اشاره به اينکه در 24 ساعت گذشته تنها 36 بيمار بسيار بدحال در مراقبت ويژه بستری شده‌اند به خبرنگار ما از کاهش موارد فوتی به زیر 5 نفر خبر داد و تأکيد کرد: هيچ عاملي به‌تنهايي در کاهش ميزان ابتلا، بستري و مرگ و مير مؤثر نيست.

وی با بيان اينکه ميزان رعايت پروتکل‌ها به بيش از 80 درصد در بین مردم رسيده است، اظهار کرد: با اینکه بیماری تحت کنترل درآمده است اما درصورت سهل‌انگاری، استان بسيار مستعد است که در اواخر بهمن و اوايل اسفند شاهد پيک کرونا باشد.

وی همچنین درباره اولويت افراد براي تزريق واکسن کرونا، گفت: اولويت‌ها مشخص شده و بايد در ستاد ملي مصوب شود، به عبارتی افراد در معرض آسيب مانند کادر بهداشت و درمان، سالمند و سالمند بالاي 75 سال و افراد سالمندي که تنها زندگي مي‌کنند، بيماري صعب‌العلاج دارند و شيمي‌درماني مي‌شوند و افرادی که چندين بيماري زمينه‌اي دارند از اولویت‌های دریافت واکسن به‌شمار می‌روند.

 آلودگي هوا عامل تشديد کرونا
معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی همچنین در پاسخ به این پرسش که ممکن است آلودگی هوا بر تشدید کرونا در همدان اثرگذار باشد یا نه، گفت: آلودگي هوا در تشديد بيماري تنفسي تأثيرگذار است به همین دلیل مي‌تواند کرونا را هم تشديد کند بنابراین نباید از آن غافل شد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal