آخرین اخبار

17. آبان 1400 - 19:13   |   کد مطلب: 40527
سرپرست دایره مبارزه با جرائم پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان همدان گفت: کلاهبرداری اینترنتی از جمله برداشت غیرمجاز از حساب های بانکی برای خریدهای اینترنتی، در سالجاری افزایش داشته است.

به گزارش آوای سیدجمال، سروان «میلاد نوروزی» روز دوشنبه در نشست اعضای جلسه پیشگیری از جرائم حوزه مجازی و کلاهبرداری اینترنتی و ساماندهی کسب و کار اینترنتی اظهار داشت: سال ۹۸ حدود ۶۵ درصد پرونده های پلیس فتا مربوط به برداشت های غیرمجاز از حساب های بانکی بود که این آمار در سال گذشته با فعال شدن رمز پویا به ۲۰ تا ۲۳ درصد کاهش یافت.

 

 

وی ادامه داد: اما امسال این روند مجدد افزایشی بوده و بیشترین کلاهبرداری ها حین خریدهای اینترنتی از سایت دیوار و حراج انلاین رخ داده است.

 

 

سروان نوروزی اضافه کرد: ۶۶۶ پرونده سال گذشته در پلیس فتا تشکیل شد که امسال تاکنون شمار پرونده ها به یک هزار و ۱۷۵ فقره رسیده که ۶۳۵ مورد مربوط به کلاهبرداری اینترنتی است و در این زمینه با افزایش ۲ برابر جرائم مواجه هستیم.

 

 

سرپرست دایره مبارزه با جرائم پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان همدان ادامه داد: به دنبال بروز یکسری مسائل در بورس، گرایش به سمت رمز ارزها افزایش یافت و به دنبال آن جرائم نوظهوری هم پدید آمد که در این باره پرونده هایی تشکیل شده است.

 

 

سروان نوروزی با بیان اینکه ارزش ریالی بیشتر پرونده های مربوط به رمزارزها بیش از یک میلیارد تومان است افزود: رهگیری متخلفان این حوزه بسیار دشوار است و صرافی های داخلی هم نمی توانند در این باره کمک چندانی به پلیس کنند.

 

 

وی بیان کرد: طی ۲ ماه گذشته ۱۰۰ مورد هک اینستاگرام در استان رخ داده که در تمامی این موارد طبق گفته شاکیان، افراد متخلف با ارسال پیام برای دنبال کنندگان (فالوورها) تقاضای پول کردند همچنین در عمده موارد عامل هک اینستاگرام استفاده از رمزهای ساده و قابل پیش بینی برای اکانت اینستاگرام بوده است.

 

 

سرپرست دایره مبارزه با جرائم پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان همدان اظهار داشت: با توجه به اینکه بیشتر کلاهبرداری اینترنتی از طریق سایت دیوار اتفاق می افتد برای پیشگیری از این موضوع باید متولیان این سایت نسبت به احراز هویت با دریافت کدملی، شماره تلفن و منطبق کردن آن با شماره حساب بانکی اعلامی اقدام کنند.

 

 

سروان نوروزی ادامه داد: پلیس فتا استان همدان اقدام به راه اندازی مرکز فوریت های سایبری کرده و در طی شبانه روز به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی تلفنی، چتی و حضوری مراجعه کنندگان است و با راه اندازی این مرکز هفته ای از برداشت ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان جلوگیری کرده است.

 

 

مدیرکل دادگستری استان همدان نیز گفت: فضای مجازی از دهه های قبل وارد زندگی انسان‌ها شده و در ۲ دهه اخیر به اوج رسیده است به گونه ای که روز به روز وابستگی افراد به این فضا، بیشتر شده است.

 

 

«محمدرضا عدالتخواه» فضای مجازی را قابلیتی غیرقابل انکار و در دسترس همگان دانست و اضافه کرد: با وجود دامنه گسترده و پویای فضای مجازی اما قابل کنترل نیست بنابراین استفاده از این فضا مستلزم آگاهی و مطالعه از سوی کاربران است.

 

 

وی تاکید کرد: باید با برنامه ریزی دقیق تهدیدات فضای مجازی را به فرصت تبدیل کرده و بدانیم که استفاده بدون علوم و آگاهی، مدیریت، برنامه‌ریزی و نظارت از فضای سایبری آسیب‌رسان است.

 

 

 

مدیرکل دادگستری استان همدان گفت: با توجه به گستردگی جرائم سایبری، اطلاع از این فضا تنها مختص مردم نیست بلکه مدیران و مسئولان نیز باید نسبت به این فضا مطلع و هوشیار باشند.

 

 

عدالتخواه با اشاره به حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت اظهار داشت: پدافند غیرعامل علاوه بر مباحث فیزیکی باید آموزش در جهت پیشگیری از وقوع جرم سایبری را در اولویت قرار دهد.

ایرنا

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal