آخرین اخبار

7. اسفند 1400 - 10:18   |   کد مطلب: 41559
جعفر قنادباشی با بیان اینکه آمریکا در حال حاضر که خروجش از افغانستان یکی از روشن‌ترین نشانه ضعف این کشور است، این بار هم با انواع تحریکات موفق شد تا روسیه در حال احیای قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی را به باتلاق اوکراین بکشد و زمینه های تضعیف روسیه را در همه ابعاد فراهم کند، افزود: شطرنج بازان روسی در حالی که به خنثی کردن تهدید ناتو می‌اندیشیدند، با دست خود وارد عرصه بسیار تهدیدآمیز تری شدند که خروج از آن سناریوهای فوق‌العاده را می طلبد.

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار آوای سیدجمال، با تشریح جنگ اوکراین و روسیه، اظهار کرد: این جنگ بر اساس دیدگاهی رخ داد که روسیه نسبت به تحرکات ناتو دارد، ناتو در سالهای اخیر کوشش کرده که با عضویت درآوردن کشورهای شرق روسیه خود را به مرزهای روسیه نزدیک کند، البته روسیه هم که این تحرکات را خطری برای خود می‌داند، سعی دارد با استقرار نیروهای خود در اوکراین این تحرکات را خنثی کند.

 

وی گفت: نگاه آمریکایی و ناتو که تحت فرماندهی آنها انجام می‌شود، این است که بتوانند با تحرکات نظامی و سیاسی شرایطی را به وجود آورند فشارهای زیادتری را در روسیه اعمال کنند.

 

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: البته آمریکایی‌ها علاقه‌مند هستند که موضوع انتقال نفت و گاز هم حضور خود را تثبیت کنند. از طرف دیگر کشورهای اروپایی را که طی تحولات پس از جنگ دوم تحت سیطره سیاسی و نظامی خود داشتند، باز هم تحت عنوان اینکه ناجی اروپا در سیطره خود نگه دارند، لذا سه هدف کلی را دنبال می کنند، اول ایجاد زمینه‌هایی برای تضعیف دولت روسیه، دوم حضور و تسلط نظامی در حوزه انتقال نفت و گاز و سوم تثبیت خود به عنوان برادر بزرگتر کشورهای اروپایی، این سناریوی است.

 

وی در خصوص اینکه چه کسی برنده این نبرد است، گفت: در حال حاضر این موضوع مشخص نیست، این نبرد علاوه بر اینکه یک نبرد نظامی است، نبرد روانی بر اراده ها هم هست. هر دو طرف در لبه تهدید و از دست دادن منافع خود هستند واین نبرد تهدیدی بر اقتصاد اروپا در حال حاضر آشکار شده است.

 

قنادباشی تصریح کرد: آمریکایی‌ها با نبرد بین اوکراین و روسیه، دنبال این هستند که این تهدید را به فرصتی برای خود تبدیل کنند.

 

وی با بیان اینکه تحلیلگران اشتباه نکنند، آمریکا به خیال خود موفق شده است تا روسیه را به قربانگاه بکشد، خاطرنشان کرد:  آمریکا در حال حاضر که خروجش از افغانستان یکی از روشن‌ترین نشانه ضعف این کشور است، این بار نیز همانند سال ۱۳۵۸ که موفق شد شوروی سابق را به قربانگاه افغانستان بکشد، امروز نیز با انواع تحریکات موفق شد تا روسیه در حال احیای قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی را به باتلاق اوکراین بکشد و زمینه های تضعیف روسیه را در همه ابعاد فراهم کند .

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه شاهدیم که بعد از ورود نظامی روسیه به اوکراین نه فقط اقتصاد داخلی روسیه با مشکلات تازه ای روبرو شده بلکه مناسباتش با رقیب دیگر آمریکا یعنی اروپا وارد دالانی تاریکی شده که خروج از آن سال ها به طول می انجامد، افزود: در واقع آمریکا با اجرای این نقشه ( تحریکات ناتو در مرزهای روسیه ) ظرفیت های اروپایی و برخی از ظرفیت های جهانی را در مقابله با ظهور روسیه ای قوی به کار گرفته است، همان ظرفیت‌هایی که می توانست در کنار ظرفیت های روسی و چینی به ابرقدرتی آمریکا پایان دهد.

 

وی یادآور شد: در واقع می توان گفت  شطرنج بازان روسی در حالی که به خنثی کردن تهدید ناتو می اندیشیدند ، با دست خود وارد عرصه بسیار تهدیدآمیز تری شدند که خروج از آن سناریوهای فوق‌العاده را می طلبد.
 انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal