آخرین اخبار

12. بهمن 1400 - 12:21   |   کد مطلب: 41328
مروری بر وقایع بهمن ۱۳۵۷ در همدان
مخابره لحظه ناب انقلاب از اسدآباد برای آمریکایی‌ها
ورود امام خمینی(ره)، روح تازه‌ای را به کالبد ایران دمید و نه‌تنها شمار زیادی از همدان به استقبال امام(ره) رفتند که مردم استان به‌طور استثنایی توانستند لحظه ورود امام به وطن را به‌طور کامل تماشا کنند.

به گزارش آوای سیدجمال، بهمن 57 فصل نوینی را در مبارزات انقلابی مردم ایران رقم زد و حکومت 2500 ساله شاهنشاهی در ایران سرنگون شد. پیروزی انقلاب اسلامی روح تازه‌ای را به کالبد ایران دمید و همه جا غرق در شادی شد.

هرچند از ماه‌ها پیش مبارزان انقلابی رنگ علنی به خود گرفته بود، اما 12 بهمن 57 و ورود بنیان گذار کبیر انقلاب به وطن پس از سال‌ها تبعید؛ آغازی بر راهی نو بود.

ورود امام خمینی(ره) به عنوان رهبر مبارزات انقلابی به ایران، موجی از شور و شعف را در بین مردم دمید و بسیاری از شهرهای مختلف کشور چون همدان، دسته دسته برای استقبال از ایشان به تهران رفتند.

مرحوم داد فرما از مبارزان انقلابی همدان و کتابفروشی که اعلامیه‌های امام(ره) را بین مبارزان پخش می‌کرد در خاطرات خود حال و هوای مردم همدان در 12 بهمن 1357 را توصیف کرده است.

کتاب «انقلاب اسلامی در همدان» درباره روایت مرحوم دادفرما آورده است: «وقتى امام مى‌خواست تشریف بیاورد، ما اصلا مى‌خواستیم از شوق و شادى پرواز کنیم. مردم زیادى در جلوى مسجد جامع همدان تا امام‌زاده عبدالله جمع شدند و آیت‌الله مدنى آنان را رهبرى مى‌کرد.

ما با 66 دستگاه مینى‌بوس و اتوبوس و تعداد بى‌شمارى سوارى به سوى تهران حرکت کردیم که ساعت 3 بامداد 12 بهمن به میدان آزادى رسیدیم. از میدان آزادى، اول صبح آفتاب به سوى دانشگاه تهران حرکت کردیم. در دو سوى خیابان، استقبال کنندگان و انتظامات ایستاده بودند که نوار سبز رنگ به بازوان خود بسته بودند و وقتى که این جمعیت انبوه از همدانى‌ها را دیدند؛ گفتند آیا در همدان کسى باقى مانده است؟ ما به همراه مردم به سوى بهشت زهرا حرکت کردیم و در آنجا بعد از 15 سال از نزدیک به سخنرانى امام‌خمینى(ره) گوش فرا دادیم.»

پخش تصاویر از ماهواره اسدآباد

به جز آنها که به تهران رفتند؛ سایر افراد هم در کنج قهوه خانه، مغازه، خانه افراد متمکن یا هر جای دیگری که می‌شد رادیو یا تلویزیون پیدا کرد؛ گرد هم جمع شده و لحظه ورود امام(ره) به میهن را به طور مستقیم تماشا کردند.

مردم استان همدان جزء معدود مناطقی بودند که توانستند لحظه ورود خمینی کبیر به میهن را به طور زنده مشاهده کنند و این به دلیل وجود ایستگاه ماهواره در شهر اسدآباد صورت گرفت.

تصاویری که از ماهواره‌ اسدآباد براى تلویزیون اى.‌سى.سى آمریکا مخابره مى‌شد به وسیله کارکنان مرکز «مایکرویو» براى مردم استان همدان هم پخش شد و مردم استان همدان، تنها ایرانیانى بودند که توانستند پخش مستقیم مراسم را از فرودگاه تا بهشت زهرا به طور کامل تماشا کنند.

هزاران نفر از اهالى اسدآباد به محض شنیدن خبر ورود امام‌ خمینى(ره) ‌به ایران به خیابان‌هاى شهر ریخته و به شادى پرداختند. افراد دارای اتومبیل‌ هم با چراغ‌هاى روشن و بوق زدن ممتد ابراز شادمانى مى‌کردند.این مراسم از صبح تا ساعت 5 بعدازظهر ادامه یافت. از طرف دیگر 200 نفر از جوانان، حفاظت شهر را به عهده گرفتند.

کلیمیان همدان هم ضمن اعلام حمایت از انقلاب اسلامی مردم ایران و امام خمینی(ره)، کنیسه‌ای را به مسلمانان تقدیم کرده و با حضور آیت‌الله شهید مدنی به مسجد امام خمینی(ره) تغییر نام یافت.