آخرین اخبار

27. تير 1400 - 21:55   |   کد مطلب: 39523
مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد از توسعه ۴۰ هکتاری باغات هلو و شلیل این شهرستان در اوایل سال‌جاری خبر داد و گفت: این میزان طرح توسعه با کاشت نهال‌های هلو و شلیل در باغات شهرپالیز انجام شده است.

به گزارش آوای سیدجمال، محمدکرم مرادی  سطح باغات این شهرستان را در مجموع ۵۱۵۴ هکتار برشمرد و اظهار کرد: از این میزان سطح باغات، ۱۲۶۵ هکتار به باغات هلو و شلیل اختصاص دارد که هر ساله از این میزان باغات هلو و شلیل بیش از ۳۵ هزار تن محصول برداشت می‌شود.

 

 

وی با بیان اینکه سطح باغات هلو شهرستان ۶۶۵ هکتار و باغات شلیل ۶۰۰ هکتار است، تصریح کرد: در سرمازدگی هشتم و نهم فرودین سال‌جاری ۵۰ تا ۶۰ درصد از باغات هلو و شلیل شهرستان تحت تأثیر قرار گرفت که به‌دلیل این امر بر اساس پیش‌بینی‌ها میزان تولید امسال به نسبت سال گذشته بدون شک کاهش خواهد داشت.

 

 

مرادی با بیان اینکه بیشترین پراکنش باغات هلو و شلیل شهرستان به میزان ۷۰۰ هکتار به شهر پالیز اختصاص دارد  و این شهر قطب مهم تولید هلو و شلیل شهرستان به شمار می‌رود، افزود: هر ساله شهرستان اسدآباد دارای رتبه اول در تولید هلو و شلیل بود که در این‌باره در سال گذشته پس از نهاوند این شهرستان دارای رتبه دوم بود و طی دو سال گذشته نیز بهره‌برداران هلو و شلیل از این شهرستان به‌عنوان نمونه استانی معرفی شده‌اند.

 

 

وی تعداد بهره‌برداران هلو و شلیل شهرستان را ۸۰۰ نفر برشمرد و یادآور شد: با توجه به سطح قابل توجه باغات در شهرستان وجود صنایع تبدیلی در بحث فرآوری میوه و دستگاه میوه خُشک‌کُنی در  اسدآباد به‌طور قطع ضرورت دارد.

 

 

مرادی با بیان اینکه هر ساله به‌دلیل نبود صنایع تبدیلی فرآوری میوه در فصل برداشت بخش زیادی از میوه تولیدی بهره‌برداران شهرستان ضایع و تلف می‌شود، گفت: جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در ایجاد و راه‌اندازی صنایع تبدیلی فرآوری میوه از نقش مؤثری در ارزش افزوده تولیدات باغی بهره‌برداران منطقه برخوردار بوده و از ضایع و تلفات محصولات باغداران جلوگیری خواهد کرد.

 

 

وی در ادامه از تولید سالیانه ۶۶ هزار تن محصولات باغی در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: سطح باغات این شهرستان در مجموع ۵۱۵۴ هکتار بوده که از این میزان سطح باغات، ۴۸۵۴ هکتار به باغات بارور شهرستان اختصاص داشته و ۳۰۰هکتار نیز سطح باغات غیربارور بوده که در سال جاری غرس شده و هنوز به صورت نهال هستند و فعلاً به باردهی نرسیده اند.

ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal