آخرین اخبار

24. آذر 1400 - 12:33   |   کد مطلب: 40873
«محمد مرادی پور سمنگانی» ساکن روستای «شیلاندر» شهرستان اسدآباد از توابع استان همدان به دنبال ارزیابی های وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مرتعدار نمونه کشوری انتخاب شده است.

به گزارش آوای سیدجمال، رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: این مرتعدار نمونه حدود ۵۰۰ هکتار از مراتع روستای شیلاندر شهرستان اسدآباد را با کود پاشی و بذر پاشی احیا و اصلاح کرده است.

 

 

سید «امین مشعریان» افزود: این اقدام شایسته این شهروند تحسین برانگیز بوده و در واقع این مرتعدار به عنوان یک همیار واقعی طبیعت باید برای همه مردم و  بهره برداران یک الگوی تاثیر گذار باشد.

 

 

وی با بیان اینکه مراتع به عنوان بسترهای حیات، نقش انکار ناپذیری در اقتصاد و توسعه هر جامعه ای دارند اظهار داشت: عواملی نظیر تغییرات اقلیمی، تغییرات نوع بارش و نزولات آسمانی، افزایش زمان بهره‌برداری و تعدد بهره‌برداران و چرای مفرط دام غیرمجاز در مراتع سبب شده بخش قابل توجهی از مراتع استان در وضعیت ضعیف یا متوسط قرار بگیرند.

 

 

رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: وجود مرتع موجب حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش آن و تأثیر مثبت در تأمین آبهای زیرزمینی دارد.

 

 

به گفته وی همچنین وجود علف ها و گیاهان در مراتع باعث کاهش سرعت روان آب حاصل از بارندگی در سطح زمین شده و این حالت دو فایده عمده از جمله جلوگیری از شستشوی خاک و دادن فرصت کافی به آب برای نفوذ در خاک و در نتیجه پرآب شدن قنات ها و چشمه ها دارد.

 

 

مشعریان، ایجاد فضای سبز، تلطیف هوا و تامین علوفه مورد نیاز احشام عشایری و روستایی را از کارکردهای مهم مراتع عنوان کرد.

 

 

وی افزود: مراتع یکی از منابع تغذیه ای دام ها است چرا که علوفه مورد نیاز دام از مراتع طبیعی و گیاهان علوفه ای تامین می شود و مراتع باعث حفظ ذخایر ژنتیکی، گیاهی، جانوری و تامین غذا و مامن وحوش و پرندگان است.

 

 

 

رئیس اداره آموزش وترویج منابع طبیعی استان همدان با اشاره به پیشرو بودن همدان در تهیه و ارائه طرح‌های مرتع‌داری، این اقدام را گامی مثبت در تقویت پوشش گیاهی مراتع تلقی کرد.

 

 

مشعریان گفت: هرچند در سال‌های اخیر مرتع‌داران نمونه کشوری نیز از میان مرتعداران و دامداران هم استانی انتخاب شده اند، اما امیدواریم با توجه به وضعیت موجود و شرایط مراتع استان، مسئولان نگاه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشند و با تامین اعتبار طرح‌های مرتع‌داری توسعه داده شود.

 

 

وی خاطر نشان کرد: نگاه تک بعدی به مراتع به عنوان بستر تولید علوفه باید تغییر کرده و به پتانسیل‌های مختلف آنها توجه شود که در این راستا این اداره کل دنبال اجرایی کردن طرح‌های چند منظوره و تلفیقی در استان بوده تا علاوه بر حفظ مراتع، بهبود معیشت مردم را نیز به دنبال داشته باشد.

منبع:ایرنا

 

 

 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal