آخرین اخبار

12. مرداد 1400 - 10:17   |   کد مطلب: 39657
منصور ستوده گفت: زیرساخت سد نعمت‌آباد صرفا برای مصارف کشاورزی بوده و مصارف آب شرب در زیرساخت‌های طرح دیده نشده است.

به گزارش آوای سیدجمال، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه سد «نعمت آباد» با هدف بهبود منابع آب کشاورزی منطقه احداث شده و آب کشاورزی ۴۵۰ هکتار از اراضی را تأمین خواهد کرد ،گفت: مطالعات اولیه شناخت برای احداث سد نعمت آباد از سال ۱۳۷۶ آغاز ،در پایان سال ۸۲ کلنگ‌زنی و در سال ۸۳ عملیات اجرایی این طرح ملی مهم و شاخص اسدآباد  شروع و در شهریور سال گذشته با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

 

 

منصور ستوده با اشاره به اینکه کمبود اعتبار مصوب و تخصیص یافته از دلایل به تأخیر افتادن و طول کشیدن هر ساله افتتاح و بهره‌برداری این پروژه ملی  بود ادامه داد:این سد بر روی رودخانه شهاب کار شده و عرض تاج هفت متر؛ طول تاج ۶۰۰متر و حجم مخزن سد هم ۴.۶ میلیون مترمکعب است.

 

وی درباره اینکه آیا امکان استفاده از آب سد نعمت‌آباد برای کاربری آب شرب وجود خواهد داشت و زیر ساخت‌های موجود سد پاسخگوی این نیاز خواهد بود؟، یادآور شد: برای ساخت هر سد یکسری مطالعات کارشناسی شده انجام گرفته و میزان آورده رودخانه مورد کارشناسی قرار می‌گیرد و بر اساس آورده رودخانه هدف از ساخت سد مشخص می‌شود.

 

 

ستوده افزود: در این مطالعات کارشناسی با مشخص شدن میزان آورده آب رودخانه نوع کاربری و حق‌آبه کشاورزی و یا آب شرب تعیین و نسبت به ساخت سد اقدام می‌شود که در این رابطه سد نعمت‌آباد نیز مستثنی نبوده است.

 

 

استفاده از آب سد نعمت آباد برای کاربری شرب نیازمند تغییرات اساسی است

وی ره‌آورد سالیانه رودخانه مورد استفاده سد نعمت‌آباد را چهار میلیون مترمکعب برشمرد و  تصریح کرد:این سد دارای کاربری کشاورزی بوده و آب مازاد برای استفاده در کاربری و مصارف آب شرب شهرستان را ندارد و زیرساخت‌های استفاده در مصارف آب شرب به‌دلیل کاربری کشاورزی بودن سد دیده نشده است.مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: در صورت استفاده این سد برای مصرف شرب شهرستان باید تغییراتی در زیرساخت های سد دیده  شده و نسبت به احداث خطوط انتقال آب  ،تصفیه خانه ،ایستگاه پمپاژ و خطوط پمپاژ ایستگاه آب اقدام شود.

 

 

آب سد نعمت آباد پاسخگوی کشت پاییزه کشاورزان نخواهد بود

ستوده با بیان اینکه در حال حاضر آب موجود سد نعمت‌آباد در حد متوسط بوده و دارای ۱.۵ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سد برای مصارف و حق آب کشاورزی اراضی و روستاهای اطراف سد است ادامه داد: این میزان آب تنها کشت های تابستانه را کفایت می کند و برای کشت‌های پاییزه اراضی کشاورزی روستاهای منطقه سد پاسخگو نخواهد بود.

 

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بی‌سابقه‌ترین خشکسالی قرن قرار داریم  و آب ورودی به سد نعمت‌آباد نیز به تبع سدهای سراسر کشور کاهش یافته است، گفت: سد نعمت‌آباد در سال گذشته با حضور وزیر نیرو  با صرف اعتباری افزون‌بر ۶۵ میلیارد تومان افتتاح و به بهره‌برداری رسیده و ردیف اعتبار سد نعمت‌آباد با همین میزان اعتبار بسته شده است.

 

ستوده  با بیان اینکه این سد به صورت فصلی بوده و دو تا سه ماه از فصل کشت مورد مصارف کشاورزی اراضی قرار می‌گیرد، یادآور شد: اراضی کشاورزی روستای نعمت‌آباد، امین‌آباد،آقاجانبلاغی از جمله اراضی کشاورزی بوده که از طریق سد نعمت‌آباد مورد آبیاری قرار می‌گیرد.

 

 

وی خروجی آب سد نعمت‌آباد را  در حال حاضر ۲۰ لیتر در ثانیه برشمرد و گفت: زیرساخت سد نعمت‌آباد صرفا برای مصارف کشاورزی بوده و مصارف آب شرب در زیرساخت‌های طرح دیده نشده است.

ایسنا

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal