آخرین اخبار

18. شهريور 1400 - 20:07   |   کد مطلب: 40001
دکتر حبیب الله معصومی گفت: استفاده از روش های سنتی برای گردو تکانی سبب مرگ و مجروح شدن ۱۰۰ نفر در سال می‌شود که از این تعداد حدود پنج تا ۶ نفر فوت و حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر دچار ضایعه نخاعی می شوند.

به گزارش آوای سیدجمال، دکتر حبیب الله معصومی اظهار داشت: فصل گردو تکانی در استان همدان شروع شده و تا پایان مهر ماه ادامه دارد همچنین بیشترین میزان باغهای گردو در شهرستان های همدان، تویسرکان و اسدآباد قرار دارد.

 

 

وی اضافه کرد: استفاده از روش های سنتی برای گردو تکانی سبب مرگ و مجروح شدن ۱۰۰ نفر در سال می‌شود که از این تعداد حدود پنج تا ۶ نفر فوت و حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر دچار ضایعه نخاعی می شوند.

 

 

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: یکی از روش‌های پیشگیری سقوط از درخت استفاده از شیوه های نوین از جمله سرشاخه کاری گردو است چرا که در این شیوه از پرورش ارتفاع درخت کم و محصول آن چند برابر می شود.

 

 

معصومی ادامه داد: همچنین به جای روش های سنتی باید از دستگاه های جدید و به روز برای تکاندن درخت گردو استفاده کرد که در این شیوه شوکی به درخت گردو وارد شده و در کمتر از ۳۰ ثانیه محصول آن به پایین درخت می ریزد.

 

 

وی گرانی قیمت این دستگاه و حتی اجاره آن همچنین باور غلط خشک شدن درخت در صورت استفاده از این دستگاه برای چیدن محصول گردو را سبب بی میلی باغداران نسبت به استفاده از دستگاه های جدید برای گردو تکانی دانست.

 

 

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: همچنین بالا بودن نرخ کارگر سبب شده افراد خودشان نسبت به گردو تکانی اقدام کنند در حالیکه شماری از این افراد بدون تخصص و توان فعالیت در ارتفاع، دارای سنین بالا، بیماری زمینه ای ، دیابت و اعتیاد به مواد مخدر هستند.

 

 

معصومی اضافه کرد: بالا بودن آمار تلفات و مجروحان گردو تکانی سبب شده اورژانس این استان از هم اینک در حالت آماده باش قرار گیرد اما نداشتن دسترسی به باغ گردو سبب شده که در صورت دریافت گزارش حادثه و حضور در محل، عوامل اورژانس مجبور به حمل فرد مجروح به میزان ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر تا رسیدن به خودروی آمبولانس شوند.

 

وی افزود: با توجه به قرار گرفتن در فصل برداشت گردو انتظار می رود جلساتی به منظور هماهنگی و آموزش نحوه گردو تکانی در مساجد روستا برگزار شود تا شاهد حوادث ناگوار در این فصل نباشیم.

 

 

معصومی بیان کرد: یکی از دانشجویان همدانی اقدام به تولید کمربندی کرده که از چند قسمت فرد را به درخت فیکس و ثابت کرده که از سقوط افراد جلوگیری می کند./ ایرنا

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal