آخرین اخبار

21. تير 1400 - 9:28   |   کد مطلب: 39469
حجت‌الاسلام روح‌الله رستمی بابیان اینکه حجاب یک مقوله دینی فرهنگی است که صرفاً با دستور و ابلاغ در یک سال و دو سال به سرانجام مطلوب نخواهد رسید بلکه نیازمند یک عزم جدی در بدنه حاکمیت و نهادهای مردمی است، گفت: آنچه شورای انقلاب فرهنگی در سال 1398 ابلاغ کرده همان چیزی است که سازمان تبلیغات اسلامی از زمان تأسیس در سال 61 به دنبال تحقق آن بوده و هست.

به گزارش آوای سیدجمال، کشف حجاب؛ یکی از دستاوردهای سفرهای رضاشاه به فرنگ بود که به تقلید از فرنگیان اجرا و با اعتراض مردم مشهد در سال ۱۳۱4 و ریخته شدن خون هزاران نفر در مسجد گوهرشاد مواجه شد و پس‌ازآن مبارزه با بدحجابی همچنان در بین مردم ادامه دارد، آن‌چنان در  ۲۱ تیر ۱۳۱۵ در پاسداشت ياد و خاطره شهداي حادثه مسجد گوهرشاد با عنوان روز "حجاب و عفاف" نام گرفت و فرصتی مناسب برای پرداختن به فرهنگ عفاف و حجاب و تحکیم بنيان خانواده است.

 

در این راستا شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را با عنوان «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» در مهرماه سال 98  برای اجرا به دستگاه‌های مسئول ابلاغ کرد که یکی از این دستگاه‌ها سازمان تبلیغات است؛

 

 سازمان تبلیغات با این مصوبه موظف شد که برای استفاده از ظرفیت نهاد مسجد، هیئت‌ها و تشکل‌های مذهبی و هیئت‌های اندیشه ورزی نخبگان حوزوی و دانشگاهی در امر عفاف و حجاب و مقابله با بی‌عفتی را برنامه‌ریزی و اجرا کند. در این زمینه با حجت‌الاسلام روح‌الله رستمی به گفتگو نشستیم.

آوای سیجمال: نظرتان را در مورد حجاب در جامعه اسلامی بفرمائید؟
حجت‌الاسلام رستمی: موضوع حجاب گسترده‌تر از آن است که آن را فقط به اسلام نسبت دهیم  حتی حجاب را نمی‌توان فقط به جنس انسان نسبت داد بلکه بر اساس تعریف حجاب که از آن به ستر یا پوشش یا محافظ تعبیر می‌شود درمی‌یابیم که همه موجودات حجاب دارند از لایه اوزون برای جو زمین تا پر پرندگان و پشم حیوانات و پوست میوه‌ها را می‌توان به تعبیری حجاب تلقی کرد که نبود آن پوشش مایه آسیب خواهد بود لذا باید عرض کنم که حجاب در اسلام ایجاد نشده و حتی قبل از میلاد مسیح هم بر اساس آثار بجا مانده حجاب بین انسان‌ها وجود داشته که اسلام به احکام و آموزه‌های آن تعالی و رشد بخشیده است و امروزه باوجود گذشت 1400 سال از صدر اسلام عظمت و دقت و عقلانیت در احکام حجاب و دیگر احکام اسلامی بیش‌ازپیش آشکارشده و با مبانی روان‌شناختی و جامعه‌شناختی بیشترین مطابقت رادارند و همین برای پذیرش حجاب و عفاف مدنظر اسلام می‌تواند کافی باشد.

 

آوای سیدجمال: آیا حجاب امروزی در شأن و موردنظر حجاب اسلامی هست؟
حجت‌الاسلام رستمی: بستگی دارد به اینکه منظور از حجاب امروزی چه باشد و کدام جامعه امروز معرفی شود مثلاً ناظر به کدام کشور و منطقه یا جغرافیای قومیت‌های باشد ما امروزه مدل‌های زیادی از حجاب را در جامعه خود در شهرها و روستاها و بین اقوام مختلف شاهد هستیم که برخی حجاب حداقلی و برخی حجاب کامل هستند و بهترین حجاب آن است که پوشش و مصونیت بیشتری برای شخص ایجاد کرده باشد و طبعاً در این بین پوشش‌های که به‌منظور خودنمایی استفاده می‌شوند مصداق حجاب نخواهند بود.

 

آوای سیدجمال: برای رعایت حجاب در جامعه باید چه راهکاری را در پیش گرفت؟
حجت‌الاسلام رستمی: اگر آحاد جامعه و جوانان ما با اهداف و منطق و علل تشریع حجاب آن‌گونه که هست آشنا باشند و به مفاسدی که از نبود حجاب و بدحجابی به بار می‌آیند آگاهی داشته باشند حتماً به حفظ حجاب تمایل پیدا خواهند کرد. و البته از این هم نباید غافل شد که همه مصادیق بی‌حجابی از سر ناآگاهی و جهل نسبت به خواص حجاب نیست و گاهی این بدحجابی و بی‌حجابی یک مدل از مصادیق نافرمانی مدنی و اعتراض هست که باید مستقلاً به آن پرداخته شود.

 

آوای سیدجمال: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را با عنوان «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» را در مهرماه سال 98  برای اجرا به دستگاه‌های مسئول ابلاغ کرد که یکی از این دستگاه‌ها سازمان تبلیغات است سازمان تبلیغات موظف شد که برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت نهاد مسجد، هیئت‌ها و تشکل‌های مذهبی و هیئت‌های اندیشه ورزی نخبگان حوزوی و دانشگاهی در امر عفاف و حجاب و مقابله با بی‌عفتی را اجرا کند، حال اداره تبلیغات اسلامی اسدآباد در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟

حجت‌الاسلام رستمی: آنچه شورای انقلاب فرهنگی در سال 1398 اعلام و ابلاغ کرده همان چیزی هست که سازمان تبلیغات اسلامی از سال 1361 زمان تأسیس به دنبال تحقق آن بوده و هست و ازآنجاکه حجاب یکی از شئون دین مبین اسلام هست و سازمان تبلیغات کشور و همچنین سازمان تبلیغات شهرستان اسدآباد نیز متولی تبلیغ و ترویج آموزه‌های اسلامی هست با همه ظرفیت خود یعنی مجموعه مبلغین و مبلغات هیئات مذهبی و کانون‌ها و کارگروه‌های فرهنگی تبلیغی و رسانه و تولید محتوا و برنامه‌های مناسبتی و برگزاری کارگاه‌ها و ده‌ها اقدام دیگر به دنبال تحقق آن بوده و هست.
البته باید به این نکته هم توجه داشت که هرچند سازمان و مجموعه‌های مرتبط مثل شبکه تبلیغ و ... با همه توان به‌طور نسبی در این مسیر فعالیت می‌کنند نباید اقدامات انجام‌شده را کافی دانست و دراین‌بین سازمان تبلیغات به‌عنوان محور ترویج فرهنگ دینی نیازمند پشتیبانی و همراهی دیگر نهادها و دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی نیز هست که باوجود همراهی آنان در تحقق رسالت خود موفق‌تر خواهد بود.

 

آوای سیدجمال: و حرف آخر در مورد حجاب
حجت‌الاسلام رستمی: حرف آخر اینکه مقوله حجاب یک مقوله دینی فرهنگی هست و چنین مقوله‌ای صرفاً با دستور و ابلاغ در یک سال و دو سال به سرانجام مطلوب نخواهد رسید بلکه نیازمند یک عزم جدی و ملی و مستمر در بدنه حاکمیت و نهادهای مردمی هست تا به نتیجه مطلوب نائل آید
انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal