آخرین اخبار

25. دى 1400 - 12:34   |   کد مطلب: 41162
آمار‌ها و مبانی رسمی از کاهش میزان تولد و فرزند‌آوری در سال‌های اخیر خبر می‌دهند و این هشداری برای حرکت خزنده جمعیت استان همدان به سمت پیری است.

به گزارش آوای سیدجمال،  جمعیت و میزان نیروی جوان آن یکی از مولفه‌های بسیار مهم در هر جامعه‌ای است، جامعه‌ای که نیروی جوان فعال دارد بی شک از جوامعی که اکثر آن را جمعیت پیر تشکیل می‌دهد بسیار پویاتر، فعال‌تر و موفق‌تر است.

 

 

از سوی دیگر یک جامعه برای رقابت با سایر جوامع نیازمند نیرو‌های انسانی جوان و خلاق است، از همین روی یک جامعه زمانی می تواند برای نسل‌های بعد نیروی جوان داشته باشد که میزان تولد در آن مناسب باشد و در واقع هر مرد و زن به جای خود جایگزین داشته باشند، اما متاسفانه در سال‌های اخیر شواهد اینگونه نشان می‌دهد که میزان تولد در استان همدان رو به کاهش گذاشته است که آمار‌های رسمی نیز بر این موضوع صحه می‌گذارند.

 

 

طبق آمار اعلام شده میزان نرخ باروری در همدان از سال ۱۳۹۵ روند کاهشی دارد

این شاخص از سال ۱۳۹۵ تا کنون روند کاهشی داشته و نرخ باروری از ۲ و یک دهم به یک و هفت دهم رسیده است، در دو ده اخیر در همدان ۱۳۷ درصد افزایش طلاق و ۳۳ درصد کاهش ازدواج داشتیم

 

 

هر زن در طول دوره باروری حداکثر ۱.۷ فرزند جایگزین خود می‌کند، سن باروری از ۱۰ سال تا ۵۴ سالگی است، اما آنچه قابل ذکر این است که بهترین سن باروری ۲۰ تا ۳۰ سالگی است.

 

 

عوامل مختلفی در حال حاضر بروی نرخ باروری تاثیر می‌گذارد که از آن جمله می‌توان به افزایش سن ازدواج، کاهش ازدواج، افزایش طلاق، فاصله گذاری بین فرزندان، ناباروری اشاره کرد.

 

 

شیوع ناباروری رو به افزایش است که این مهم به سبک زندگی، سن باروری، سن ازدواج و.. برمی گردد.

 

شیوع تک فرزندی در جامعه به عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و.. بر نرخ باروری تاثیر می‌گذارد.

 

گاه می‌بینیم اشتغال بانوان جز موانعی بر سر راه فرزندآوری است می‌توان با تمهیداتی، چون حمایت از زنان شاغل، اعطای

تسهیلات مناسب برای ازدواج، آموزش و... امکان فرزندآوری را بالا برد.

 

 

روند موالید در استان کاهش محسوس دارد و از ۵ به ۱.۷ رسیده است

میزان موالید در سال ۱۳۹۴، ۳۳ هزار و ۳۰۰ هزار نفر و در سال ۹۹، ۲۲ هزار و ۱۵۰ مورد در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان است.

 

 

یکی از عوامل کاهش فرزندآوری ترکیب سنی جمعیت است، در سال‌های ۹۴، متولدین دهه ۶۰، بیشترین موالید را داشتند، اما با گذشت سال‌ها میزان باروری کاهش پیدا می‌کند، بطوریکه میزان آن از ۵ به ۱.۷ رسیده است.

 

 

۱۲ درصد جمعیت را بالای ۶۰ سال شامل می‌شود و جمعیت رو به پیری بوده و جمعیت جوان رو به کاهش است که روی موالید و باروری تاثیر می‌گذارد.

 

 

امسال برنامه راهبردی صیانت از جمعیت اجرا می‌شود که بر اساس آن وظایف مختلف بر عهده نهاد‌های مختلف است و کمیته‌های صیانت از جمعیت نیز در سطح استان برای اجرای راهبردی برنامه تشکیل می‌شود.

 

میزان تولد امسال نسبت به سال گذشته ۵/۵ درصد کاهش دارد

در شش ماه اول سال جاری تعداد ۱۱ هزار و ۶۵۹ ولادت در استان رخ داده است، این میزان در سال گذشته ۱۲ هزارو ۳۳۴ نفر گزارش شده که کاهش ۵.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

 

 

در آخرین سرشماری سال ۹۵ کشور حدود ۶۵۰ هزار دختر مجرد بین سنین ۳۰ تا ۳۴ سال وجود دارد

 

به نظر میرسد اگر در کنار حمایت‌های فرزندآوری فقط ۱۰ درصد به رفع مساله ناباروری، کاهش نرخ طلاق، کاهش سن ازدواج، کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات و کاهش مهاجرت از استان توجه جدی شود کمک شایانی به حوانی جمعیت خواهد کرد

 

 

این آمار‌ها حاکی از زنگ خطری برای جامعه، مسئولان کشور، استان، و حتی خود خانواده‌ها است، زیرا کاهش فرزندآوری آسیب‌های اجتماعی متعددی را به دنبال دارد که اگر برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود، لطمات جبران ناپذیری به دنبال دارد.

 

صداوسیما

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal