آخرین اخبار

19. آبان 1400 - 10:08   |   کد مطلب: 40539
عبدالمجید شیخی با بیان اینکه تقویت نظارت بر بورس موجب حل مشکل آن نمی‌شود، گفت: هر چی منابع را بیشتر به تزریق کنیم، باز مشکل بورس پابرجاست و تنها راه حل که بشود به صورت ریشه ا ی مشکل را حل کرد، حذف بازار ثانویه است.

عبدالمجید شیخی، کارشناس امور اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار آوای سیدجمال، با اشاره به گزارش وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس که عمدتا" متوجه تقویت نظارت بر بورس است، اظهار کرد: البته که مشکل بورس را نمی‌شود تنها با نظارت حل کرد، این مشکل به عقبه بازار ثانویه یعنی بخش مبادلات در بورس بر بازار اولیه برمی‌گردد.

 

کارشناس امور اقتصادی:
حل مشکل بورس با حذف بازار ثانویه امکانپذیر است/نظارت حلال مشکل بورس نیست/ درصد ارزش سهام در بازار حبابی و کاذب است
عبدالمجید شیخی تقویت نظارت بر بورس موجب حل مشکل آن نمی‌شود، گفت: هر چی منابع را بیشتر به تزریق کنیم، باز مشکل بورس پابرجاست و تنها راه حل که بشود به صورت ریشه ا ی مشکل را حل کرد، حذف بازار ثانویه است.

 

 وی تصریح کرد: برای حل مشکل بورس بایستی بازار ثانویه حذف شود، بازار ثانویه همان موضوع دست به دست گشتن سهام به دست دلالان است که اگر بورس تنها مبتنی بر بازار اولیه شود و بازار ثانویه تعطیل شود، بورس سود پیدا می‌کند.آن موقع نرخ سود سهام در بازار منحصر به بازدهی سرمایه می‌شود.

 

این کارشناس امور اقتصادی ادامه داد: اما هم اکنون در واقع نرخ سود سهام در بازار بورس در راه مبتنی بر سود کاذب و حبابی سهام است که در واقع بازدهی سرمایه به اضافه و یا منهای سهم سود واسطه ها که در این گردونه بده بستان‌های سهام قرار می‌گیرد و نرخ سود سرمایه در این بازار غیر واقعی است.

 

وی گفت: امروز مثال جالبی هم زدند که آن رونق بورس کالای کشور بود؛ اخیراً تصویب کردند که خریداران خرد هم می‌توانند با گرفتن کد بورسی وارد بورس کالا بشوند مثلاً سیمان بخرند، مشکل بورس کالا هم همین بود که بسیاری از خریداران این خورده خریدارند، یعنی نیازشان محدوده است.

 

شیخی خاطرنشان کرد: الان با باز کردن راه ورود متقاضیان خورد مقیاس در بازار بورس مشاهده می کنیم که بورس کالا رونق گرفته است؛ این برنامه نشان می‌دهد که دست واسطه در بورس در اینجا حذف شده است.

 

وی با بیان اینکه در بورس سهام هم واسطه‌ها هستند که قیمت سهام را دچار نوسان می کنند مانند بازار ارز، سکه، خودرو مسکن که وارد معادلات بورس بازی می‌شوند و متاسفانه باعث افت و خیز قیمت سهام می‌شوند، افزود: طبق گزارشهایی که در این چند سال اخیر سهام بعضی از شرکت‌ها حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ به صورت غیر واقعی رشد کرده‌اند چرا که بازدهی شرکت های مولد نباید چیزی بیشتر از ۴۰ درصد باشد که این بازدهی واقعی سرمایه رشد ۶۰۰ الی ۷۰۰ درصدی و گاهی تا ۱۰۰۰ درصدی ارزش سهام در بازار معلوم است که حبابی و کاذب است.

 

این کارشناس امور اقتصادی تأکید کرد: بنابراین راه حل منحصر به فرد حل مشکل بورس با این وضعیت نابسامان و سرگردانی سرمایه‌های دست عناصر واسطه ثروتمند فعال در بخش مجازی اقتصاد اینکه دست اینها را از طریق حذف بازار ثانویه کوتاه کنیم؛ روش این هم خیلی ساده است، عرضه کننده سهام که همان شرکت پذیره نویسی شده در بورس است، مجدداً خریدار سهام باشد.

 

وی ادامه داد: یعنی متقاضی  این شرکت را می‌خرد، چه شخصیت حقوقی باشد و شخصیت حقیقی باشد مجبور باشد برای تغییر مالکیت و واگذاری آن را مجدداً به خود مصدر و صادرکننده اصلی سهام یعنی شرکت پذیره نویسی شده بفروشد و خریدار جدید مجدداً به همین شرکت مرجع مراجعه کند، شرکت مرجع هم می‌تواند برای رفع رجوع سهم سود و هزینه بر حسب زمان مثلاً نرخ سود واقعی نرخ بازدهی سرمایه را از فروشنده قبلی و خریدار جدید در واقع بر حسب روز اختصاص دهد. سود بازدهی نرخ بازدهی واقعی سرمایه را بین این دو تا وقت تقسیم کنیم و این چنین بورس نرخ سودش در بازار نرخ سود باز نرخ بازدهی واقعی سرمایه خواهد بود.

 

شیخی اذعان کرد: از طرف دیگر برای اینکه بازار بورس موفق باشد، حتما" نرخ سود باید در بازار بانکی هم در نرخ عملیاتی و سرمایه باشد تا در واقع هم بازار بورس هم بازار پولی بانکی مکمل هم دیگه بشوند و به صورت رقیب عمل نکنند.

 

وی گفت: اگر نظارت هم تقویت شود، طبق نظراتی که قبلاً بعضی از متفکرین بازار سرمایه مانند اینکه دولت منابعی از محل شبکه بانکی بازار بورس تزریق کند، باز مشکل پابرجاست.

 

کارشناس امور اقتصادی تأکید کرد: هر چی منابع را بیشتر به تزریق کنیم، باز مشکل بورس پا برجاست و تنها راه حل که بشود به صورت ریشه ا ی مشکل را حل کرد، حذف بازار ثانویه است.
انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal